کاهش ٢ میلیونی دانش‌آموزان در ۲۰ سال گذشته

تعداد دانش‌آموزان ایرانی در ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر کاهش یافته و به حدود ۶/۱۵ میلیون نفر رسیده‌است.
مرکز آمار ایران طی گزارشی تفصیلی جزئیات شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را گردآوری و منتشر کرده‌است که در این گزارش در آماری به بررسی وضعیت دانش‌آموزان به تفکیک جنسیت از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ نیز پرداخته شده‌است.
براساس این گزارش، در سال تحصیلی ۱۳۸۱ - ۱۳۸۰ مجموع دانش‌آموزان ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۱۵ نفر بوده‌است که از این تعداد ۹ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۹۵۲ پسر و ۸ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۵۶۳ دختر بودند.
اما در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ مجموع دانش‌آموزان به ۱۵ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۸۷ نفر رسیده‌است که در مقایسه با ابتدای دوره حدود ۲/ ۲ میلیون نفر کاهش دارد.


در بین جمعیت دانش‌آموزی در حال حاضر بیش از ۸ میلیون پسر و بالغ بر ۵/۷ میلیون نفر دختر هستند.
در فاصله سال ۱۳۸۰ تاکنون و در این دوره ۲۰ ساله نوسان تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای بوده‌است که در سال ۱۳۸۶ - ۱۳۸۵ نسبت به ابتدای دوره، تعداد با کاهش حدود ۳ میلیونی به ۹/۱۴ میلیون نفر می‌رسد و پنج سال بعد این آمار به ۳/۱۳ میلیون نفر کاهش می‌یابد.
از سال تحصیلی ۱۳۹۳ - ۱۳۹۲ تعداد دانش‌آموزان به تدریج رو به افزایش رفته و ۴/۱۳ میلیون نفر اعلام شده است. در سال ۱۳۹۳ حدود ۶/۱۳، ۱۳۹۴ حدود ۸/۱۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی تحصیل کرده‌اند.
در سال تحصیل ۱۳۹۶ - ۱۳۹۵ تعداد دانش‌آموزان در روند افزایشی به ۲/۱۴ میلیون ۱۳۹۷ - ۱۳۹۶ به ۷/۱۴ میلیون، ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ به ۴/۱۵ و در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ به ۷/۱۵ میلیون نفر رسیده‌است که این تعداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ اندکی کاهش یافته و به ۶/۱۵ میلیون می‌رسد.