پروژه ساخت میلیونی مسکن با 4000 واحد در اردبیل کلید خورد

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، دیروز جمعه(30 مهر ماه) طی مراسمی با حضور رستم قاسمی عملیات ساخت واحدهای مسکونی طرح جهش تولید مسکن با شروع عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی در اردبیل کلید خورد.
بر این اساس دو هزار و 800 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت استان اردبیل و هزار و 200 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود.
460 واحد به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، 850 واحد توسط تعاونی‌ها،
890 واحد به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 600 واحد به صورت اجرای مستقیم توسط وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شود. این واحدهای مسکونی در بیش از 125 هزار متر مربع زمین و در پنج طبقه ساخته می‌شوند. متوسط زیربنای مفید هر واحد 90 متر و متوسط زیربنای کل هر واحد 120 متر خواهد بود. هزینه کل پروژه 12 هزار و 600 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و چهار هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.


همچنین هزار و 200 واحد مسکونی در شهرهای زیر 100 هزار نفر در 68 هزار و 186 متر مربع زمین و به تفکیک 700 واحد بنیاد ساخت و 500 واحد گروه ساخت احداث خواهد شد. کل هزینه این پروژه 5 هزار و 400 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات برای آن در نظر گرفته شده است.
تدابیر دولت
برای ساخت 4 میلیون مسکن
در همین حال وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه راه و شهرسازی در اردبیل به قانون جهش مسکن و تولید چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال پیش‌رو ‌اشاره کرد و افزود: بانک‌های عامل موظفند
360 میلیارد تومان منابع را برای اجرای این طرح در قالب تسهیلات پرداخت کنند که تا آخر هفته
پیش رو راهکارها و ابزارهای قانونی در راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و تأمین منابع در نظر گرفته شده و به نوعی اقدامات عملیاتی در این بخش آغاز خواهد شد. از طریق این صندوق قرار است مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی با نرخ چهار، شش و 9 درصد پرداخت شده و در کلانشهرها 400 میلیون تومان، شهرهای متوسط 350 میلیون تومان و روستاها نیز 250 میلیون تومان تسهیلات به ساخت مسکن اختصاص پیدا کند.
قاسمی گفت: برای دهک‌های پایین جامعه قرار است تسهیلات به صورت یارانه‌دار پرداخت شود که از ظرفیت صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد تا اقدام مناسب و مطلوبی را در پرداخت تسهیلات و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام شود.
وی در مورد تأمین زمین برای احداث مسکن در قالب طرح جهش تولید مسکن ادامه داد: تلاش بر این است تا با الحاق بخشی از اراضی به شهرها و احداث شهرک‌ها و شهرهای جدید به نوعی مشکلات تأمین زمین حل شود که استان‌ها به ازای الحاق جدید از شورای عالی معماری و شهرسازی مجوزهای لازم را دریافت خواهند کرد.
این مسئول یادآور شد: بر اساس آمایش سرزمینی ساخت واحدهای مسکونی در مناطق ایمن به دور از گسل‌های زلزله انجام می‌شود که در این زمینه نیز از سند آمایش سرزمینی و راهکارهای ارائه شده در آن استفاده خواهد شد. سال 91 تعداد ازدواج ثبت شده در کشور یک میلیون مورد بوده که در سال 99 این میزان به کمتر از 300 هزار ثبت ازدواج رسیده که یکی از دلایل آن نبود مسکن برای جوانان است که بخش مهمی از درآمدها و هزینه‌های آنها صرف تأمین مسکن و سرپناه می‌شود.
قاسمی همچنین بیان کرد: با وزیر صمت جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد تا تامین مصالح ساختمانی چهار میلیون واحد مسکونی (در گام نخست دو میلیون واحد مسکونی) در کارگروه مشترک ساماندهی و تامین شود. حداکثر تا اواسط هفته در این خصوص اقدام می‌شود و این کار برای کنترل تورم قیمت مصالح انجام می‌شود.
وی وضعیت تولید مصالح اصلی ساختمان به ویژه سیمان و فولاد را در کشور مناسب اعلام کرد.
100 هزار ثبت‌نام در دو روز
گفتنی است از روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ثبت‌نام متقاضیان برای واحدهای طرح تولید و تامین مسکن در ۳۱ استان و ۴۶۶ شهر در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی
www.saman.mrud.ir آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود باید بر روی گزینه «ثبت‌نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.
بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی تا پنجشنبه شب هفته گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. تا یک ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند. یک نکته حائز اهمیت در این زمینه، سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا است. در این زمینه کسانی که در شهر مادر سکونت داشته‌اند ممکن است در شهر خودشان پروژه‌ای تعریف نشده باشد، بنابراین مجاز هستند در شهرهای جدید اطراف ثبت‌نام کنند. به طور مثال افرادی که در شهر تهران سکونت دارند می‌توانند برای پرند و هشتگرد تقاضا بدهند اما نمی‌توانند دماوند یا پاکدشت را انتخاب کنند. کسانی مجاز به ثبت‌نام در دماوند هستند که ساکن آن محدوده باشند. در صورت‌ اشتباه درخواست متقاضی رد خواهد شد. البته در ثبت‌نام‌های قبلی مربوط به طرح اقدام ملی این موارد پس از پالایش به اطلاع متقاضیان رسید و برای اصلاح شهر مورد نظر به آنها پیامک ارسال شد.
تسهیلات ساخت تورم‌زا نیست
شایان ذکر است که یکی از ایرادات مطرح شده درباره طرح مذکور، آثار تورمی وام‌های مسکن می‌باشد که نایب‌رئیس‌کمیسیون عمران مجلس در این باره اظهار کرد: تسهیلات بانک‌ها بدون وجود قانون جهش مسکن نیز اعطا می‌شد، اما حالا باید برای تولید و ساخت مسکن و بزرگ کردن کیک اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد.
اسماعیل حسین‌زهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه چند ده صنعت، وزارت خانه و انواع مختلف مشاغل درگیر طرح دولت و قانون مجلس جهت افزایش ساخت مسکن برای مردم خواهند شد، می‌توان گفت، حتی اگر نقدینگی ایجاد شود، آن نقدینگی مولد خواهد بود، زیرا هدایت اعتبار و نقدینگی به سمت تولید است و به هیچ وجه تورم‌زا نخواهد بود.