اهمیت آموزش مواجهه با بحران

 ایران کشوری حادثه‌خیز است؛ با توجه به این لازم است نسبت به وقوع چنین حوادثی آمادگی‌های لازم را داشته باشیم ازجمله آگاهی‌ها و آمادگی‌های مربوط به مسائل بهداشت و سلامت زنان باردار. میزان آسیب زنان به‌خصوص زنان باردار بسیار بیشتر از مردان است. استرس و اضطراب شدید موجب ترشح هورمون استرس کورتیزول در بدن زنان باردار شده و سبب بروز زایمان زودرس می‌شود یا حتی سقط‌جنین. دگرگونی‌های هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری سبب ایجاد زودرنجی و لطمه‌پذیری در مادران باردار می‌شود و این عامل سبب می‌شود زنان باردار در شرایط استرس‌زا مثل حوادث و بلایای طبیعی بیشترین آسیب را ببینند.

کارشناسان برای ایجاد آرامش و برطرف کردن استرس زنان باردار در هنگام بروز حوادث و بلایایی مثل(سیل_زلزله_طوفان_و...)توصیه‌هایی دارند:

  خونسردی خود را در گام اول حفظ کنید. تکنیک در تنفس عمیق و آرام‌سازی ماهیچه‌ها را بیاموزید، آرام و عمیق نفس بکشید تا ضربان قلب تسلیم شود.
  یک روش یا تکنیک دیگر آرام‌سازی ذهن و ایجاد آرامش و فکر کردن به وزن باثبات و تجسم یک حالت شاد و پرانرژی است.

نقش خانواده به‌خصوص همسر در مساعدت به زن باردار برای کنترل و کاهش استرس ارزش بسیار بالایی دارد. در زمان بروز حوادث از دعوا و وارد کردن استرس شدید به زن باردار خودداری کنید. اگر زن باردار تحت هر شرایطی دچار ترس شدید شود در زمان حادثه به‌سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید. در زمان حوادث و بلایای طبیعی و شرایط اضطراری لازم است زن باردار کیف خود را از قبل آماده و در دسترس قرار داده باشد. این کیف شامل:

  کیف کمک‌های اولیه
  لباس موردنیاز زن باردار
  داروها



  دفترچه بیمه
  اسم گروه خونی
  سابقه احتمالی بیماری و سایر وسایل فردی باشد
تا در صورت بروز سوانح اورژانسی امدادرسانی به زن باردار به‌سرعت صورت بگیرد. زنانی که نخستین بارداری خود را سپری می‌کنند نسبت به سایر زنان، استرس بالاتری را تجربه خواهند کرد.
به همین منظور لازم است در هنگام بلایای طبیعی زنان باردار مورد توجه عاطفی و روحی روانی بیشتری و حمایت پررنگ‌تری قرار گیرند.

(آشنایی با پایگاه‌های امدادرسانی- مراکز درمانی و اورژانس نزدیک به محل زندگی، البته از قبل باعث می‌شود در هنگام بلایا کمک زیادی به حفظ جان زن باردار و نوزاد شود)
 به زنان باردار باید آموزش داده شود در هنگام بلایای طبیعی مواردی مثل: خونریزی، آبریزش، تکان‌ نخوردن جنین، تب‌ولرز و اسهال باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
 با رعایت اصول و موارد ذکرشده در حوادث و بلایا مادر باردار می‌تواند آرامش خود را حفظ کند و دچار اضطراب و استرس کمتری شود تا نوزادی سالم به دنیا بیاورد.

گردآورنده: لیلا کشاورزیان