رئیسی: سوت قطار، سال آینده در اردبیل به صدا درمی‌آید

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیروز جمعه در هشتمین سفر استانی خود وارد فرودگاه پارس‌آباد مغان در استان اردبیل شده و مورد استقبال آیت‌الله عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و سیدحامد عاملی استاندار اردبیل قرار گرفت.
آیت‌الله رئیسی در این سفر از برخی پروژه‌ها و توانمندی‌های اقتصادی شهرستان پارس‌آباد مغان و اردبیل بازدید کرد و دیداری با نمایندگان اقشار مختلف مردم داشت.
همچنین جلسه شورای اداری استان اردبیل با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و وزرای اعزامی به شهرستان‌های مختلف استان گزارش خود را از مسائل و مشکلات مناطق مورد بازدید خود ارائه کردند.
رئیس‌جمهور در فرودگاه شهرستان پارس‌آباد درباره اهداف سفر استانی به اردبیل گفت: استان اردبیل قطب کشاورزی است و از ظرفیت‌های مناسبی از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز برای کشاورزی برخوردار است و مصمم هستیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.


وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل چرخه ارزش افزوده از جمله برنامه‌های دولت برای پیشرفت و آبادانی این استان است.
رئیسی همچنین استان اردبیل را مرکز اتحاد و انسجام در ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: اردبیل نقش مهمی در ارتقای فرهنگ شیعی داشته و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی را تقدیم جهان اسلام و بشریت کرده است.
بازدید رئیس‌جمهور از مجموعه کشت و صنعت مغان
رئیسی پس از ورود به شهرستان پارس‌آباد مغان، بلافاصله عازم محل مجموعه کشت و صنعت مغان شد و ضمن بازدید از این مجموعه، با گزارش مسئولان در جریان طرح توسعه تولیدات زراعی، باغی، دامپروری و صنعتی آن قرار گرفت.
رئیس جمهور در جریان این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشاورزی و اشتغال‌زایی مجموعه کشت و صنعت مغان گفت: دولت خود را موظف می‌داند با حداکثر توان از رونق فعالیت‌ها و افزایش میزان اشتغال در این مجموعه حمایت کند.
رئیسی گفت: هیچ دلیلی برای ایجاد توقف و کُندی در فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت مغان وجود ندارد و دولت از ارتقاء و پیشرفت این مجموعه حمایت می‌کند.
وی گفت: شرکت کشت و صنعت مغان باید بخشی از ظرفیت‌ها و درآمدهای خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال استان و بهبود وضعیت مردم منطقه استفاده کند.
تاکید بر تسریع
در تکمیل پروژه باند دوم جاده پارس‌آباد – اردبیل
رئیسی همچنین در جریان بازدید از پروژه احداث باند دوم پارس‌آباد - اردبیل با گزارش مسئولان پروژه در جریان روند ساخت و تکمیل آن قرار گرفت.
رئیس‌جمهور با ابراز ناخرسندی از تأخیر ۹ ساله در تکمیل این پروژه و تلفات روزانه جاده اردبیل- پارس‌آباد گفت: این تأخیر طولانی در ساخت یک جاده مهم پسندیده نیست و باید با تأمین اعتبارات لازم و همت مضاعف در کمترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب تکمیل شود.
رئیسی با اشاره به مزایای تکمیل باند دوم جاده پارس‌آباد - اردبیل از جمله افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، توسعه ترانزیت کالا و مسافر و توسعه صنعتی و کشاورزی دشت مغان گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح، صیانت از جان مردم و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای است و سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه، در حقیقت صیانت از جان مردم است.
وی همچنین تسریع در ساخت پروژه نیمه‌تمام باند دوم جاده پارس‌آباد - اردبیل را برای رفع دغدغه و نگرانی مردم درباره تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای اهمیت مضاعف دانست و بر تکمیل این جاده در کمترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب تاکید کرد.
بازدید از طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین
رئیس جمهور از طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین نیز بازدید و با گزارش مسئولان پروژه، در جریان میزان پیشرفت و دلایل تأخیر در بهره‌برداری از آن قرار گرفت.
وی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به اردبیل در این بازدید با اشاره به گزارش ارائه شده درباره عوارض تأخیر تکمیل این پروژه از جمله فرسودگی تاسیسات نصب شده در آن تاکید کرد: ضرورت دارد مسئولین مربوطه همه امکانات و تلاش خود را به کار ببندند تا این طرح با تأمین اعتبار، هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و کشاورزان و باغداران از آن استفاده کنند.
طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس گزارش ارائه شده، حدود دو سال است که رها شده و این موضوع باعث فرسودگی برخی تاسیسات آن شده است.
اسکان ۱۰ هزار خانوار عشایری، درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، ایجاد فرصت‌های اشتغال در منطقه و جلوگیری از مهاجرت مردم و افزایش تولیدات کشاورزی، باغی و لبنی از جمله اهداف این طرح است.
حضور در جمع صمیمی مردم روستای فتحعلی پارس‌آباد
رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در روستای فتحعلی از نزدیک و در فضای صمیمی با عشایر و کشاورزان این روستا دیدار و گفت‌وگو کرد. عشایر و کشاورزان با ابراز خوشحالی از حضور رئیس‌جمهور در منطقه، مشکلات و دغدغه‌های محلی و شخصی خود را در فضای صمیمی با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
رئیسی پس از شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات مردم روستای فتحعلی، به استاندار و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد مشکلات آنان را پیگیری و حل کنند.
رئیس‌جمهور خطاب به مردم روستای فتحعلی با قدردانی از تلاش کشاورزان و عشایر برای تولید محصولات کشاورزی و دامی گفت: دولت مصمم است با برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته، به بهبود وضع کشاورزان منطقه و رفع مشکلات آنان اقدام کند.
خط‌آهن میانه - اردبیل
باید خیلی زودتر از این‌ها به بهره برداری می‌رسید
رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر استانی به اردبیل، از پروژه راه‌آهن اردبیل بازدید کرد. رئیس‌جمهور در این بازدید گفت: انتظار مردم استان اردبیل برای افتتاح راه‌آهن طولانی شده است و این پروژه که یکی از زیرساخت‌های استان محسوب می‌شود، باید با جدیت تکمیل گردد.
وی با اشاره به نقش مهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر در این استان حاصلخیز و گردشگرپذیر گفت: امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید، هرچند مدیران پروژه، وعده نزدیک‌تری داده‌اند.
رئیس جمهور درباره بازدیدهای دیروز و دیدارهایش با مردم استان اردبیل هم گفت: ارتباط با مردم و اطلاع پیدا کردن از دیدگاه‌ها و خواسته‌های آنان برای من و همکارانم غنیمت است و امیدواریم ان‌شاءالله بتوانیم خواسته‌های مردم را دنبال و اجرا کنیم.
رئیسی با بیان اینکه در این سفر و سفرهای دیگر با افتتاح و کلنگ‌زنی به معنای آغاز یک پروژه مواجه نیستیم، گفت: ما با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه هستیم که مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه‌ای که می‌رویم می‌بینیم پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را عصبانی کرده و امیدواریم بتوانیم در این سفرها برخی از انتظارات مردم را برآورده کنیم.
عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر، از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.