بی‌واسطه با رئیس قوه قضائیه

آفتاب یزد - رضا بردستانی: به حکم رسانه‌ای بودن لابد باید بدانیم و نیز می‌دانیم حرفی اگر هست پیامی اگر وجود دارد باید از طریقِ «روابط عمومی و حوزه‌ی اطلاع رسانی» گفته و رسانیده شود اما وقتی بی‌واسطه به گفتگو پرداخته شد از سه حال خارج نیست:
= نخست این که: گوینده آداب نمی‌داند؛ که می‌دانیم
= دو دیگر این که: گفته‌ایم و نشنیده اند؛ که گزینه‌ی تقریباً
درستی است!


= سه دیگر آن که: امر، امر بسیار مهم و حساسی است، و امر در این موضع یعنی مسئله و بحث.
> هیچ بهانه‌ای وجود ندارد!
آیت الله جوادی آملی خطاب به قالیباف گفته است: «اکنون هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور وجود دارد ولذا هیچ بهانه‌ای برای‌عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد چون همه قوا اعضای یک حقیقتند هیچ قوه‌ای نمی‌تواند بگوید فلان مشکل یا مسئله کشور به من مربوط نیست. بلکه باید به سهم خود در حل مشکل ورود پیدا کند و به قوای دیگر یاری برساند.» موجز و مختصر هم اگر گفته شده، درست گفته‌اند که بعدِ چند سال دعوا و جار و جنجال سیاسی، همگان به این نتیجه رسیدند که در میانه‌ی کشمکش و دعواهای سیاسی نمی‌شود تدبیر امور کرد و وضعیت به غایت خراب را به سامان رساند اما، بعدِ انتخابات مجلسِ ۹۸ و ریاست جمهوری۱۴۰۰ به اذعان برخی، به اصطلاح قدرت یک دست شد و همین یعنی دیگر بهانه‌ای وجود ندارد.
> مردم تغییرات قوه قضائیه را باور کرده‌اند، مردم را باور کنیم
اگر نخواسته باشیم مبدا و تاریخ معین کنیم، قوه‌ی قضائیه که این روزها «عدلیه» اش می‌نامند به عنوان اصلی‌ترین و آخرین سنگر و خاکریزی که مردم همچنان بدان دل بسته اند؛ از درون شروع به تغییر و اصلاح را در دستور کار قرار داد به گونه‌ای که پیش از همه، این مردم بودند که باورشان شد آن چند لکه‌ی خاکستری در حال زدوده شدن است.
باورِ مردم نه قدر دارد نه قیمت یعنی وقتی مردم باور کردند اصلاح و تغییرات در قوه‌ی قضائیه واقعی و مبنایی است، نوبتی هم اگر باشد نوبت به دستگاهِ عریض و طویلِ قضائی است که مردم را باور کند و این باور در بستر اعتماد و همراهیِ دو سویه به بار خواهد نشست ولاغیر!
تایید و تاکیدِ مقامِ معظم رهبری که «اصلاح رویه» ها در قوه‌ی قضائیه باید به قوت و قدرت ادامه پیدا کند همان نقشه‌ی راهی است که آرامش و اعتماد را به مردم باز می‌گرداند. در این میان آن چه نباید از نظر دور داشته شود؛ اصلاح رویه‌ها در سایه‌ی ابزارها است یعنی هر تغییری یک خواست و یک زمینه و بسیار ابزار می‌خواهد و این درست نقطه‌ی پرخطرِ ماجرا است که خواست و اراده در مسیر خواستن به شدن، دچار ایستایی و لغزش شود.
نکته‌ی باریک‌تر از مو در همین فصل و جایگاه باید مورد کنکاش قرار گیرد که نیروی انسانی بدونِ باورِ عمومی، چگونه می‌خواهد این تغییرات را به ثمر بنشاند؟! به تعبیری ساده تر، یک دستگاه عریض و طویل به نام قوه‌ی قضائیه با آن همه گستردگی و گوناگونی و حساسیت، اگر نتواند این باور را درونی و سپس بیرونی کند در میانه‌ی اصلاح دچار خطا و انحراف خواهد شد؛ مثالِ بارزِ آن ماشینی است که راننده‌ای خبره دارد اما فرمان به محور چرخ‌ها وصل نیست و این یعنی، فرمان به سویی می‌چرخد و ماشین به مسیری دیگر می‌رود!
