چه شد که کنسرت هنجارشکنانه «تتلو» میلیاردی فروخت؟ آسیب شناسی یک انحطاط عریان

گروه فرهنگ و هنر – شاید تا همین دو سه سال پیش هم تتلو و پدیده هواداران عجیبش برای خیلی‌ها جدی نبود. برخی کارشناسان معتقد بودند که نباید درباره او و به اصطلاح «فن»هایش خیلی صحبت کرد و بعضی می‌گفتند این آغاز یک تحول جامعه‌شناختی است. اما حالا با نگاهی به دو کنسرتی که او در این چند سال برگزار کرده و همچنین میزان دنبال‌کنندگانش در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، باید کمی جدی‌تر به پدیده «تتلو» و دلایل توجه و علاقه‌مندی برخی نوجوانان، جوانان و حتی برخی میانسالان به او، نگاه کرد و آن را تجریه و تحلیل کرد.
نمی‌دانیم شما با شنیدن اسم تتلو به یاد چه می‌افتید، آیا موزیکی از او در ذهن‌تان پخش می‌شود یا رفتارهای عجیب و غریبش برایتان مرور می‌شود. هرچه که باشد، همه به این موضوع اذعان دارند که او یک هنجارشکن است. کسی که مدام از الفاظ رکیک استفاده می‌کند، به هوادارانش توهین می‌کند، به زن نگاهی ابزاری دارد، به شکل افراطی از فرق سر تا نوک پایش را تتو کرده و... شاید تا همین چند سال پیش هنوز هم بسیاری از ما پدیده‌ای به نام تتلو را جدی نمی‌گرفتیم اما حالا دیگر نمی‌توانیم چشم‌هایمان را ببنیدم و نبینیم که چرا او با این همه رفتارهای عجیب و هنجارشکنانه اینچنین طرفدار دارد که در اینستاگرام رکورد بزند، یا کنسرتی میلیاردی برگزار کند و برایش سر و دست بشکنند!
تتلو یا امیرحسین مقصودلو بدون حاشیه تصور ناشدنی است. از همان آغاز فعالیتش در موسیقی مدل موها و استایلش عجیب بود، اما تا قبل از بازگشتش به ایران تمام حاشیه‌های او به اندازه دیگر خواننده‌های زیرزمینی بود. آذرماه سال 92، زمانی که پلیس امنیت اخلاقی او را دستگیر کرد، آغازی بود برای شروع یک زندگی جنجالی. تتلو پس از چند روز بازداشت در یک نامه از رفتار گذشته‌اش عذرخواهی کرد و آن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، با این امید که شبکه‌های اجتماعی بتوانند برای او خوش‌یمن باشند و مجوز رسمی را به همراه بیاورند. اما همه‌چیز آنطور که او می‌خواست پیش نرفت.
حدود یک سال بعد امیرحسین تصمیم گرفت فوتبالیست شود و با دنیای موسیقی خداحافظی کند اما موفق نشد، سال 94 روی عرشه یک ناو ارتش رفت و درباره انرژی هسته‌ای خواند. حتی روزنامه مطرحی مثل «واشنگتن پست» و مجله «تایم» هم به این ماجرا واکنش نشان دادند. اما باز هم فضای مجازی همراه این خواننده زیرزمینی نبود.


سال 95 تتلو بار دیگر بازداشت شد، اما این بار به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا». او 62 روز بازداشت بود و بعد از آزادی به قید وثیقه ناگهان تبدیل به تتلویی دیگر شد. فالوئرهای اینستاگرامش هر روز بالا و بالاتر می‌رفتند، اما همه طرفداران او نبودند. او آنقدر عجیب شده بود که بسیاری از سر کنجکاوی صفحه اینستاگرام او را دنبال کنند. تتلو که تا پیش از این تنها یک خواننده زیرزمینی بود با پرونده‌ای درباره تشویق به فساد و فحشا، به یکباره شروع کرد به اظهارنظرهای عجیب سیاسی و مذهبی! سال 96 اما او با حرکتی چنان در اوج حاشیه قرار گرفت که هنوز هم خیلی‌ها آن را به خاطر دارند؛ حمایت تتلو از قالیباف و پس از انصراف او حمایتش از سید ابراهیم رئیسی از اتفاقاتی بود که برای همه عجیب بود اما آنچه که بیش از هرچیز دیگر باعث تعجب شد، عکسی بود از او با رئیسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری؛ آن هم در حالی که آستین‌‌های پیراهن مشکی‌اش تا آرنج تاخورده و تتوهای روی دستش خودنمایی می‌کردند.
