از همه رسانه ها با گرایش‌های متنوع حمایت می‌کنیم

گروه فرهنگی / مراسم معارفه رسمی مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرگزاری انحصاری نظام یاد کرد و گفت: خوشبختانه طی روزهای گذشته حکم آقایان کاوه اشتهاردی، محمد حسن روزی‌طلب، ایمان شمسایی، احسان صالحی و عباس هنرمند از سوی هیأت امنای مؤسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران به عنوان اعضای هیأت مدیره جدید این مؤسسه هم منتشر شد و امیدواریم خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران که تعلق به مجموعه نظام دارد کار خود را به بهترین شکل پیش ببرند. ما هیچ توقعی نداریم که موضع ایرنا موضع دولت باشد و برای یک جریان کار کند. او از ضرورت تغییر در وضعیت فعلی ایرنا به حوزه شبکه‌های اجتماعی سخن گفت و افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی باید قدرتمند باشد و یکی از دلایل انتخاب علی نادری این بود که وی فهم عمیقی از رسانه‌های جدید اجتماعی و شبکه‌های مجازی دارد. خبرگزاری باید حضوری قدرتمند در حوزه‌های تصویری داشته باشد و این حضور باید گسترش یابد و ما نیز از این روند حمایت می‌کنیم. اسماعیلی درباره مرجعیت رسانه‌ای ایرنا هم گفت: این مسأله که ایرنا در نظام رتبه بندی جایگاه پایینی داشته باشد، قابل قبول نیست و این خبرگزاری باید به جایگاهی برسد که مخاطب، آن را ببیند، یعنی با رعایت پایبندی به اهداف به چنین جایگاهی دست یابد. او از حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجمع عمومی خبرگزاری جمهوری اسلامی استقبال کرد و گفت: علاوه بر اینکه دوستان ما هستند، قول داده‌اند که جلسات مجمع عمومی داشته باشیم، در کنار شورای عالی ایرنا می‌توان حرکت خبرگزاری را شتاب بخشید و آقای نادری باید برای قدرتمندتر ساختن ایرنا از این فرصت استفاده کند.

جایگاه ایرنا در واژگان رهبر انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتشار دایرةالمعارف واژگان رهبر معظم انقلاب گفت: قدرت بالای رهبر معظم انقلاب در خلق مفاهیم جدید به گونه‌ای است که ۵۰ مفهوم اختصاصی آفریدند و ۲۰۰ مفهوم را در حوزه‌های جدید به‌کار بردند که دو واژه «دست بزن نظام» و «نبض نظام» مربوط به خبرگزاری جمهوری اسلامی است. اسماعیلی با اشاره به تأکید آیت‌الله رئیسی برای آزادی بیان گفت: رئیس جمهوری با عمق وجود به آزادی بیان اعتقاد دارد و در دو سالی که در قوه قضائیه بودند یک مجموعه رسانه‌ای تعطیل نشد، شکایت‌های قوه از رسانه‌ها را پس گرفت و در دوره ریاست جمهوری نیز همین گونه عمل می‌کند. عمده رسانه‌های ما که در گرایش‌های مختلف فعالیت می‌کنند خوب و نجیب هستند و بنای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از همه رسانه‌ها با گرایش‌های متنوعی که لازمه آن رسانه است، حمایت کنیم. رسانه، محل بروز و بیان دیدگاه‌های مختلفی است که در جامعه وجود دارد و ما در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت نظارت بر مطبوعات تلاش کردیم که از گرایش‌های مختلف در این هیأت حضور داشته باشند. چون وقتی می‌گوییم هیأت منصفه نماینده افکار عمومی است باید بتواند بخش قابل توجهی را نمایندگی کند.



ایرنا به حالت آفندی درآید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که ایرنا خبرگزاری نظام و انقلاب اسلامی است و تعمداً می‌گویم انقلاب اسلامی چون ناظر بر آن ابعاد گفتمانی است که در انقلاب اسلامی داریم. به همین دلیل همان‌گونه که باید ابعاد استانی و شهرستانی خبرگزاری تقویت شود، به همان نسبت باید ابعاد بین‌المللی آن نیز تقویت شود. اکنون از ۴۰ دفتر خارجی فقط سه دفتر فعال است. البته نحوه فعالیت دفاتر امروزه تغییر کرده و نمی‌خواهم بگویم که برای یک نمایندگی چند نفر اعزام شوند، بلکه ارتباط دقیق مهم است. او با اشاره به فعالیت‌های رایزنان فرهنگی در خارج از کشور گفت: من از رئیس آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات خواسته‌ام که این ارتباط وثیق را با بدنه داخلی کشور از جمله خبرگزاری ایرنا داشته باشد و از ظرفیت رایزنان فرهنگی و دیگران استفاده کند و ایرنا باید از حالت پدافندی به حالت آفندی انتقال یابد. یعنی باید بتوانیم جریان‌سازی کنیم. اسماعیلی از ایجاد حوزه‌های رسانه‌ای ویژه در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: اگر می‌گوییم باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی نقل مکان کنیم یعنی باید از ظرفیت‌های خوبی که در کشور داریم به خوبی استفاده کنیم و در کشورهای همسایه بتوانیم حوزه مدیریت افکار عمومی برای نفوذ انقلاب اسلامی را به دست بگیریم.

