لیگ مرکب

حامد جیرودی  /  حتماً سریال کره‌ای «بازی مرکب» را دیده یا حداقل نام آن را شنیده‌اید، سریالی که حسابی نظر مخاطبان در سراسر جهان و البته ایران را به خود جلب کرده و مجموعه تلویزیونی با سوژه بقا محسوب می‌شود. حالا از امروز 16 تیم در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران با اهداف متفاوت به رقابت می‌پردازند؛ تعدادی با هدف بقا در کورس مدعیان قهرمانی، تعدادی دیگر برای ماندن در میانه‌های جدول (منطقه امن) و تعدادی دیگر کارشان به تلاش برای بقا در لیگ برتر خواهد انجامید. لیگ برتر 21 در سال منتهی به جام جهانی برای بازیکنان و فوتبال ایران از اهمیت خاص و متفاوتی برخوردار خواهد بود. هیچکدام از بازی‌های این لیگ مرکب را از دست ندهید. با این اوصاف بیست و یکمین دوره لیگ برتر از امروز آغاز می‌شود تا دوباره تنور فوتبال باشگاهی ایران داغ شود. مسابقاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا از اواسط لیگ نوزدهم بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها برگزار شد و فصل جدید هم قرار است بدون هواداران آغاز شود. با این حال، با بهبود وضعیت کووید 19 در کشور، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک دوباره شاهد پر شدن سکوهای استادیوم‌ها باشیم تا شور و هیجان باز هم به بازی‌های فوتبال ایران بازگردد و بازیکنان و مربیان با تشویق‌های آنها، انگیزه بیشتری برای حضور در میدان پیدا کنند؛ رقابت‌هایی که فوتبالدوستان هم بی‌صبرانه در انتظار آغاز آن هستند تا شاهد تقابل تیم‌های مورد علاقه‌شان با رقبای خود باشند.  درست است که امروز، فصل جدید لیگ برتر فوتبال آغاز می‌شود و تیم‌ها باید 30 هفته پر افت و خیز را پشت سر بگذارند تا وضعیت‌شان در این رقابت‌ها مشخص شود، ولی از حالا و روی کاغذ می‌توان 3 تیم را مدعیان اصلی قهرمانی لیگ 21 دانست. یکی از 3 ضلع مثلث قهرمانی قطعاً پرسپولیس است، تیمی با 5 قهرمانی پیاپی که می‌خواهد به ششمین جام اش برسد. دیگر مدعی جدی سپاهان است که فصل گذشته با 65 امتیاز از میانگین امتیاز تیمی که می‌خواهد به قهرمانی برسد، بیشتر امتیاز کسب کرد، ولی رقیب اش پرسپولیس 2 امتیاز بیشتر گرفت. در کنار اینها استقلال هم وجود دارد، تیمی که 8 فصل است به قهرمانی لیگ برتر نرسیده و تشنه جام است و امسال می‌خواهد هر طور شده به هدف اش برسد. محرم نویدکیا، فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی به عنوان سرمربیان این 3 تیم، نقشی مهم و اساسی خواهند داشت و برای رسیدن به جام، ماراتنی سخت و نفسگیر را آغاز می‌‌کنند.

