آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع اختلافات جهان اسلام

گروه سیاسی/ «دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی را که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند می‌فشاریم.» این سخن روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به عنوان منادی و پایه‌گذار وحدت مسلمانان، در این مسیر مرز یا خط‌کشی ندارد و آغوش او برای همه کشورها یا افرادی که دغدغه دین و امت اسلامی دارند، گشوده است. علت این تأکید را می‌توان در گزاره دیگری از آیت‌الله رئیسی دریافت که گفت «امت اسلامی تنها قدرت مهمی است که نظام سلطه در برابر خود می‌بیند» از این‌رو «نظام سلطه با شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود تلاش می‌کند مؤلفه‌های قدرت امت اسلامی را سست کند.» از جمله این شبهه‌افکنی‌ها و اختلاف‌افکنی‌ها، می‌تواند ایجاد بحث درباره جایگاه کشورها در مسیر وحدت اسلامی باشد، اما آیت‌الله رئیسی هرچند اشاره کرد که «امت اسلامی نیاز ضروری به مقتدا دارد» اما تأکید کرد که «مقتدای ما رسول خدا و پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، ائتلاف و اتحاد را به امت اسلامی آموختند.» چرا که غایت این مسیر یا «مقصد واحد امت اسلامی، باید آزادی از نظام سلطه باشد.»
بیداری اسلامی نباید به سردی بگراید
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری روز گذشته در آیین گشایش سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، تقریب و وحدت امت اسلامی را تأکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب، و یک حرکت راهبردی در جهان اسلام دانست و گفت: تلاش برای وحدت امت اسلامی باید از سوی علمای دینی با جدیت و قاطعیت پیگیری شود.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب گفت: اقدامات عملی شهید گرانقدر سپهبد قاسم سلیمانی و اقدامات علمی مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری برای رفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی، ماندگار و ستودنی است.


او با بیان اینکه بیداری اسلامی که به برکت مجاهدت‌ها و خون شهیدان ایجاد شده، نباید به سردی گراید، اظهارکرد: همه باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم. امروز در همه کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و یمن شاهد تفرقه‌افکنی و توطئه دشمنان اسلام هستیم و همه ما باید بکوشیم امت اسلامی در برابر این توطئه‌ها مصون بماند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه امت اسلامی تنها قدرت مهمی است که نظام سلطه در برابر خود می‌بیند، گفت: نظام سلطه با شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود تلاش می‌کند مؤلفه‌های قدرت امت اسلامی را سست کند، اما نیروی انسانی کارآمد و دانشمندان و علما بزرگ‌ترین انرژی، قدرت و فرصت امت اسلامی هستند که باید در برابر توطئه‌های دشمنان وحدت و انسجام امت اسلامی بایستند.
رئیس جمهوری اهمیت نگرش به هدف مشترک در امت اسلامی را از عناصر مهم تحقق امت اسلامی در اعتقاد به دین و ارزش‌های دینی مشترک دانست و افزود: در کنار این‌ها، حرکت و پویایی نیز از دیگر عناصر مهم تحقق امت است و امت هیچ زمانی نباید در جا بزند یا دچار ایستایی شود.
رئیسی با تأکید بر اینکه همه زوایای زندگی امت از جمله مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت، باید جلوه خدایی داشته باشد، گفت: علاوه بر اینها امت اسلامی نیاز ضروری به مقتدا دارد و مقتدای ما رسول خدا و پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، ائتلاف و اتحاد را به امت اسلامی آموختند.
آزادی از نظام سلطه، مقصد امت اسلامی
آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه مقصد واحد امت اسلامی باید آزادی از نظام سلطه باشد، گفت: امت اسلامی باید متوجه باشد که نظام سلطه به دنبال آن است تا نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد و پویایی داشته باشد.
او با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی شوروی و تک‌قطبی شدن جهان، نظام سلطه فقط یک قدرت یعنی قدرت بزرگ جهان اسلام را برابر خود می‌دید، اضافه کرد: لذا به روش‌های مختلف تلاش کرد این قدرت را از کارآیی بیندازد که از جمله آنها، تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، پشتیبانی مالی و مسلح کردن آنان برای کشتار و غارت در امت اسلامی بود.