نادری جزو خبرگان رسانه‌ای جریان انقلاب است
اسماعیلی با تقدیر از فعالیت‌های ۱۷ ماهه محمدرضا نوروزپور گفت: از روز اول وزارت برای انتخاب مدیرعامل ایرنا دغدغه داشتم و روی چند گزینه نظر داشتیم و چون آقای نادری را برای نهاد پیشنهاد داده بودند، با کاوه اشتهاردی صحبت کردم و حتی حکم انتصاب او را آماده کرده بودم ولی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری او را به عنوان دستیار ارشد انتخاب کرد و ما هم از اشتهاردی که مورد تأیید آیت‌الله رئیسی است خواستیم تا جزو هیأت مدیره مؤسسه ایران باشد و اکنون به عنوان رئیس هیأت مدیره است. اسماعیلی درباره مشکلات مربوط به نیروی انسانی در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گفت: از مدیرعامل می‌خواهم که مشکل منابع انسانی را از هر روشی که می‌تواند رفع کند و نظر خود را در شورای عالی خبرگزاری مطرح کند. چون حوزه منابع انسانی برای ما مهم است و امیدوارم بسته‌ای از حداقل‌هایی مانند مسائل رفاهی و مالی که در خبرگزاری فاقد آن هستیم، ارائه کند و موظف به تأمین آن هستیم.

عدم ثبات مدیریت به ایرنا آسیب رسانده است
سپهر خلجی عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ایرنا به‌خاطر عدم ثبات مدیریت لطمه خورده است. چون مدیر نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند. امیدوارم این دوره را دوره با ثبات ایرنا قرار دهید. آقای نادری از دوستان خوب بنده است. او برادر انقلابی، مخلص و مجاهد است که در آزمون‌های مختلف امتحان خود را پس داده است. در دوره پیش رو دوستان دل خواهند بست به جناب آقای نادری چون روحیه باصفایی دارند. او همچنین ضمن تشکر از محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق ایرنا بابت زحماتی که کشیدند، گفت: به عنوان عضو کوچکی از خانواده رسانه شهادت می‌دهم دوره ایشان آرامش‌بخش بود. عضو شورای عالی ایرنا با تأکید بر اینکه هیچ امری در کشور مهم‌تر از رسانه نیست اگر جنگ اقتصادی و درگیری امنیتی داریم یک بخش مسأله به رسانه مربوط می‌شود، تأکید کرد: مقام معظم رهبری در روز تنفیذ که بحث آن روز ارتباطی با رسانه نداشت، فصل مهمی از بیانات خود را به حوزه رسانه اختصاص دادند. هر توفیقی که دولت به دست بیاورد، اگر نتواند با بیان شیوا و درست مطرح شود یا اگر نتواند در برابر حملات دفاع و حمله کند، قطعاً آنجا آسیب می‌بینیم. خلجی با بیان اینکه در دولت گذشته امریکا همه رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی تغییر مدیریت پیدا کردند، توضیح داد: وزیر خارجه امریکا مایک پمپئو در دوره خود تلاش کرد رسانه‌های معاند ایران را همه‌جانبه علیه ایران تجهیز کند و حتی رسانه‌های جدیدی را با سرمایه‌های هنگفت تأسیس کرد که همه اینها نشان می‌دهد که جنگ ما صحنه‌اش رسانه است و هیچ امری مهم‌تر از این حوزه نیست. او با اشاره به سابقه حضور خود در ایرنا هم گفت: سال ۸۹ تصمیم گرفتیم تغییرات ساختاری و جذب نیرو داشته باشیم اما به ما اعلام کردند ایرنا به عنوان شرکت دولتی ذیل اصل ۴۴ برای فروش گذاشته شده است، بنابراین بنده بسرعت نامه‌ای را تقدیم مقام معظم رهبری کردم و ایشان تعجب کردند چرا چنین اتفاقی می‌خواهد بیفتد، بنابراین زیر نامه مرقوم فرمودند که من با واگذاری ایرنا که خبرگزاری رسمی نظام است به بخش خصوصی مخالفم. من هم دستور مقام معظم رهبری را به وزیر ارشاد وقت ابلاغ کردم و این‌طور شد که عملاً این خبرگزاری از ذیل اصل ۴۴ درآمد و هویت حاکمیتی پیدا کرد و این موضوع یک پیام بسیار مهم دارد و آن اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب به ایرنا این‌چنین است. عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه ایرنا از یکسری مشکلات رنج می‌برد و حل آن کار یک نفر نیست که اینجا نقش ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌طلبد، اظهار داشت: یکی از مشکلات عدم ثبات مدیریت است. در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم بشمارید که چند مدیرعامل در ایرنا عوض شده است. این سازمان به‌خاطر این عدم ثبات لطمه خورده است. چون مدیر نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند. امیدوارم این دوره را دوره با ثبات ایرنا قرار دهید. خلجی در بخش پایانی سخنان خود به مشکلات بودجه و نیروی انسانی ایرنا اشاره کرد و گفت: رابطین خبری ایرنا بار اصلی سازمان را به دوش می‌کشند و حقوق و بیمه‌شان خیلی مهم است که همچنان با مشکلاتی مواجه است بنابراین باید شأن این نیروها و خبرگزاری حفظ شود. بنابراین امیدواریم علی نادری با زمان کامل ۸ سال در مدیریت این سازمان تحولات خوبی را ایجاد کنند.

