مشکل استخدام‌های رانتی ریشه‌ای حل شود

آفتاب یزد - گروه شبکه: اخیرا در فضای مجازی سندی منتشر شد که نشان می‌داد نفیسه سنگدوینی، دختر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (نماینده گرگان) با وجود آنکه در آزمون استخدامی وزارت نفت قبول نشده اما بنا به دستور جواد اوجی وزیر نفت به استخدام این وزارتخانه درآمده است. براساس نامه منتشر شده که مهر محرمانه نیز دارد با جذب نفیسه سنگدوینی در قالب قرارداد مدت معین موافقت شده است. در این باره رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به نامه محرمانه برای استخدام دخترش گفته است: «در این خصوص باید از وزارت نفت سوال شود. من در این قضیه هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌ام و در این مورد باید وزارت نفت و روابط عمومی این وزارتخانه پاسخگو باشند». اما این خبر باعث گلایه‌ها و اعتراضات فراوانی شد به طوری که وزیر نفت دستور قبلی خود مبنی بر استخدام دختر نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی را لغو کرد. همچنین وزیر نفت در اقدامی، دستور بررسی آزمون سفارشی سال ۹۹ را صادر کرده و فرآیند استخدام دختر نماینده و جذب تمامی افرادی که ذیل آن آزمون پذیرش شده‌اند، متوقف شد. البته خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده جواد اوجی وزیر نفت دولت رئیسی از فرآیند استخدام نفیسه سنگدوینی و تعداد دیگری در وزارت نفت اطلاعی نداشته است. در واقع این خبرگزاری توپ را در زمین بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت انداخته و مدعی شده این ماجرا «پاپوش مدیران زنگنه برای وزیر جدید نفت» بوده است.
> واکنش‌ها
نکته اینجاست که نمی‌توان استخدام‌های سفارشی، نورچشمی‌ها و آقازاده‌ها را در کشورمان نادیده گرفت اما این اتفاق که به کرات شاهد آن هستیم سبب شده که حق بسیاری از فارغ التحصیلان بیکار که تعدادشان هم کم نیست ضایع شود. ازهمین‌رو است که وقتی چنین خبرهایی منتشر
یا شنیده می‌شود، اعتراض‌های زیادی را که بحق هم است به همراه می‌آورد. بهرحال هرچند دستور استخدام از سوی اوجی لغو شده ولی کماکان این موضوع واکنش‌های بسیاری در پی داشته و حتی جبران وزیر نیز نتوانسته از حجم انتقادات بکاهد. در واقع عطف به تجربه برخی معتقد هستند در نهایت دختر نماینده وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد استخدام می‌شود. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «مطمئن باشید که هیچ اقدام واقعی و عملی صورت نگرفته و نهایتا ایشون (دختر نماینده محترم) یک یا دوماه مراحل رسیدگی نهایی، استخدامش میره به ادارات زیرمجموعه مثل گزینش، حراست، بهداشت و درمان و... تا به اصطلاح آبها از آسیاب بیفته و همانطور که یکی دیگه از بزرگواران فرموده اند، مطمئن باشید چند سال آینده باید برای دیدن این کارمند جدید نوبت و وقت قبلی نیز بگیرید».


کاربر دیگری گفته است: «واقعیت اینکه ارتباطات جزء لاینفک نظام اداری سیستم شده و باید فکری اساسی برایش بشود!».
دیگری نوشت: «دستور عزل همه افرادی که در این امر بودن رو هم مثل سایر کشورها صادر کنید تا مشکل از ریشه خشک شود. نماینده هم از مجلس بیرون انداخته شود کاری که در پارلمان‌های کشورهای خارجی رسم هست».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مجلس برای عدالت و مساوات در این کشور تبدیل به یک ترمز و تابلو ایست شده بعضی از نمایندگان فقط دنبال منافع شخصی و استخدام در هیئت‌های علمی و هیئت مدیره شرکت‌ها برای خودشون و زن و بچه هاشون هستند واقعا اگر نمایندگان به دنبال مبارزه با فساد هستند اول بایداز خودشون شروع کنن و هرگونه استخدام خود و خانواده را تا چند سال بعد از نمایندگی ممنوع کنند و قانون تصویب بشه».
کاربران دیگر نوشته اند: «باید بابت استخدام رانتی و پارتی بازی جوابگوی حق الناسی باشند که باعث‌عدم تشکیل خانواده و افسردگی جوانان شایسته‌ای میشه که به دلیل بیکاری با وجود داشتن شایستگی و البته نداشتن آشنا و رانت از حق خودشون محروم شده اند»، «کسی که با پارتی آمده و زندگیش بر اساس این شکل گرفته در مرحله بعد هم فقط دنبال این فرآینده برای آیندگان. این جور استخدام‌ها در واقع یک نطفه بدی است که تا سال‌ها گریبان گیر مردم ایران هست؟ کسی که خودش با پارتی آمده مگه می‌تونه به چیزی غیر از پارتی فکر کنه و دنبال شایسته سالاری باشه؟»، «۴ سال تمام با کلی شوق و علاقه مهندسی شیمی-نفت خوندم که درنهایت تو یکی از آزمونا قبول شم بی‌خبر از آزمونای سفارشی واقعا که مسئولین عالی هستن تو رعایت حق الناس»، «نه تنها در وزارت نفت بلکه در کلیه وزارت خانه‌ها و ارگانها نور چشمی‌ها در اولویت استخدام بودند»، «دو سال و نیم برای وزارت بهداشت و علوم پزشکی شیراز کار کردم و نه بیمه و قرارداد آخرش هم از بس دیر حقوق دادند مجبور شدم برم... ولی دیگران رابطه داشتند راحت جذب شدند».
سایر اخبار این روزنامه
۷۲ درصد ایرانیان از عملکرد رئیسی رضایت دارند گشایش اقتصادی با افتتاح خط راه آهن بی‌واسطه با رئیس قوه قضائیه پنهان کاری اموال مسئولان ضرر بیشتری از آشکار شدن آن دارد اهمیت تمکن مالی دانش‌آموزان در موفقیت کنکور چه میزان است؟ ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند وجود اینستاگرام و تلگرام در ایران برای آمریکا غنیمت است راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته آقای وزیر! از بازار خبر دارید؟ نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی فضای مجازی ابزار‌ گناه است وجود اینستاگرام و تلگرام در ایران برای آمریکا غنیمت است مشکل استخدام‌های رانتی ریشه‌ای حل شود رئیسی: اجازه ندهیم موج جدید کرونا کشور را غافلگیر کند شاخص اصلی وحدت، فلسطین است قدرت دست اصولگرایان نیست! با وزیر خارجه آذربایجان گفتگویی صمیمی داشتم در وارونه‌نمایی آرمانخواهی! جدایی ملی در آمریکا واکنش‌های قابل تامل مردم به یک سیلی از لیست سیاه FATF خارج نشویم وضعیت بدتر می‌شود شیطان‌سازی ایدئولوژیک از چین