> مهم است که بدانیم فرمان دستِ کیست؟
دهه‌ها است که همه از تغییر می‌گویند بی‌آن که به ابزار و مسیر و گستره‌ی تغییر توجهی شده باشد. گاه داشته‌ایم مدیرانی که با ایده‌های متعالی قدم به میدان اصلاح و تغییر نهاده‌اند اما چند طبقه پایین‌تر این اصلاح، جوانه نزده خشک شده است؛ چرا؟! چون همیشه برای اصلاح به راس‌ها توجه داشته‌ایم و از بقیه‌ی ساختار
غافل شده ایم!
اصلاً مهم‌ترین بخش ماجرا این جا است که بدانیم فرمان دست کیست؛ این فرمان دست کیست از ذیل تا به صدر را باید شامل شود نه فقط صدر را و نه فقط بالاترین نقطه!
رئیس قوه‌قضائیه به درستی می‌گوید: «حل بسیاری از مشکلات بدون کمک مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی غیرممکن یا سخت و پرهزینه خواهد بود.» این یک باورِ مدیریت شده و تکامل یافته است، این همان نقطه‌ی پرتنشِ درد است که هرچه گفتیم و نوشتیم، کسی توجه نکرد که حلِ مشکلِ مردم بدون بهره‌گیری از خواست و کمک و همراهی مردم ممکن نیست! حالا که عالی‌ترین مقام قوه‌ی قضائیه با اعتقاد همیشگی خود مطرح می‌نمایند یعنی این باور باید در تمام سیستم قضائی نشر داده شود، باور شود، مدنظر قرار گرفته شود که جز این باشد، بیرونِ دفتر آیت‌الله محسنی اژه ای، تمامی کارکردهای آن از بین می‌رود.
> یک مثال و پایان و ماجرا
ریاست قوه‌ی قضائیه از ممنوع الخروجی‌ها می‌گوید از بی‌حساب و کتاب بودن و مشکلات و آسیب‌هایی که ایجاد می‌کند. همه‌ی اهل فن و اصحاب دعوا نیز این سخن حکیمانه را پذیرفتند که ممنوع‌الخروجی باید شرایط و صفاتی داشته باشد؛ یعنی باید دستگاه ممنوع‌الخروج‌کننده و دلیل ممنوع الخروجی و نحوه‌ی رهایی از این مسئله آشکار باشد، از همه مهمتر؛ فردی که می‌خواهند او را ممنوع‌الخروج کنند از قبل باید در جریان قرار داده شود که اگر چاره‌ای هست و راهی وجود دارد این اتفاق در برخی موارد رخ ندهد نه این که به قول «نعمت احمدی» فردی، ساعت یک بعد از نیمه شب زنگ بزند که پای پلکان هواپیما فهمیده‌ام که ممنوع الخروج هستم!
نعمت احمدی به درستی می‌گوید: موکلی که در آن ساعت شب تماس می‌گیرد خوب می‌داند نمی‌شود کاری کرد اما همین که به ذهنش رسیده با وکیل تماس بگیرد یعنی به قدری مستاصل است که قابل درک حتی نیست.
آیت‌الله غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان مقام عالی قوه قضائیه می‌خواهد که این روند اصلاح شود، در چارچوبی مشخص اما همچنان مراجعات و تماس‌هایی داریم که می‌گویند ممنوع الخروج شده‌ایم اما کسی پاسخگو نیست، هیچ کس قبولِ مسئولیت نمی‌کند، ارجاع می‌دهند، می‌گویند...
در همان ابتدای بحث که گفتیم خوب می‌دانیم هر مسئله‌ای را نباید به ریاست قوه‌ی قضائیه ارجاع داد دقیقاً به این جای ماجرا نظر داشتیم که «پاسخگویی» در این سرزمین به مطاعی گران بها و نایاب تبدیل شده، گویی پاسخ دادن، از جرائم نابخشودنی است.