ایرنا خبرگزاری نظام است
محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز با بیان اینکه وظیفه و رسالت رسانه، خصوصاً خبرگزاری رسمی کشور روز به روز سنگین‌تر می‌شود، اظهار داشت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر رئیسی فرمودند، در زمینه‌ کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل شود. نوروزپور گفت: ایران در دوسال گذشته با شدیدترین نوع تروریسم اقتصادی مواجه بود که نمونه آن را در خصوص هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌توان یافت، بر این اساس اصلی‌ترین وظیفه‌ای که در ۱۷ ماه گذشته برای خودمان در خبرگزاری ایرنا تعریف کردیم مبارزه با جنگ روانی دشمن و تلاش برای امیدآفرینی و آرامش بخشی به جامعه بوده است و همکاران من در ایرنا حقیقتاً در این مسیر تلاش زیادی به‌عمل آوردند تا اندکی از آلام ملت شریف ایران کم شود. او با بیان اینکه کار کردن در رسانه‌های رسمی سختی‌ها و دقایق زیاد و بعضاً طاقت فرسایی دارد، گفت: گاهی نشر اخباری که به ظاهر معمولی هستند و دیگر رسانه‌ها بدون هیچ مشکلی آنها را بازتاب می‌دهند در خبرگزاری رسمی کشور باید همراه با ملاحظات دقیقی باشد، چه اینکه گاهی انتشار یک خبر در ایرنا، حوزه‌های مختلف سیاست داخلی و سیاست خارجی را متأثر می‌کند. نوروزپور افزود: خبرنگاری، تحلیلگری و نویسندگی و در یک کلام روزنامه‌نگاری در ایرنا راه رفتن روی لبه تیغ است و خبرنگاران شاغل در ایرنا بیش از سایرین از این واقعیت مطلع هستند که هر مطلبی که روی خروجی آنها می‌رود از نگاه مخاطب بیرونی موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران حساب می‌شود و لذا باید بیش از سایر رسانه‌ها دقت داشته باشند و دقت را فدای سرعت نکنند. مدیرعامل سابق ایرنا گفت: اصلی‌ترین هدف از جنگ روانی دشمن همراه با تحریم‌ها، تسلط بر افکار عمومی و ناامید ساختن مردم از مسئولان کشور اعم از دولتی یا حاکمیتی است و طبیعی است اگر مردم که در نوک حمله این فشارها هستند، به‌درستی از خدمات دولت و حاکمیت مطلع نشوند، تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته و دشمن زمام امور را در دست می‌گرفت. نوروزپور ظرفیت خبرگزاری جمهوری اسلامی را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی دفاتر خارج ایرنا که از قضا مأموریت و وظایف خطیری برعهده داشته‌اند دچار ضعف و فتور جدی شده‌اند که امیدوارم در دولت جدید نسبت به برطرف شدن آنها اهتمام جدی صورت گیرد. نوروزپور با بیان اینکه خبرگزاری طی سال گذشته چند نفر از همکاران و پیشکسوتان صدیق و شریف خود را از دست داد، یاد و خاطره همه آنها از جمله مرحومه ریحانه یاسینی و مرحومان داریوش غفاری، علی خزایی و حسین فلاحتی را گرامی داشت و با اشاره به اینکه یکی از تلخ‌ترین اتفاقات دوره مدیریتی او حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی بود یاد دیگر عزیز از دست رفته این حادثه خانم مهشاد کریمی را نیز گرامی داشت. گفتنی است فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکمیل باقرزاده، میثم نیلی و سپهر خلجی دیگر اعضای این شورا، مدیران عامل سابق این خبرگزاری محمد جعفر بهداد، احمد خادم المله، جلال فیاضی، اعضای شورای سیاستگذاری خارجی ایرنا و نیز محمدحسن روزی‌طلب مدیرعامل مؤسسه ایران از دیگر حاضران این مراسم بودند.