16 تیم، 8 استان و 11 شهر
تعداد تیم‌های شرکت کننده در ۲۰ دوره گذشته لیگ برتر متفاوت بوده است. در 3 دوره اول که از سال ۸۰ تا ۸۳ برگزار شد، ۱۴ تیم در مسابقات حضور داشتند ولی از ۸۳ تا ۸۶ هم در 3 دوره، مسابقات با ۱۶ تیم برگزار شد. از ۸۶ تا ۹۲ در ۶ دوره رقابت‌ها با حضور ۱۸ تیم پیگیری شد اما باز هم تعداد تیم‌های حاضر در آن کم شد و از سال ۹۲ تاکنون، مسابقات با ۱۶ تیم برگزار شده است. با احتساب این دوره، تاکنون 44 تیم حضور در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران را تجربه کرده‌اند. استقلال، پرسپولیس، پیکان و هوادار (استان تهران)، صنعت نفت، فولاد، نفت مسجدسلیمان (خوزستان)، ذوب‌آهن و سپاهان (اصفهان)، گل‌گهر و مس رفسنجان (کرمان)، پدیده (خراسان رضوی)، نساجی (مازندران)، آلومینیوم (مرکزی) و فجرسپاسی (فارس) تیم‌هایی هستند که در لیگ بیست و یکم حضور خواهند داشت تا به این ترتیب 8 استان و 11 شهر در لیگ پیش‌ رو نماینده داشته باشند.



مربیان این فصل
پرسپولیس (یحیی گل‌محمدی)، سپاهان (محرم نویدکیا)، استقلال (فرهاد مجیدی)، گل‌گهر (امیر قلعه‌نویی)، مس رفسنجان (محمد ربیعی) و نساجی (ساکت الهامی) تیم‌هایی هستند که سرمربیان فصل گذشته‌شان را حفظ کرده‌اند. البته تراکتور هم فصل گذشته را با مربیگری فیروز کریمی به پایان رساند ولی مدتی فراز کمالوند جای او را گرفت و دوباره کریمی سر جای خود بازگشت! فولاد در این فصل نیمکتش را به عبدالله ویسی سپرده و هدایت پیکان را هم مجتبی حسینی برعهده دارد. محمدرضا مهاجری به مشهد رفته تا روی نیمکت پدیده بنشیند و علیرضا منصوریان هم به آبادان رفته تا سرمربیگری صنعت نفت را برعهده داشته باشد. کمالوند فصل را با نفت مسجد سلیمان آغاز می‌کند و رسول خطیبی هم به اراک برگشته تا دوباره سرمربی آلومینیوم باشد. ضمن اینکه مهدی تارتار هم روی نیمکت ذوب آهن می‌نشیند. تیم‌های تازه لیگ برتری شده فجرسپاسی و هوادار هم به ترتیب با علی اصغر کلانتری و غلامرضا عنایتی کارشان را ادامه می‌دهند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین سرمربیان
امیر قلعه‌نویی مسن‌ترین سرمربی لیگ برتر به شمار می‌رود. او که متولد اول آذر 1342 و در آستانه 58 سالگی است، تاکنون هدایت استقلال، مس کرمان، سپاهان، ذوب آهن و تراکتور را برعهده داشته است. در سمت مقابل، محرم نویدکیا سرمربی سپاهان که دومین فصل حضورش به عنوان سرمربی این تیم را سپری می‌کند، جوان‌ترین سرمربی این دوره به حساب می‌آید. او متولد ۱۰ آذر ۱۳۶۱ و در آستانه 39 سالگی است.

پرسپولیس جام‌دارترین تیم
پرسپولیس با قهرمانی در 5 دوره گذشته لیگ برتر به رکوردی ویژه دست پیدا کرده که هیچ تیمی در این مسابقات به آن نرسیده و خود را قدرت بلامنازع لیگ برتر معرفی کرده است. سرخپوشان پایتخت با 7 قهرمانی موفق‌ترین تیم ادوار لیگ برتر نیز محسوب می‌شوند و حالا باید دید در این فصل می‌توانند به ششمین قهرمانی پیاپی‌شان دست پیدا کنند یا خیر؛ کاری که در هر دوره سخت‌تر از قبل می‌شود. چرا که تیم‌های مختلفی هستند که می‌خواهند خود را به عنوان قهرمان جدید فوتبال ایران معرفی کنند. سپاهان با ۵ قهرمانی دومین تیم پرافتخار لیگ برتر است. تیمی که فصل گذشته نیز پا به پای پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی پیش رفت و به نظر می‌رسد که در این فصل هم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشد. استقلال با ۳ قهرمانی در رتبه سوم پرافتخارترین‌ها قرار دارد. آبی‌پوشان امیدوارند در این دوره طلسم ناکامی‌هایشان شکسته شود و جام قهرمانی را به هواداران‌شان هدیه دهند. فولاد هم با ۲ قهرمانی در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد که باید دید در این فصل چه نتایجی کسب می‌‌کند. سایپا دیگر تیم با سابقه قهرمانی در لیگ برتر است که فصل گذشته به لیگ دسته اول سقوط کرد و حالا مانند استقلال خوزستان دیگر قهرمان سابق لیگ برتر در لیگ یک بازی می‌کند. در این میان باید به پاس تهران هم به عنوان یکی دیگر از قهرمان‌های سابق لیگ برتر اشاره کرد که البته تیم فوتبالش دیگر وجود خارجی ندارد!

