ابراز رضایت 72 درصدی مردم ایران از عملکرد رئیسی

نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد
۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد
«ابراهیم رئیسی» رضایت دارند.
مرکز افکارسنجی گالوپ در توضیح درباره این نظرسنجی نوشته در این پیمایش که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی انجام شد اکثر ایرانی‌ها از عملکرد او ابراز رضایت کردند.


این داده‌ها از پیمایشی که گالوپ سه هفته بعد از روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی انجام داده (از ۲۴ تا ۳۱ آگوست) به دست آمده‌اند.
گالوپ عملکرد رئیسی را با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران مقایسه کرده و نوشته او هرگز در دوران ریاست‌جمهوری‌اش موفق به کسب رضایت اکثریت در نظرسنجی‌های این مرکز نشد.
در آخرین نظرسنجی گالوپ در دوران روحانی که نوامبر ۲۰۲۰ انجام شده تنها ۳۲ درصد از ایرانیان از عملکرد او ابراز رضایت کردند.
واکسیناسیون؛ یکی از دلایل افزایش رضایت
از عملکرد رئیسی
واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهور جدید ایران عنوان شده است. گالوپ می‌نویسد رئیسی حتی قبل از روی کار آمدن برنامه‌ای برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا اعلام کرد.
طبق نوشته گالوپ، تا قبل از انتخاب رئیسی در ماه ژوئن، تنها ۵ درصد از جمعیت ایرانیان واکسینه شده بودند. از آن زمان به بعد، میزان افراد واکسینه شده به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است.
گالوپ نوشته است: «افزایش دسترسی به واکسن‌ از منابع غیرغربی و تأکید دولت جدید به اقدام برای مقابله با بیماری همه‌گیر احتمالاً عامل افزایش اعتماد مردم ایران به دولت کشورشان بوده است. [میزان اعتماد به دولت جدید] اندکی بعد از روی کار آمدن رئیسی به ۶۲ درصد افزایش پیدا کرد.»
گالوپ تصریح کرده رئیسی با اندوخته‌ای از حسن نیت در میان مردم ایران روی کار آمده، اما اگر دولت او نتواند به وعده‌هایش برای مقابله با کرونا عمل کند رضایت از او به شدت در افکار عمومی تنزل خواهد کرد.
مطابق این گزارش، گزارش‌ها در کوتاه مدت حاکی از آن است که سرعت واکسیناسیون رشد محسوسی در ایران داشته، اما چالش‌ها به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی کماکان پابرجا هستند و تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا رئیسی قادر به محقق کردن وعده‌هایش به مردم ایران خواهد بود یا خیر.
به گزارش فارس، در بخش پایانی این گزارش آمده است: «اگر رئیسی بتواند در مقابله با بیماری کرونا و بهبود زندگی ایرانیان موفق عمل کند این کشور احتمالاً در برابر فشارهای خارجی مقاوم‌تر خواهد شد.»
نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که به تازگی دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند مطابقت و همسویی قابل توجهی دارد.
مردم ایران از ایالات متحده
رویگردان شده‌اند
نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران پُل» نشان می‌دهد مردم ایران از ایالات متحده رویگردان شده و به سیاست جدید جمهوری اسلامی در نگاه به شرق دید مثبت دارند.
نتیجه این نظرسنجی می‌گوید کمتر از نیمی از 1001 سؤال‌شونده «به شدت» یا «تا حدودی» برجام را تأیید می‌کنند، در حالی که این رقم در سال 2016 نزدیک به 75 درصد بود.
27 درصد نیز گفتند که «به شدت مخالف» این توافق هستند. تقریباً دوسوم معتقدند حتی اگر واشنگتن به توافقی که ترامپ در سال 2017 از آن خارج شد، بازگردد «تا حدی بعید» یا «بسیار بعید» است که به تعهداتش در این توافق عمل کند. تنها یک‌سوم بر این باورند که واشنگتن «تا حدی محتمل» یا «بسیار محتمل» است که به برجام عمل کند.
همچنین 52 درصد معتقدند که ایران باید قاطعانه روی خواسته‌هایش پافشاری کند و از طریق اروپایی‌ها واشنگتن را به پذیرش آنها مجاب کند. در مقابل 27 درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که ایران و آمریکا باید هر دو برای بازگشت به برجام نرمش نشان دهند. این در حالی است که 16 درصد می‌گویند که تهران حتی نباید برای احیای توافق تلاش کند.
بخش دیگر این نظرسنجی درباره دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکاست که 85 درصد معتقدند که تصور آن‌ها نسبت به ایالات متحده «تاحدی نامطلوب» (9.4 درصد) یا «بسیار نامطلوب» (75.9 درصد) بوده است. علاوه بر این، شمار زیادی هرگونه امیدواری نسبت به کاهش سیاست خصمانه بایدن در قبال ایران را از دست داده‌اند. در پاسخ به اینکه سیاست‌های بایدن در قبال ایران را در مقیاس صفر (کاملاً خصمانه) تا 10 (کاملاً دوستانه) چگونه ارزیابی می‌کنند،
67 درصد در محدوده صفر تا چهار نمره دادند. در واقع از هر سه نفر، یک نفر سیاست‌های بایدن را کاملاً خصمانه دانستند.
در ادامه 76 درصد بر این باورند که آمریکا از انفجارهای اخیر در تأسیسات نطنز آگاهی داشته است. 85 درصد نیز می‌گویند واشنگتن از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط اسرائیل، اطلاع داشته و 83 درصد معتقدند که آمریکا حتی از حمله داعش در عراق مطلع بوده است.
هیچ‌گونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده
از نظام وجود ندارد
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد تقریباً هیچ‌گونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آن‌طور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه فروپاشی باشد. در عین حال 74 درصد سؤال‌شوندگان شرایط اقتصادی را «تا حدی بد» (19 درصد) یا «بسیار بد» (54 درصد) توصیف کردند؛ در عین حال نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عوامل خارجی به‌ویژه تحریم‌های آمریکا (27 درصد) یا بیماری کرونا (22 درصد) را عامل اصلی شرایط اقتصادی موجود دانسته‌اند.
در ادامه 54 درصد گفتند انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. علاوه بر این، اکثریت قابل‌توجهی (70 تا 80 درصد) «تا حدی» یا «بسیار زیاد» به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس‌جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش 83 درصد ارزیابی شده است.
این نظرسنجی در بازه زمانی 30 اوت تا 9 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) از طریق تلفن و اینترنت انجام شده است.
۱۳ درصد برای ترس از کرونا
در انتخابات رای ندادند
همچنین بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند، ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رای داده‌اند که نزدیک به رقم تقریبی ۴۹ درصد مشارکت نهایی در انتخابات۱۴۰۰ است. دلایل رای ندادن در انتخابات هم به ترتیب از این قرار است: ۱۴ درصد برای ناکامی رئیسان جمهوری پیشین در عمل کردن به وعده‌ها، ۱۳درصد برای ترس از کرونا، ۱۲ درصد در اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی و ۱۰ درصد به خاطر اینکه نتیجه انتخابات و فرد برنده از پیش معلوم بوده است. ۷۲ درصد مردم از پیروزی رئیسی در انتخابات زیاد و تا حدودی راضی‌اند و نزدیک به ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد شورای نگهبان را به‌ویژه در حوزه احراز صلاحیت نامزدها راضی‌کننده نمی‌دانند.