برش

تشکر رئیس جمهوری از فعالیت های روزنامه ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود گفت: تلاش می‌کنم در آینده نزدیک برای تشکر از همکارانم به مؤسسه ایران هم بروم و درباره مسائل موجود در بخش رسانه گفت‌وگویی با آنها داشته باشم. مدیرمسئول روزنامه ایران در طول مدت حضورشان در مؤسسه ایران سبب خیر بودند و شخص رئیس جمهوری از من بابت فعالیت‌های روزنامه ابراز رضایت کردند و گفتند دوستان خیلی خوب زحمت کشیدند و من هم مرتب بابت این موضوع از آقای شفیعی تشکر کردم. روزنامه مسیر بسیار خوبی را پیش گرفته و کار را جلو برده و با استفاده از ظرفیت‌های مؤسسه تلاش می‌کنیم این حرکت روزبه‌روز بهتر و بیشتر شود. خوب به یاد دارم که سال ۸۵ روزنامه ایران دوره‌های کوتاه مدتی را برگزار می‌کرد که امروز بسیاری از آنان در صحنه‌های خبری می‌درخشند که نتیجه همان دوره‌های کوتاه مدت است و لازم است این مسأله در دستور کار باشد.

تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و خارجی

علی نادری مدیرعامل ایرنا هم در این مراسم با اشاره به فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی از سال ۱۳۱۳ اظهارکرد: این خبرگزاری میراث‌دار تجربه‌ای بزرگ تاریخی در حوزه تولید و انتشار اخبار به صورت حرفه‌ای است و این تجربه تاریخی در کنار سرمایه انسانی بزرگ و پرتوان و با دانش، بزرگترین داشته ایرنا است که انجام کارهای بسیار بزرگی را نیز مقدور می‌سازد. او برخی تحولات را در فضای خبر و اطلاع‌رسانی در ایرنا الزامی دانست و تأکید کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف به فراخور پیشرفت فناوری (از زمان تلکس تا فضای مجازی) فعالیت داشته و امروز نیز باید با این تغییرات همراه شود. علی نادری پیشرفت فضای مجازی و همراهی با آن را برای ایرنا ناگزیر دانست و گفت: در حال حاضر فضای مجازی در حال غلبه به افکار عمومی است و اگر ایرنا بخواهد در میدان رقابت باقی بماند و به برتری دست پیدا کند باید در این حوزه‌ها بتواند اساس جدیدی بنا بگذارد. مدیرعامل ایرنا به ظرفیت‌های داخلی و خارجی این خبرگزاری اشاره کرد و گفت: سرمایه انسانی خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌تواند این رسانه را در بالاترین جایگاه قرار دهد تا مرجعیت رسانه‌ای این خبرگزاری بازیابی شود. نادری با اشاره به تحقق عدالت به عنوان شعار دولت بین کارکنان تأکید کرد و گفت: امیدواریم محدودیت‌های ساختاری و بودجه‌ای مانع از تحقق این هدف نشود. مدیرعامل ایرنا سیاست ایرنا را کمک به برنامه‌های دولتمردان جهت تحقق و امیدوار کردن مردم با تمام توان و ظرفیت دانست و افزود: ایرنا خبرگزاری کل نظام است و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید آن را رسانه خود بدانند. عدالت گستری، مبارزه با فساد و گره گشایی از مسائل مردم جزو اولویت‌های راهبردی و گفتمانی دولت است و ما هم در ایرنا همین نکات را مد نظر قرار می‌دهیم.