نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صرف بودجه فرهنگی دستگاه‌‌‌های مختلف

گروه فرهنگی: نشست راهبردی «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. اسماعیلی در این نشست تأکید کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس قانون در کمیسیون فرهنگی دولت، به‌ عنوان رکنی برای تحقق اسناد عمل می‌کند.»
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به دستور رئیس جمهوری درباره نظارت بر صرف بودجه فرهنگی دستگاه‌‌‌های مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بنابر دستور رئیس جمهوری، همه بخش‌های دولتی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل می‌شوند. این وزارتخانه نیز وظیفه نظارت بر هزینه‌کرد بودجه‌‌های فرهنگی را برعهده دارد. این تصمیم بر اساس اصل 127 قانون اساسی ـ رئیس جمهوری می‌تواند در موارد خاص، برحسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند. در این موارد، تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس جمهوری و هیأت وزیران خواهد بود ـ»
او با تأکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مصوبات و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ به‌عنوان عضو دولت، نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس سیاستگذاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدوین و اجرای «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» اقدام خواهد شد.»
اسماعیلی ادامه داد: «امور مربوط به طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. برای دبیر‌خانه، نقش محوری پذیرفته شده است و به ‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت، امور بخش دولتی این سند را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین می‌کنیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به اقدامات قابل اجرا در تدوین اسناد‌ گفت: «باید به سلسله اقدامات اجرایی توجه کنیم و صرفاً به برنامه‌های کلان بسنده نکنیم. به‌ عنوان مثال بعد از تدوین سند به طرح‌‌های عملیاتی فکر کنیم.»


اسماعیلی گفت: «شأ‌ن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای سیاست‌ها است و براساس قانون در کمیسیون فرهنگی دولت به ‌عنوان رکنی برای تحقق اسناد فرهنگی، عمل می‌کنیم.»
در این نشست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت توجه به ساختار مدیریتی کشور در تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور گفت: «با توجه به سازه مدیریتی کشور، وزارتخانه‌ها دستگاه مجری هستند؛ بنابراین در جریان تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور، برای دولت و احتمالاً برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر است دستوری تهیه شود.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «در گام‌های نخست فرایند تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور هستیم و باید به شناسایی فرایند تدوین آن توجه کنیم. با روشن شدن این فرایند به مسیرمان ادامه خواهیم داد.»
معرفی اعضای جدید هیأت‌مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی با حکم وزیر فرهنگ
همچنین وزیر فرهنگ طی حکمی اعضای جدید هیأت‌مدیره این بنیاد را انتخاب و معرفی کرد. طی این حکم، سیدمحمود اسلامی، محمود شالویی و محمدحسین نیرومند با حکم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره این مجموعه انتخاب و معرفی شدند.
اسلامی هم‌اکنون به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت است. محمود شالویی مدیرکلی حوزه وزارتی و سرپرستی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد و محمد حسین نیرومند هم هنرمند و از مشاوران شناخته شده حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر است.
گفتنی است ابوالقاسم ایرجی، مرتضی کاظمی و علی غیاثی ندوشن اعضای سابق بنیاد فرهنگی هنری رودکی را تشکیل می‌دادند. بر‌اساس آنچه در سامانه اینترنتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تعریف هیأت مدیره نوشته شده، هیأت مدیره بنیاد از سه عضو تشکیل می‌شود که با پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب هیأت امنا برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند.
زبان‌ها و هویت همه اقوام ایرانی حفظ و ماندگار می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفرش به شهرستان اصلاندوز مغان به خبرنگاران گفت: «در دولت آیت‌الله رئیسی زبان‌ها و هویت همه اقوام ایرانی حفظ و ماندگار می‌شود.»
او افزود: «از این منطقه به آذریان عزیز و تمام اقوام ایرانی اعلام می‌کنم که سعی ما حفظ زبان‌ها و هویت تمام قومیت‌های کشور عزیزمان است و با یاری خداوند متعال این داشته‌های ارزشمند همچنان ماندگار خواهند بود.»
اسماعیلی اظهار کرد: «اجرای پروژه‌های زیربنایی متعدد به‌طور قطع سیمای منطقه زرخیز مغان را متحول خواهد کرد و پروژه‌های متعدد آبی در این منطقه مرزی در حال اجرا است که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسیده و ثمرات زیادی برای مردم تلاشگر مغان داشته است. به‌طور قطع در آینده نزدیک بهره‌برداری از آنها سبب ایجاد تحول اساسی در چهره منطقه شده و برای عشایر و مرزداران عزیز مغانی مواهب زیادی در پی خواهد داشت.» او افزود: «برای اصلاح جاده‌‌های مغان اقدامات مناسبی انجام نشده و لازم است با تخصیص اعتبارات لازم نسبت به ترمیم جاده‌ها و احداث بزرگراه‌‌ها اقدام شود.این منطقه قطب مهم کشاورزی است که ظرفیت بزرگ و بی‌نظیری دارد و باید اعتراف کرد که چنین ظرفیت و استعدادی در هیچ جای کشور وجود ندارد. در این منطقه امکانات بیشتری در زمینه کشاورزی و اقتصادی وجود دارد و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم و توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات توسعه بیش از پیش را رقم زد.»
اسماعیلی ادامه داد: «یکی از نیازمندی‌‌های منطقه مغان ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است که برای ایجاد آن باید سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را جذب کرده و مشوق‌های لازم را اعمال کرد. دولت مصمم است مشکلات پیش روی مردم را در زمینه‌های مختلف مرتفع کند و من معتقدم تا چهار سال آینده بخش عمده مشکلات مردم برطرف خواهد شد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبارزه با فساد، جلوگیری از ریخت و پاش‌ و اشرافی‌گری را از تأکیدات رئیس‌جمهوری اعلام کرد و گفت: «اگر این برنامه‌ها بخوبی تدارک دیده شوند و در کنار آن نظام بودجه‌ای هم به صورت عادلانه و بر‌اساس نیازهای واقعی تهیه شود بخش بزرگی از مشکلات در کشور برطرف می‌شود.»