ناکارآمدی فرماندهان آمریکایی باعث خاکستر شدن ناو «بونهام ریچارد» شد


22 تیرماه 1399 بود که رسانه‌ها اعلام کردند ناو جنگی «بونهام ریچارد» آمریکا در بندر «سن دیگو» بر اثر یک انفجار داخلی مشکوک،دچار آتش سوزی شدید شد. نیروی دریایی آمریکا به کمک صدها آتش نشان سرانجام بعد از 5 روز توانست این آتش سوزی را مهار کند اما فرماندهان نیروی دریایی این کشور اعلام کردند این ناو عملاً به یک آهن پاره تبدیل شده است و میلیاردها دلار نیاز هست که تعمیر شود. نیروی دریایی آمریکا چندی بعد اعلام کرد که این کشتی را از رده خارج خواهد کرد.
علت آتش سوزی در آن زمان منتشر نشد اما گزارش منتشر شده از سوی نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که آتش سوزی در این ناو عمدی بوده است اما بی‌کفایتی فرماندهان باعث ادامه آتش سوزی شده است خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید نیروی دریایی آمریکا در این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای به این نتیجه رسیده که این آتش‌سوزی قابل پیشگیری بوده است.  با آنکه نیروی دریایی آمریکا یک ملوان را به راه‌اندازی این آتش متهم کرده، در گزارش جدید اسامی بیش از ۳۶ افسر و ملوان که اشتباهاتشان به از بین رفتن این کشتی منجر شده ذکر شده است.
در گزارش مذکور به نقائص گسترده در بخش آموزش، امور هماهنگی، آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی و در کل، نقائص فرماندهی اشاره شده است. 


در بخشی از این گزارش آمده است: «با آنکه این آتش‌سوزی به صورت عمدی ایجاد شد، کشتی مذکور به دلیل ناتوانی در مهار آتش از دست رفت»این گزارش همچنین تصریح کرده «اشتباهات مکرر» از سوی «خدمه‌ای که فاقد آمادگی‌های لازم بوده‌اند» موجب شده واکنش‌ها به آتش‌سوزی غیرموثر باشند.
گزارش مذکور همچنین از فرماندهان این کشتی آبی-خاکی انتقاد کرده و نوشته از سیستم مقابله با آتش به دلیل انجام تعمیرات لازم استفاده نشده و خدمه، نحوه استفاده از آن را نمی‌دانسته‌اند. 
گفتنی است پایگاه «سن دیگو» که ناو «بونهام ریچارد» در آن سوخت و از بین رفت‌، دومین پایگاه بزرگ کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکاست که در شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.این پایگاه همچنین پایگاه اصلی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست که در آن بیش از ۵۰ کشتی نظامی وجود دارد.
این پایگاه دارای ۱۳ اسکله از مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع خاکی و حدود یک و نیم کیلومتر آبی تشکیل شده است. پایگاه شهر ساحلی سن دیگو که از سال ۱۹۲۲ تاکنون فعال است، بیش از ۲۴ هزار نیروی نظامی و ۱۰ هزار غیرنظامی
جمعیت دارد.