رییس قوه قضائیه: راه را برای افرادی که بدون توبه حاضرند در چارچوب قانون خدمت کنند هموار کنیم

رییس قوه قضائیه در نشست هم اندیشی با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: دستگاه قضایی باید کاملاً مستقل باشد؛ چرا که گاهی برخی جریانات سیاسی تلاش می‌کنند ناخودآگاه از طریق فرایندهای قضایی و نهادهایی همچون سازمان بازرسی یا دادستانی یا حراست‌ها رقیب خود را حذف کنند و در این موارد عدلیه باید مستقل عمل کند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست‌های مستمر با نخبگان و اقشار مختلف جامعه، ظهر امروز (دوم آبان ماه) همزمان با ولادت خجسته پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) میزبان تعدای از فعالین سیاسی، اجتماعی و پژوهشگران اجتماعی بود که طی ۳ ماه گذشته از طریق کانال ارتباطی طراحی شده رییس قوه قضاییه نظرات، ایده‌ها و پیشنهاداتشان را در مورد عدلیه به اطلاع رییس دستگاه قضا رسانده بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین روزهای تصدی مسئولیت قوه قضاییه از دفتر خود خواست تا ضمن برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف نخبگانی، نقطه نظرات آن‌ها درباره مسائل مبتلابه کشور به ویژه مشکلات قضایی را جویا شوند و ضمن اخذ ایده و راهکار از آنها، کانال ارتباطی ویژه میان دفتر رئیس قوه قضاییه و نخبگان و اصحاب فرهنگ و رسانه ایجاد شود.
دستوری که طی سه ماه گذشته وصول بیش از ۳۴۰۰ پیشنهاد و ایده را در پی داشت


رییس قوه قضائیه با استناد به بخشی از همین نظرات و پیشنهادات در اولین نشست شورای عالی قضایی در ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ به مسولان عالی قوه قضائیه ماموریت داد با همکاری دیگر بخش‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، مشکلات مردم در مراجع و واحدهای مختلف قضایی را احصاء نمایند تا برای آن‌ها و بهبود عملکرد نظام قضایی راهکاری اندیشیده شود.
رئیس قوه قضاییه در ابتدای نشست با جمعی از افرادی که از طریق کانال ارتباطی نظراتی را به وی منتقل کرده بودند خاطر نشان کرد: از وقتی که مسئولیت دستگاه قضا بر عهده او قرار گرفته، از مسئولان دفتر خود و مرکز رسانه قوه قضاییه خواسته سازوکاری برای ارتباط با اقشار مختلف جامعه و گروه‌های نخبگانی طراحی کنند تا بتوان از نظرات مختلف برای حل مشکلات قضایی استفاده کرد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: عقل حکم می‌کند که انسان از بین بد و خوب، خوب را و از بین خوب و خوبتر، خوبتر را و از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند، اما لازمه این انتخاب آن است که همه سخنان را بشنود تا بتواند سخن بهتر را تشخیص دهد. وی البته این نکته را هم متذکر شد که ملاک افراد برای انتخاب یک سخن درست با همدیگر تفاوت دارد و به همین علت برای انتخاب سخن بهتر و درست، باید گوش شنوا، تحمل و سعه صدر و قدرت فهم و تشخیص موضوع را داشت.
رئیس قوه قضاییه با بیان این که هیچ کس انسان کامل نیست، به طرح این پرسش پرداخت که اگر کسی مرتکب جرم یا خلافی شد، چگونه باید با او برخورد کرد که از زندگی ساقط و از حقوقش محروم نشود و راه بازگشتش به جامعه به گونه‌ای بسته نشود که نتوان از نقاط قوت او بهره برد؟
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: توبه از نعمات الهی به انسان است که در آموزه‌های دینی به آن تاکید فراوان شده و ما باید آن را در همه شئون زندگی به ویژه امور حقوقی و دستگاه قضایی ساری و جاری کنیم تا کسی که دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی است، به دلیل یک خطا منزوی نشود.
وی با انتقاد از برخی رفتارها در طرد کردن بعضی افراد از قطار انقلاب ادامه داد: در چهار دهه اخیر اگر کسی مرتکب خلاف یا جرمی شد، بعضا شرایطی به وجود آمد که کلاً طرد شد، در حالی که خیلی از افراد با توبه یا حتی بدون توبه حاضرند به جامعه خدمت کنند و در چارچوب ضوابط قانونی حرکت نمایند که ما باید راه را برای این بازگشت هموار کنیم.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با طرح سوالاتی درباره ویژگی‌های دستگاه عدلیه و دادرسی مطلوب و وظایف دستگاه قضا در احقاق حق و فصل خصومت ها، اظهار داشت: ابزار اصلی قاضی برای احقاق حق و اجرای عدالت، قانون و قواعد شناخته شده است که عدول از آن‌ها امری ناپسند است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر قانون خلاء یا اشکال دارد باید برای رفع آن تلاش شود، اما عدم اجرای قانون به دلیل یک نقیصه یا مصلحت اندیشی در اجرای قانون غیرقابل قبول است و حتماً تبعات سوء و مضراتی برای جامعه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که کنسرت هنجارشکنانه «تتلو» میلیاردی فروخت؟ آسیب شناسی یک انحطاط عریان سید حامد مرندی حل بن‌بست کنشگری در سایه اجماع مردم و حاکمیت طالبان نظر کشورها برای شناسایی را جلب کرد؟ تلاش‌های بی‌نتیجه برای دولت فراگیر نامه تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان مدیریت به رئیسی آقای رئیس‌ جمهوری در گام دوم انقلاب به داد «مدیریت» در کشور برسید آمریکا به سمت پلن بی درباره ایران حرکت می‌کند؟ ایران به دنبال بالا بردن قدرت چانه زنی در مذاکرات هسته‌ای رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی: دولت‌هایی که عادی‌سازی کردند، خطای خود را جبران کنند «ابتکار» امکان تحقق برنامه‌ها برای بهبود صنعت خودرو را بررسی کرد وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذره‌بین واقعیت رییس قوه قضائیه: راه را برای افرادی که بدون توبه حاضرند در چارچوب قانون خدمت کنند هموار کنیم توئیت کنایه آمیز شمخانی به رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی به فکر پاسخ کوبنده ایران باشد