استقلال؛ موفق‌ترین تیم امتیازی
استقلال با 1096 امتیازی که در دوره‌های قبل لیگ برتر کسب کرده، نامش را به عنوان پرامتیازترین تیم این رقابت‌ها ثبت کرده و پرسپولیس هم با 1075 امتیاز در رده دوم پر امتیازترین‌ها قرار دارد.  سپاهان هم با 65 امتیازی که در فصل گذشته به دست آورد، توانست در این بخش 4 رقمی و 1025 امتیازی شود. ذوب‌آهن 900 امتیاز دارد و فولاد با 857 امتیاز پنجم است.

سیدجلال، پرافتخارترین و مسن‌ترین
پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر هم کسی نیست جز سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس که 9 بار جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برده است. او یک بار با سایپا، 3 بار با سپاهان و 5 بار با پرسپولیس به قهرمانی رسیده. ضمن اینکه او که متولد 14 بهمن 1360 در انزلی است با 39 سال و 8 ماه مسن‌ترین بازیکن حاضر در این مسابقات است که هنوز هم در آمادگی بالایی به سر می‌برد.

قلعه‌نویی؛ پرافتخارترین سرمربی

امیر قلعه‌نویی که در این فصل نیز مانند فصل گذشته هدایت گل‌گهر را برعهده دارد، پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر به شمار می‌رود که 3 قهرمانی با استقلال در لیگ‌های پنجم، هشتم و دوازدهم و 2 قهرمانی با سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم به دست آورده است. پس از او، برانکو ایوانکوویچ سرمربی فعلی تیم ملی عمان قرار دارد که در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم با پرسپولیس به قهرمانی رسید. نکته‌ای که درباره قلعه‌نویی و برانکو وجود دارد، این است که هر دو 3 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر کسب کرده‌اند. البته ژنرال در لیگ‌های هشتم، نهم و دهم با 2 تیم 3 بار پیاپی قهرمان شده ولی پروفسور تنها با پرسپولیس در به دست آوردن جام هت‌تریک کرده است. پس از این دو مربی یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس است که در 2 فصل گذشته با قرمزها به قهرمانی رسیده و حالا به دنبال این است که از نظر تعداد قهرمانی پیاپی به رکورد قلعه‌نویی و برانکو برسد. دیگر مربی که 2 قهرمانی دارد، حسین فرکی است که در لیگ سیزدهم با فولاد و چهاردهم با سپاهان موفق به کسب این عنوان شد. علی پروین (لیگ اول - پرسپولیس)، فرهاد کاظمی (لیگ دوم - سپاهان)، مجید جلالی (لیگ سوم- پاس تهران)، ملادن فرانچیچ (لیگ چهارم - فولاد)، علی دایی (لیگ ششم- سایپا)، افشین قطبی (لیگ هفتم- پرسپولیس)، زلاتکو کرانچار (لیگ یازدهم- سپاهان) و عبدالله ویسی (لیگ پانزدهم - استقلال خوزستان) دیگر مربیان قهرمان در لیگ برتر هستند.