رئیسی گفت: شبهه‌افکنی در میان امت اسلامی با استفاده از جریان رسانه‌ای و امپراطوری خبری و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با گماردن دولت‌های سست‌عنصر و کسانی که به دنبال عادی کردن روابط خود با رژیم‌های تبهکار همچون رژیم صهیونیستی هستند، از دیگر اقدامات نظام سلطه در برابر امت اسلامی است. رئیس جمهوری اهانت به مقدسات، جدا کردن کشورهای اسلامی از هم و بهره‌کشی از دانشمندان در امت اسلامی را از دیگر اقدامات نظام سلطه برای تضعیف و جلوگیری از تشکیل و تقویت امت اسلامی دانست و تأکید کرد: نظام سلطه همانگونه که در گذشته به دنبال استثمار ملت‌ها از طریق غارت نفت، گاز و ثروت‌های آنان بود، امروز به دنبال انرژی‌های جدید در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آنها، انرژی نیروی انسانی کارآمد و بویژه دانشمندان کشورهای اسلامی است. رئیسی گفت: همه این اقدامات حلقه‌های یک زنجیره هستند تا با سست کردن مؤلفه‌های قدرت مسلمانان، فلسطین، مسأله اصلی جهان اسلام به حاشیه رانده شود.
فرصت‌ها و ضرورت‌های امت اسلامی
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با برشمردن فرصت‌ها و ضرورت‌های امروز امت اسلامی، جمعیت عظیم نزدیک به ۲ میلیارد نفری بویژه جمعیت جوان مسلمانان و معتقدان به دین و ارزش‌های الهی را یک فرصت ارزشمند دانست و با بیان اینکه فرصت دوم وضع امروز مغرب زمین است، اظهارکرد: امروز ادعاهای غرب در طول سال‌ها و شاید قرن‌های اخیر با افول و شکست مواجه شده است.
رئیسی تأکید کرد: امروز به برکت خون شهدا، بیدارگری علما و دانشمندان و رهنمودهای بزرگان بیداری اسلامی در منطقه ایجاد شده است و چنین نشست‌های بابرکتی نقش مهمی در ارج‌گذاری و تداوم بیداری اسلامی دارد.
وی در ادامه یکی از ضرورت‌های این نشست را ایجاد فهم درست از توطئه‌ها و انحرافات دانست و با اشاره به شکل‌گیری داعش گفت: زمانی که فعالیت داعش با پرچم لااله الاالله و محمد رسول‌الله آغاز شد، برخی درک و شناخت درستی از داعش نداشتند.
او افزود: در همان زمان رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اعلام کردند که جنس کار داعشی‌ها جنس کار صهیونیست‌هاست و تأکید کردند صرف‌نظر از اینکه اینها وابسته به کجا هستند و از کجا نشأت گرفتند، این کارها، کار یک مسلمان نیست که این‌گونه خون بریزد و جنایت کند. مدتی بعد هم معلوم شد اینها ریشه امریکایی و صهیونیستی دارند و بعدها هم وزیر خارجه امریکا رسماً اعلام کرد داعش را ما تشکیل دادیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در لبنان و افغانستان شاهد توطئه هستیم و دیروز در عراق و سوریه شاهد بودیم، از علمای اسلامی خواست انحرافات را رصد و بموقع هشدار دهند تا امت اسلامی در مقابل این انحرافات و توطئه‌ها مصون بماند.
رئیسی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در جهان اسلام و امت اسلامی بسیار ضرورت دارد، تأکید کرد: نکته سوم این است که تقویت اندیشه تقریبی باید به عنوان یک محور مورد توجه همگان باشد.
آمادگی جمهوری اسلامی برای رفع اختلافات جهان اسلام
رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهد آزادگان و مستضعفان، همواره این آمادگی را دارد که به عنوان ملجأ و پناه، برای رفع تنازع‌ها و اختلافات در امت اسلام اقدام کند، اظهارکرد: دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی را که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند، می‌فشاریم.