همه‌ی این اطاله‌ی کلام در چند جمله‌ی انتهایی خلاصه می‌شود که باور مردم به قوه‌ی قضائیه مهم است، ناامیدی مردم از قوه‌ی قضائیه نیز مهم است این تفاوت دارد از نارضایتی مردم از دستگاه‌های اجرایی، از مدیران سیاسی، داستان، داستانِ اعتماد به سیستم قضائی است، آخرین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماوا و ملجا کسانی که فکر می‌کنند اگر قوه‌ی قضائیه به دادشان نرسد دیگر هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت.
خواستیم بگوییم مردم با بی‌نهایت راه‌های دسترسی به اخبار و گفت‌ها و اظهار نظرات، به خوبی متوجه‌ی دغدغه‌ی رئیس قوه‌ی قضائیه شده‌اند و امید بسته‌اند که دیگر پای پله‌ی هواپیما متوجه ممنوع الخروجی خود نخواهند شد اما گویی چند طبقه پایین تر، هنوز متوجه این اراده و باورِ اصلاحِ از درون نشده اند!
محسنی اژه‌ای: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان مالیاتی و بانک‌ها هنوز بدون اطلاع‌رسانی مناسب افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، گفت: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه دوشنبه ۱۹ مهر شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به ممنوع‌الخروج کردن افراد توسط برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک‌ها و برخی مراجع قضائی اظهار داشت آمار کسانی که ممنوع‌الخروج می‌شوند زیاد نیست، اما کم هم نیست و این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
آیت‌الله محسنی اژه‌ای افزود: اول باید معلوم شود که کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت بار است. وی ادامه داد: گاهی فردی ممنوع‌الخروج می‌شود که بعداً معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده و مشکل دیگر این است که حتی برخی افراد با آنکه قانون تصریح کرده حکم ممنوع‌الخروجی پس از ۶ ماه بلااثر می‌شود باز هم با وجود پرداخت مالیاتها، تسویه با بانک‌ها و یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوره محکومیت همچنان ممنوع‌الخروج هستند و به این مسئله توجهی نمی‌شود.
> دادستان کل و سازمان بازرسی بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در روزهای آینده بخشنامه‌ای را برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر خواهد کرد از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست که بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند تا ضوابط آن رعایت شود. محسنی اژه‌ای همچنین از دادستان انتظامی قضات نیز خواست که پس از صدور بخشنامه مربوطه با افرادی که از اجرای بخشنامه تخطی می‌کنند برخورد کند. وی از معاونت حقوقی قوه قضائیه نیز خواست که اصلاح قانون برای ساماندهی نحوه ممنوع‌الخروج کردن افراد را بررسی نماید تا در صورت نیاز، موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
سایر اخبار این روزنامه
۷۲ درصد ایرانیان از عملکرد رئیسی رضایت دارند گشایش اقتصادی با افتتاح خط راه آهن بی‌واسطه با رئیس قوه قضائیه پنهان کاری اموال مسئولان ضرر بیشتری از آشکار شدن آن دارد اهمیت تمکن مالی دانش‌آموزان در موفقیت کنکور چه میزان است؟ ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند وجود اینستاگرام و تلگرام در ایران برای آمریکا غنیمت است راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته آقای وزیر! از بازار خبر دارید؟ نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی فضای مجازی ابزار‌ گناه است وجود اینستاگرام و تلگرام در ایران برای آمریکا غنیمت است مشکل استخدام‌های رانتی ریشه‌ای حل شود رئیسی: اجازه ندهیم موج جدید کرونا کشور را غافلگیر کند شاخص اصلی وحدت، فلسطین است قدرت دست اصولگرایان نیست! با وزیر خارجه آذربایجان گفتگویی صمیمی داشتم در وارونه‌نمایی آرمانخواهی! جدایی ملی در آمریکا واکنش‌های قابل تامل مردم به یک سیلی از لیست سیاه FATF خارج نشویم وضعیت بدتر می‌شود شیطان‌سازی ایدئولوژیک از چین