ارتباط با مردم و رفع مشکل گرانی

گروه سیاسی/ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، روز پنجشنبه در سفری یک روزه به منظور دیدار با آیات عظام، علما و مراجع تقلید به قم رفت. او در اولین برنامه سفر خود با آیت‌الله علوی گرگانی گفت‌وگو کرد و در ادامه این سفر هم با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی، سبحانی، نماینده آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین دیدار داشت.
قالیباف در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم نیروهای انقلابی با یک ترکیب جمعیتی مناسب به فعالیت می‌پردازند گفت: بافت مجلس را اغلب نیروهای جوان تحصیلکرده، متدین و مؤمن تشکیل داده‌اند که به مجلس نشاط جوانی توأم با روحیه انقلابی می‌دهند و بخش عمده دیگر نیز مدیران باتجربه گذشته در حوزه اجرایی هستند که شناخت عمیقی از مشکلات کشور دارند. قالیباف با اشاره به مسائل بین‌المللی و هسته‌ای نیز گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردیم که یکی از خلأهای جدی بود و توانست برای کشور تولید قدرت کند و امروز می‌بینیم در جریان مذاکرات وین، همین قانون است که دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده است. به گزارش خانه ملت، در این دیدار آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به وضعیت کشور، گفت: در حال حاضر کشور در شرایطی قرار گرفته است که نیاز بسیار به کمک و مساعدت دارد که البته شما به تنهایی نمی‌توانید و همه ما باید به حل آن کمک کنیم. این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه در شرایطی هستیم که چند مطلب حساس باید رعایت شود، عنوان کرد: در وهله اول سعی کنید همواره میان مردم باشید، یعنی علاوه بر حفظ تقوا سعی کنید میان مردم باشید. این استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اهمیت موضوعات اقتصادی و معیشتی خاطرنشان کرد: وقتی خبردار شدم افراد لایقی در رأس کار آمده‌اند خوشحال شدم و اکنون انتظار داریم هرچه زودتر آثار و برکات این حضور را ببینیم.
قالیباف در ادامه این سفر در دیدار با آیت‌الله حسین نوری همدانی هم گفت: تلاش داریم خواسته‌های مردم را در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نمایندگی کنیم و توانستیم با استفاده از رهنمودهای رهبری در دو نوبت دیدار ویدیوکنفرانسی با نمایندگان، اولویت خود را اقتصاد و معیشت و توجه به مسائل فرهنگی قرار دهیم. در این دیدار آیت‌الله نوری همدانی هم گفت: توجه کنید کاری که می‌کنید برای مردم باشد، در کنار آنها باشید و مشکلاتشان را درک کنید. مردم از بازدیدهای حضوری شما بسیار خوشحال می‌شوند و اخلاق خوب شما با آنها بسیار مهم است که نباید آن را ترک کنید. وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگی مجلس امانتی از سوی مردم برای شما است، یادآور شد: شما باید خود را برای نگاهداری از این امانت آماده کنید؛ جامعه را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت کنید و از آنجایی که عزت از آن خدا، پیغمبر(ص) و مؤمنان است شما باید آن را در برابر دشمنان حفظ کنید.
رئیس مجلس در دیدار حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) هم با بیان اینکه اکنون اجماعی در کشور وجود دارد اما در روش‌ها و ابزارها اختلاف نظر داریم که طبیعی بوده و در زمان جبهه نیز بود، عنوان کرد: اکنون نیز در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اجماع داریم و خود را موظف می‌دانیم از این اجماع، بزرگ‌ترین خلاقیت و خدمت را در موضوعات مختلف ایجاد کنیم. سعیدی نیز در این دیدار گفت: یکی از افتخارات ما انتخاب شما، آقای رئیسی و آقای اژه‌ای بود که در سه قوه حضور داشته و متحد باشند که نمونه آن را تاکنون در سال‌های پس از انقلاب نداشتیم و این نکته لازم به ذکر است که دشمنان نمی‌خواهند شما رؤسای قوا با یکدیگر وحدت داشته باشید. قالیباف در دیدار با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با اشاره به اینکه «اجماع برای حل مشکلات مردم بین سه قوه وجود دارد»، گفت: ممکن است در روش‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد، که البته منجر به انتخاب بهترین راه می‌شود و هم افزایی ایجاد می‌کند. آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری هم در این دیدار بحث سیاست جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبری را بسیار مهم برشمرد و افزود: جمعیت ما رو به پیری می‌رود و این به خاطر شعاری است که مدت‌ها تحت عنوان «فرزند کمتر، زندگی بهتر» رواج یافت البته عده‌ای هم بهانه‌هایی نظیر تربیت و معیشت فرزندان مطرح می‌کنند لذا مسأله جمعیت دغدغه جدی است. وی همچنین موافقتنامه‌ها و مقاوله نامه‌های خارجی را بسیار مهم عنوان کرد که مجلس عهده دار آن است و ادامه داد: اگر گرهی مثل گرانی کالاها و کاهش ارزش پول ملی در مسائل کشور می‌بینیم نگاه‌ها به سمت مجلس می‌رود که چه قوانین مؤثری را تصویب می‌کند تا از این گردنه عبور کنیم.


دیدار بعدی رئیس مجلس با آیت‌الله جعفر سبحانی بود. آیت‌الله سبحانی در این دیدار با تأکید بر اینکه «امر فرزندآوری در مملکت خیلی مهم بوده و آمار آن بسیار پایین است»، گفت: با این وضع ممکن است در 30 سال آینده میانگین جمعیت 75 ساله شود در حالی که مملکت باید جوان باشد تا در میدان کار و تولید حاضر شوند و این موضوع صرفاً با قانون درست نمی‌شود. آیت‌الله سبحانی با انتقاد از تعطیلی منابر به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا اضافه کرد: منبرها میان مردم تحول ایجاد می‌کرد و فرهنگ دینی ضعیف شده است که باید برای آن تدبیر شود. قالیباف نیز در این دیدار با بیان اینکه «در مجلس از اجماع خوبی برخوردار هستیم»، گفت: البته این به این معنا نیست که همه یک‌جور فکر کرده و روش یکسان دارند بلکه به این معنا است که مجلس در موضوعات مهم، اساسی، امنیت ملی و حل مشکلات مردم یکپارچگی داشته و همه اتفاق نظر دارند که این موضوع اغراق‌آمیز نیست.
قالیباف در ادامه سفر خود با آیت‌الله صافی گلپایگانی هم دیدار کرد. آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار تأکید کرد: بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. او در قسمت دیگری از بیانات خود اضافه کرد: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
در ادامه سفر یک‌روزه رئیس مجلس به قم، محمدباقر قالیباف با آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی و حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد که از جزئیات این دیدارها خبری داده نشده است.