این آرژانتینی مرموز

آفتاب یزد - رضا بردستانی: کم کم داریم عادت می‌کنیم به رفتارهای دوگانه و ادبیات متناقض غربی‌هایی که به تهران سفر می‌کنند؛ فرقی هم ندارد، «رافائل گروسی» باشد، «انریکه مورا» باشد یا «جوزپ بورل». اینجا و در تهران، از تفاهم و همکاری می‌گویند، از این که با ایران به یک فهم مشترک رسیده‌اند ابراز رضایت و خوشحالی می‌کنند اما همین که وارد فرودگاه مقصد شدند؛ ایران می‌شود همان عنصر بد و تنها کشوری که همکاری نمی‌کند و لابد باید با فشار و تهدید و تحریم به سر عقل بیاید.
اصلاً همین رافائل گروسی که بیستم شهریور به تهران آمد و کلی جلسه و نشست برگزار شد در همین تهران گفت: «این بازدید بسیار برای من مهم است چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند. همکاری مثبت میان ایران و آژانس برای ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس خیلی مهم است و این گارانتی مهمی برای ایران و جهان است تا توافقات مثبت بعدی ادامه یابد.» او حتی وقتی در وین با خبرنگاران نشست برگزار کرد نیز از منظری مثبت به سفری که به تهران داشت نگریست و گفت: «دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مهم‌ترین و در اولویت‌ترین مسئله‌اش با ایران را حل کرده است.» گروسی در جمع خبرنگاران در وین گفته بود: «هدف این توافق جدید ایجاد فضایی برای دیپلماسی است تا بتوان به راهکارهای جامع‌تری دست یافت.» اما هرچه از زمان سفر گروسی به تهران می‌گذشت موضع گیری‌های مثبت رنگ می‌باخت و ابهام و تردیدها، بخش‌هایی از اظهار نظرات را به موضع‌گیری‌های ضد ایرانی بدل می‌کرد.
گروسی در وین می‌گوید:
- من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده (از طرف ایرانی) دریافت نکردم.


- آنچه که در گزارش من در مورد کامل و صحیح بودن اظهارنامه‌های ایران (با توجه به آلودگی‌های یافت شده) آمده، به این معنا نیست که برنامه ایران صلح‌آمیز نیست. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معنا است که سوالاتی وجود دارد.
- وی با اشاره به غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران گفته است: با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان (ایران) هست، ما باید یک بازرسی و راستی آزمایی متناسبی داشته باشیم.
> گروسی در آمریکا و باقی ماجرا
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای عازم آمریکا می‌شود و این ابتدای ماجرا و اظهار نظراتی است که گاه تا ۱۸۰ درجه با دیگر موضع گیری‌های «گروسی متفاوت است:
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به این‌که این آژانس به دوربین‌های نظارتی «تسا»، تاسیسات تولید سانتریفیوژ کرج دسترسی ندارد، ایران را مقصر این پیشامد دانست. به گزارش وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی که با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیدار داشت، فعالیت‌های نظارتی آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران و موضوع برجام را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. گروسی پیش‌تر، از سفر آینده خود به ایران خبر داده بود. به گفته گروسی این سفر هنوز برنامه‌ریزی نشده اما تا پیش از نشست ماه نوامبر/ آبان یا آذر شورای حکام آژانس، او به تهران سفر خواهد کرد تا در خصوص نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران با مقامات این کشور مذاکره کند. مدیرکل آژانس، همچنین در دیدار با آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا ضمن «ضعیف» دانستن روند بازرسی‌های بین‌المللی بر تاسیسات اتمی ایران گفت؛ در سفر به تهران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور درباره پیشنهادهایی برای فعال‌سازسی برنامه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروسی پس از دیدار با بلینکن توضیح داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون اجازه ورود به تاسیسات هسته‌ای کرج را دریافت نکرده‌اند. او همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه «فایننشیال تایمز» تاکید کرد که به علت‌عدم دادن مجوز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای کرج، روند بازرسی بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران کامل نیست. او ضمن هشدار درباره غیرکامل بودن روند بازرسی‌ها ادامه بازرسی‌های بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران را مهم ارزیابی کرد. وزارت خارجه بریتانیا نیز با اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، آن را «بیش از هر زمانی نگران‌کننده» خواننده است. در همین راستا کمیته پارلمانی بریتانیا با اشاره به این‌که ایران علناً به میزان ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی می‌کند، دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را برای صلح بین‌المللی خطرناک توصیف کرد. در واکنش به این تحولات پرونده هسته‌ای ایران، اسرائیل اما در حال بررسی گزینه‌هایی برای مقابله با برنامه هسته‌ای تهران است و در این راستا تل‌آویو روز گذشته بودجه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار را برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران تصویب کرده است.
> چرا گروسی به غریب آبادی پاسخ نمی‌دهد؟!