او خطاب به دانشمندان، علما، دلسوزان و دغدغه‌مندان جهان اسلام گفت: ما به دنبال ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم و دشمن به دنبال ایجاد تفرقه و بی‌ثباتی است و معتقدیم در جهان اسلام هر کس دانسته یا نادانسته، خواسته یا ناخواسته کلمه‌ای، سخنی یا اقدامی در جهت وحدت‌شکنی انجام دهد، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
رئیس جمهوری تأکید کرد: همگان باید خود را موظف بدانیم که وحدت را به عنوان یک عطیه الهی و عنایت حضرت حق پاس بداریم و بر اتحاد امت اسلامی تأکید کنیم.

برش
رونمایی از اندیشه‌های تقریبی آیت‌الله تسخیری

آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، روز گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن، چند نفر از میهمانان خارجی نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. به گزارش فارس، «بوعبدالله بوغلام الله» رئیس مجلس اعلای الجزایر از جمله این چهره‌ها بود که در سخنان خود، بیشترین خطری که ملت‌های مسلمان را تهدید می‌کند، تفکر صهیونیستی نژادپرستانه‌ای دانست که بر جامعه مسیحیت سایه افکنده است. او از مسلمانان دعوت کرد از این گرایش که سعی دارد اسلام را صهیونیستی کند دور شوند، همان‌طور که این بلا را بر سر مسیحیت آورده و آن را صهیونیستی کرده‌اند و این پدیده شوم در کشورهای اسلامی نیز نمود پیدا کرده است.
رئیس مجلس اعلای الجزایر گفت:‌ امت اسلامی بیشترین نیاز را به بیداری دارد تا بتواند آگاهی درستی از توانایی‌های انسانی، اقتصادی و جغرافیایی خود بویژه در زمینه‌های معنوی داشته باشد.
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق نیز از برگزاری این کنفرانس در ایران استقبال کرد و ایران را کشوری توصیف کرد که در طول تاریخ توانسته است بزرگترین علما از مکاتب و مذاهب مختلف را تربیت کند. او با اشاره به نامگذاری هفته وحدت در ۴۰ سال پیش از سوی امام خمینی(ره) و برگزاری کنفرانس وحدت در این سال‌ها و نیز تأکید مقام معظم رهبری بر مسأله وحدت گفت: در عراق نیز آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر مردم عراق به ما فرموده است که اهل سنت از خود شما هستند.
عبدالمهدی با بیان اینکه دشمنان به دنبال ایجاد ویرانی در کشورهای اسلامی هستند تا سیطره بر آنها راحت‌تر شود، از دخالت در امور داخلی ملت‌ها به عنوان جلوه‌ای از تلاش دشمنان برای به ضعف کشاندن کشورهای اسلامی نام برد.
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز این کنفرانس را پافشاری بر تمسک به وحدت اسلامی و ایجاد وحدت بین مسلمانان توصیف کرد و با تشکر از دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این کنفرانس، گفت: به نمایندگی از اعضای جنبش جهاد اسلامی و ملت مقاوم فلسطین، خدمت ملت عزیز و مسلمان ایران و رهبر عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، حفظه الله، سلام خالصانه و دعا برای توفیق مستمر عرض می‌کنم.
النخاله با اشاره به چالش‌های بسیاری که مسلمانان از سوی استعمار غرب با آن روبه‌رو هستند افزود: استعمار غرب با این چالش‌ها که شامل محاصره و ایجاد جنگ و درگیری در کشورهای مسلمان است، مسلمانان را هدف قرار داده است.
دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه وحدت اسلامی ملغی کننده حق اجتهاد و تفاوت دیدگاه‌ها میان ملت‌های مسلمان نیست، گفت: اطمینان داریم که اختلافات و درگیری‌ها بین مسلمانان، نتیجه پروژه‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب است که حکومت‌های مرتبط با غرب در آنان سهم دارند و از این اختلافات در اهداف سیاسی استفاده می‌شود تا بر امت اسلامی سلطه پیدا کنند.
در این مراسم از کتاب «موسوعه آیت‌الله تسخیری» که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع تقریب انتشار یافت رونمایی شد. این کتاب تجمیع آثار و اندیشه‌های علمی مرحوم آیت‌الله شیخ محمد علی تسخیری است که در ۱۲ جلد تنظیم و چاپ شده است.