حاشیه به تتلو چسبیده بود و او را رها نمی‌کرد. با اینکه او ایران را ترک کرده بود اما روز به روز ماجرایی تازه خلق می‌کرد. هر روز استوری‌های عجیب در اینستاگرامش پست می‌شد؛ از رقص در دیسکو‌ها تا جانماز و مهر! تا اینکه پس از انتشار استوری‌هایی حاوی مطالبی با مضامین فحاشی به زنان و ترویج خشونت علیه آنها کمپینی برای ریپورت او در اینستاگرام شکل گرفت و او دیگر به هیچ نحوی نمی‌توانست با نام خودش در اینستاگرام صفحه‌ای داشته باشد. اما به هر ترتیب او دوباره در اینستاگرام کارش را ادامه داد.
او تا زمانی که در ایران بود هرگز نتوانست مجوز رسمی فعالیت داشته باشد اما از زمانی که از ایران خارج شده تا امروز چند کنسرت برگزار کرده که حواشی بسیاری داشتند. سال 98 او در گرجستان کنسرتی برگزار کرد که شبیه هر چیزی بود به جز کنسرت. نوع رفتار حاضران در این کنسرت در کنار رفتارهای نامتعارف امیر تتلو از جمله به کار بردن مکرر الفاظ به شدت رکیک، مصرف مواد مخدر و تشویق حاضران به مصرف مواد مخدر منجر به واکنش عمومی در تفلیس شد و جمعی از مردم گرجستان در مقابل سفارت ایران در تفلیس تجمع و به رفتارهای این خواننده اعتراض کردند.
پس از دو سال با وجود شیوع بیماری کرونا در جهان، تتلو بار دیگر کنسرتش را همین چند روز پیش یعنی پنجشنبه ۲۹ آبان در سالن ۶ هزار و ۳۰۰ نفری اوراآرنای استانبول برگزار کرد. براساس داده‌های سایت فروش بلیط‌های این کنسرت، تمام ۶۳۰۰ بلیط فروخته شدند. در این میان برخی از رسانه‌های فارسی زبان نیز مدعی‌اند که تعداد تماشاگران کنسرت تتلو به بیش از ۷ هزار نفر هم رسید. حتی گفته می‌شود که صف‌های طویلی مقابل سالن اجرای کنسرت تتلو شکل گرفته بود تا جایی که در ورودی سالن کنسرت درگیری‌هایی میان طرفداران منتظر با ماموران سالن اوراآرنا استانبول ایجاد شد که در پی آن گیت‌های ورودی شکسته شدند. پس از آن نیز کار به زد و خورد کشید. علاوه بر این جنجال، کنسرت تتلو حواشی دیگری هم داشت. او در حالی که مشغول خواندن بود، از یک تتو کار خواست که روی صحنه برود و تاریخ کنسرت را روی بدنش تتو کند. همچنین حضور یک زن در قفس، روی سن اجرای کنسرت بلوای دیگری به پا کرد. برخی می‌گویند که همچون اجرا‌های گذشته در این کنسرت هم از الفاظ رکیک استفاده شد و استعمال مواد مخدر نیز در طول کنسرت جنجال آفرین شد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی از دیگر انتقاداتی است که به کنسرت تتلو وارد شده است. البته عریان شدن تتلو توسط یکی از اعضای گروهش نیز به جنجالی تمام عیار علیه او و گروه‌اش بدل شد.
بررسی سایت فروش بلیط کنسرت‌های امیر تتلو در سالن اوراآرنا استانبول نشان می‌دهد که بلیط‌ها به شکل معمول بین ۸۰ تا ۲۵۰ دلار به فروش رفته است. اما متوسط قیمت بلیط‌های فروخته شده حدود ۱۵۰ دلار است. یعنی هر ایرانی برای حضور در کنسرت امیر تتلو چیزی بیش از ۴ میلیون تومان پرداخت کرده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که درآمد امیر تتلو از کنسرت پنجشنبه گذشته، حدود ۹۴۵ هزار دلار بوده است؛ که با دلار ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان، به عبارتی درآمد یک اجرای کنسرت او بین ۲۵ تا ۲۶ میلیارد تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که هفته گذشته تور‌های متفاوتی با عنوان کنسرت تتلو در استانبول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تور‌های که به سرعت فروش رفتند و علاوه بر آن قیمت بلیط تهران به استانبول را هم به شدت بالا برند.