کاظم غریب آبادی که ماموریت او به پایان رسیده و از حالا باید وی را نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معرفی کرد، نسبت به ادعای رافائل گروسی مبنی برعدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج واکنش نشان داده می‌گوید: «بسیار مایه تاسف است که پس از ۳ حمله تروریستی به تاسیسات هسته‌ای ایران طی سال گذشته، آژانس هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، بر اساس قطعنامه‌های آژانس و سازمان ملل این کار لازم است و حتی به خاطر تجهیزات، ایمنی و امنیت بازرسان آن.»
اندکی بعد «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علی‌رغم آن که حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها را محکوم کرد، اما از ذکر نام عاملان خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران امتناع کرد و گفت وظیفه ندارم در این خصوص سخن بگویم. این اظهارات و دلیل سکوت گروسی در قبال برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی واکنش کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده سابق دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس را به همراه داشت. غریب آبادی در توئیتی می‌نویسد: «در این صورت، فایده عضویت در معاهده‌عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، در حالی که اجرای رژیم پادمانی خود را به طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند؟» وی می‌افزاید: «سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل پیام منفی را به اعضای معاهده ان. پی. تی می‌فرستد، مبنی بر این که «عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است.» این واکنش و پرسش همچنان بدون پاسخ غریبا آبادی از «گروسی» بدان سبب بود که مدیرکل آژانس در مصاحبه خود با انرژی اینتلیجنت در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر درباره ایران صحبت می‌کنید، در حالی که درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل صحبت نمی‌کنید، گفته بود: «اسرائیل عضو ان. پی. تی نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده است، در حالی که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد.» همین کنش و واکنش بین غریب آبادی و گروسی باعث شد برخی از رسانه‌های داخلِ ایران به صراحت بگویند وقتی می‌توان عضو «ان. پی. تی» نبود و هرچه خواهست انجام داد (!) دلیل ادامه عضویت ایران در این نهاد و همچنین «ان. پی. تی» چیست؟
> گروسی کیست؟
رافائل گروسی Rafae- Grossi متولد آرژانتین است. گروسی تحصلات خود را در دانشگاه کاتولیک آرژانتین، انیستیتو مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه ژنو گذرانده و دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل این دانشگاه سوئیسی است. وی متخصص امنیت، خلع سلاح وعدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. گروسی بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ ریاست کارشناسان سازمان ملل در ثبت جهانی سلاح‌ها و سپس مشاور معاون دبیر کل سازمان ملل در مورد خلع سلاح را بر عهده داشته است. گروسی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود. وی در مدت حضور خود در سازمان ملل، از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی بازدید کرده و در جلسات متعددی با نمایندگان ایران شرکت داشته است. او بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ معاون مدیر کل آژانس انرژی بین‌المللی‌انرژی هسته‌ای بود. رافائل گروسی در رای‌گیری اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفتم آبان سال ۱۳۹۸ با کسب ۲۴ رای اعضای شورای حکام به برای ۴ سال عنوان مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد.
درخواست ضد ایرانی یک سناتورآمریکایی از گروسی
یک عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از دیدار با مدیر کل آژانس اتمی خواستار ادامه فشار بر ایران شد. به گزارش ایسنا، جیم ریش عضو ارشد جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن دیدار کرد که ایران یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار روز سه شنبه آن‌ها بوده است. این سناتور جمهوری خواه از ایالت ایداهو پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به طرح ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پرداخت و مدعی شد که ایران با توسعه ظرفیت غنی‌سازی خود تعهدات بین‌المللی‌اش را رعایت نمی‌کند. وی در ادامه بیانیه خود که روی وب سایت کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته است از عملکرد رافائل گروسی در مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی کرد و با ادعای اینکه ایران به درستی به سوالات آژانس پاسخ نمی‌دهد از او خواست تا به فشار بر ایران تا زمانی که این کشور به پرسش‌های مورد نیاز پاسخ می‌دهد، ادامه دهد. جیم ریش همچنین خواستار توجه بیشتر شورای حکام آژانس به موضوع ایران در نشست آتی خود شد و افزود: رئیس جمهور بایدن در نهایت بپذیرد که ایران مایل به انجام هیچ توافقی که در راستای منافع ما و متحدانمان باشد، نیست. وی مدعی شد: آینده معاهده ان. پی. تی و مشروعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط به نقش قوی آمریکا در مسئول دانستن ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای‌اش و فشار بر این کشور برای پایبندی به تعهداتش به جامعه بین‌الملل است. به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی از سوی این سناتور آمریکایی مطرح شده است که مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گفتگو با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد در روزهای آینده برای ادامه رایزنی‌های خود با مقامات ایرانی درباره همکاری‌ها میان دو طرف به تهران سفر خواهد کرد.