وزیر صمت با واردات خودرو موافقت کرد دوباره رانت؟

کیمیا نجفی
پس از خروج آمریکا از برجام مسیر واردات خودرو به کشور بسته شد و در آن زمان مسئولان وزارت صمت علت این ممنوعیت را حفاظت از منابع ارزی کشور در شرایط تحریم‌ها عنوان کردند. از آن پس گهگاهی صحبت از آزادسازی واردات خودرو به میان می‌آمد و حالا صحبت‌ها در این خصوص جدی‌تر شده است.
اخیرا به میان آمدن بحث آزادسازی واردات خودرو با مخالفت‌هایی همراه شد، رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت یکی از مخالفان واردات خودرو بود اما خبرها حاکی از این است که حالا وزیر هم با واردات خودرو موافقت کرده است. علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته است: «در جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده 4 مبنی بر واردات خودرو، آقای وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند اما نیاز به فرصتی دارند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند. در نهایت کمیسیون، کمیته صنعت را مامور کرد تا ابهاماتی که شورای نگهبان مطرح کرده است را اصلاح کند. نظر آقای وزیر این بود که فرصتی نیاز دارند که تولید را افزایش داده و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند ولی با آزادسازی واردات خودرو از سال آینده موافق بودند. بیشتر نگران مسائل ارزی بودند که ممکن است با اجرای این مصوبه ارز از کف بازار جمع شود و بازار ارز دچار تلاطم شود.»
به هرصورت هم روز یکشنبه و هم روز دوشنبه اعلام شد که واردات خودرو به صورت محدود آزاد شده است و آنطور که علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره محدودیت واردات خودرو گفته است این طرح برای تنظیم بازار است و عملا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه برای رفع کمبود بازار است. ممکن است ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه وارد شود تا بازار تنظیم شود. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌ها درخصوص واردات محدود خودرو به «ابتکار» گفت: اینکه صحبت از واردات محدود خودرو به میان آمده است من را نگران می‌کند، چراکه واردات محدود خودرو یعنی افزایش رانت و به راه افتادن بازی سیاه.


این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: برای بررسی خوب و بد واردات خودرو در ابتدا باید ببینیم که چرا واردات ممنوع شد؟ اکنون قانون مانع واردات خودرو نشده است و وزیر صمت به راحتی می‌تواند برای آزادسازی واردات خودرو اقدام کند. بنابراین قانون منعی برای واردات ندارد و فقط زمانی که در کشور کمبود ارز پیش آمد برای کنترل مصرف ارز و کنترل تورم جلو واردات خودرو را گرفتند. این مسئله بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.
وی افزود: در آن زمان نیازهای جامعه را اولویت‌بندی کردند و به این نتیجه رسیدند که برای مواد اولیه‌ای همچون دارو ارز ندارند پس مانع تخصیص ارز به خودرو شدند و از آن پس واردات ممنوع شد.
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به میزان تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ادامه داد: اینکه میزان اثر واردات خودرو بر بازار چقدر باشد بستگی به درآمد ارزی کشور دارد.
کاکایی اظهار کرد: قیمت نفت افزایش یافته و امیدواریم که تحریم‌ها برداشته شود، انشالله بتوانیم روزی ۴ میلیون بشکه نفت و کالاهای غیرنفتی صادر کنیم و امیدواریم درآمد ما بالای صد میلیارد دلار برود. این یک حالت است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد حتی اگر پنج میلیارد دلار خودرو وارد بشود قطعا پیامدهای مثبتی خواهد داشت. در آن شرایط بازار آزاد می‌شود، رقابت بالا می‌رود، خرید خودرو آسان خواهد شد و مشکلات خودروسازان حل می‌شود چراکه وقتی درآمد ارزی بالا باشد مشکلات مواد اولیه و قطعات حل خواهد شد بنابراین تولید خودرو بالا می‌رود. تاکید می‌کنم اگر شرایط اینگونه باشد همه چیز خوب خواهد شد.
این کارشناس خودرو در ادامه گفت‌وگو حالت دیگری را برای بحث آزادسازی واردات خودرو بررسی کرد و در این خصوص گفت: ماجرای ما واردات نیست و همه چیز به درآمد ارزی بازمی‌گردد. حالا بیایید حالت دیگری را فرض کنیم، فکر کنیم درآمد ارزی ما بر روی ۱۰ میلیارد دلار بماند، مشکلات جابه‌جایی پول حل نشود و در چنین شرایطی واردات خودرو آزاد شود ما با دو وضعیت روبه‌رو خواهیم شد. یا واردات محدود خواهد شد یعنی افرادی انتخاب و مجوز واردات خودرو صادر می‌شود که در این شرایط بار دیگر زمینه رانت پهن می‌شود و عده‌ای پولدار خودروهای لوکس سوار می‌شوند و نه تنها برای عامه اثری نخواهد داشت بلکه شکاف طبقاتی را بیش از پیش به رخ می‌کشند.
وی ادامه داد: وضعیت دیگر این است که با وجود تمام مشکلات اجازه بدهند هر فردی که می‌تواند خودرو وارد کند. مثلا حدود دو میلیارد دلار خودرو وارد کنند این اتفاق خوب است به هرحال خودرو زیاد می‌شود اما در این شرایط ۲۰ درصد از درآمد ارزی کشور مصرف می‌شود. در این وضعیت جز افزایش تورم اتفاق دیگری رخ نخواهد داد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در این شرایط، وضعیت بازار خودرو به صورت موقتی خوب خواهد شد اما در حقیقت تنش‌های اقتصادی کشور بالاتر خواهد رفت به همین دلیل من گمان می‌کنم آقای فاطمی‌امین که به تازگی با واردات خودرو موافقت کرده‌اند پیش‌بینی می‌کنند که در این شش ماه گشایش‌هایی رخ بدهد که درآمد ارزی را افزایش دهد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که شرایط تا 6 ماه دیگر چگونه خواهد بود و چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر صمت با واردات خودرو موافقت کرد دوباره رانت؟ جلال خوش چهره بازگشت سخت به برجام دست بالا در معادله برجام با کیست؟ وزن کشی قدرت‌ها در هماورد دیپلماسی برجام آیا رفتار صدا و سیما در مقابل سرمایه انسانی‌اش تغییر می‌کند؟ وزیر راه و شهرسازی خبر داد قرار نیست سالی یک میلیون مسکن بسازیم! VAR در ایران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک فعلا در این اتاق خبری نیست! کابوس پیک پنجم را فراموش نکنیم خطر حذف عجولانه محدودیت‌های کرونایی علی لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد ماجرای ادامه‌دار یک رد صلاحیت رئیس قوه قضائیه مطرح کرد در رابطه با تسهیل صدور مجوز کسب و کار، قانونی جامع تصویب شود پاسخ ایران به علی‌اف و وزیر خارجه عربستان مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: پس از بیست ماه این هفته در تهران نماز جمعه برگزار می شود یک فعال اقتصادی: هزینه مبادله تجاری با ارزی جز دلار روشن نیست حذف دلار از اقتصاد ایران امکان‌پذیر است؟ دولت بایدن درباره عربستان یکی به نعل می‌زند یکی به میخ!