اما با همه هنجارشکنی‌های عجیب و غریب تتلو چرا او هنوز این همه طرفدار دارد که حاضرند برای شرکت در کنسرت او در کشوری دیگر این همه هزینه کنند؟ سعید معدنی، جامعه‌شناس، در این‌باره گفته است: فکر می‌کنم که نسل جدید به جهت گسترش ارتباطات جمعی و به تبع آن ارتباط با جهان، نسل ‏متفاوتی شده است. این نسل درحال رشد است و در مقابل چهره‌ای که هنجارشکنی‌هایی دارد، واکنش ‏نشان می‌دهد. درواقع این هنجارشکنی‌ها نه‌تنها باعث توجه نوجوانان و جوانان می‌شود، بلکه توجه ‏مابقی اقشار جامعه را هم به خود جلب می‌کند. رفتارهای این شخص هم با بی‌توجهی به هنجارها، سنت‌ها، ‏باورها و اخلاقیات همراه است. این خودش باعث محبوبیت می‌شود. من احساس می‌کنم این مهمترین ‏نکته‌ای است که باعث جلب توجه مردم به او می‌شود؛ همین هنجارشکنی. البته آن‌چه درباره‌اش می‌گویند ‏این است که موسیقی او هم، با سن نوجوانان و جوانان مناسبت دارد و در جشن‌ها و محافل جوانانه ‏مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا ایشان از یک جایی به بعد هنجارشکنی‌هایش را هم شروع می‌کند؛ با ‏تغییر در تیپ ظاهری، خالکوبی‌ها، گوشواره انداختن و…. رفتارهایی که به ظاهر پیشرو و متفاوت ‏هستند. به خاطر همین جوان به او توجه می‌کند.‏
سیدجواد میری منیق، عضو هیئت علمی (دانشیار) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ پیش‌تر درباره علت ظهور فردی مانند تتلو با تعداد دنبال‌کنندگان بالا که رفتارهای خلاف عرف یا خلاف عادت جامعه ایرانی را از خود بروز می‌دهد گفته است: بشر امروز در معرض انحطاط قرار گرفته است. البته انحطاط به معنای نابودی نیست. انحطاط یک برهوت است و برهوت به معنای مرگ نیست. به عبارت دیگر ما در وضعیت انحطاط هستیم و آنچه که برای انسان‌های امروزی مهم است، امر محسوس است. از اینجا می‌توان به این نتیجه رسید که دیده شدن پدیده‌هایی چون تتلو زاییده دوران انحطاط است.
به نظر می‌رسد حالا دیگر وقت آن است که تتلو و هوادارنش را جدی بگیریم و نگاهی کارشناسی به این پدیده داشته باشیم و ببنیم چه کم‌کاری‌هایی انجام داده‌ایم که امروز شاهد استقبال میلیونی از یک کنسرت هنجارشکنانه آن هم با صرف هزینه‌های گزاف هستیم؟
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که کنسرت هنجارشکنانه «تتلو» میلیاردی فروخت؟ آسیب شناسی یک انحطاط عریان سید حامد مرندی حل بن‌بست کنشگری در سایه اجماع مردم و حاکمیت طالبان نظر کشورها برای شناسایی را جلب کرد؟ تلاش‌های بی‌نتیجه برای دولت فراگیر نامه تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان مدیریت به رئیسی آقای رئیس‌ جمهوری در گام دوم انقلاب به داد «مدیریت» در کشور برسید آمریکا به سمت پلن بی درباره ایران حرکت می‌کند؟ ایران به دنبال بالا بردن قدرت چانه زنی در مذاکرات هسته‌ای رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی: دولت‌هایی که عادی‌سازی کردند، خطای خود را جبران کنند «ابتکار» امکان تحقق برنامه‌ها برای بهبود صنعت خودرو را بررسی کرد وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذره‌بین واقعیت رییس قوه قضائیه: راه را برای افرادی که بدون توبه حاضرند در چارچوب قانون خدمت کنند هموار کنیم توئیت کنایه آمیز شمخانی به رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی به فکر پاسخ کوبنده ایران باشد