پس آن همه وعده چه شد؟

آفتاب یزد -گروه شبکه: روند نزولی پی‌درپی در بازار سرمایه باعث شد شاخص کل بورس برای چندمین مرتبه در ماه‌های گذشته به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کند. شاخص کل بورس
روز دوشنبه با ۲۳ هزار و ۶۴۰ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۹۲۷ واحد کاهش یافت تا به رقم ۳۸۰ هزار و ۱۵۷ واحد برسد. معامله‌گران این بازار ۴۷۰ هزار معامله انجام دادند که ۳۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال ارزش داشت. پتروشیمی پارس، پتروشیمی پردیس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی گم، معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم ۲۸۰ واحد کاهش یافت و در رقم ۱۹هزار و ۶۷۶ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۲۲۵ هزار معامله به ارزش ۳۸۸ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال انجام دادند. پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریاساسول، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.
> ریزش بورس ادامه دار خواهد بود اگر...
نکته قابل تامل اینجاست که بنا به گفته کارشناسان امر، این ریزش بورس همچنان ادامه دار خواهد بود. در این راستا سینا عنایت‌اللهی، کارشناس بازار سرمایه گفته است: «بازار از نیمه دوم شهریور ماه وارد سیکل فروش و نزولی شد و این روند متاسفانه همچنان ادامه دارد و در صورتی که حقوقی‌ها وارد نشوند و نهاد ناظر و سازمان بورس برنامه‌ای نداشته باشند، وضعیت همین خواهد بود. فروش اوراق، عرضه‌های اولیه بی‌هدف (جمع کردن نقدینگی حقیقی بازار) و فروش بخشی از حقوقی‌ها در زمانی که بازار می‌توانست جان تازه‌ای بگیرد، باعث شد وضعیت بازار این‌گونه شود. اکنون دلیل اصلی وضعیت نوسانی بازار عدم‌حمایت است و تزریق نقدینگی باتوجه به تراز نقدینگی عالی شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی انجام نمی‌شود. پس این عدم‌تزریق نقدینگی به آن معنا نیست که شرکت‌ها و هلدینگ‌ها پول ندارند؛ اتفاقا وضع تراز آن‌ها در بهترین حالت ادوار گذشته است و در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. اما این پول حتی برای حمایت از سهم‌های زیرمجموعه خود آن‌ها هم به بازار تزریق نمی‌شود!»


> واکنش کاربران
اکنون ریزش ۲۳هزار واحدی بورس در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ارزش معاملات بورس ایران، از ارزش کنسرت امیرتتلو هم کمتر شده».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «هرچی می‌گردم دلیل بنیادی این همه ریزش قیمت سهما رو نمی‌فهمم حس می‌کنم یک عده برای پیشبرد اهدافشون که لزوما هم هدف مادی نیست این بلاها رو سر بازار آوردن».
دیگری نوشت: «‎وقتی قیمت‌ها همین طور بالا می‌روند و به قول معروف دچار حباب می‌شوند در سقوط بازار ممکن است تا جایی ارزش آن‌ها کم شود که حباب منفی پیدا کنند هر دو جهت کاملا بی‌دلیل می‌تواند اتفاق بیفتد».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «‎قدیما قیمت‌ها یه جا می‌ایستادن و پایین نمی‌رفتن نهایت رشد نمی‌کردن ولی یه جا کف قیمت بود ولی
حالا چی....»
کاربران دیگر نوشته اند: «من نزدیک ۱۰ساله تو بازارهای مالی فعالم و هیچوقت انقدر بازارهای مالی رو سردرگم و بی‌هدف ندیدم. ریزش ۹۲ و ۹۹ بورس رو دیدم. بین سالهای ۹۲ تا ۹۶ که رکود تو بازارها داشتیم، حداقل تورم هم کنترل شده بود، امروز تورم نزدیک ۵۰ درصد هست ولی بورس همچنان غرق در بی‌ثباتی تصمیم‌گیری هاست!»، «بورس ظاهرا فقط در ریزش با دلار همراهی می‌کند نه در صعود! چند روز است دلار افزایشی است، بورس باز هم ریخت!»، «‎دلیل ریزش بازار فقط سیاسیه هیچ دلیل دیگه‌ای وجود نداره اوضاع سیاسی آروم بشه بازار خوب میشه خروج پول‌های بزرگ از بورس...»، «حس سرخوردگی بهم دست داده و عصبی ام. در این دو سال ریزش بورس تهران، همواره شاهد آب شدن پولم بودم»، «بورس اوضاع وخیمی دارد ظاهرا مسئولین توجه ندارند که بورس بر لبه پرتگاهی قرار دارد که اگر ریزش کند قابل جبران نیست و به اقتصاد ضربه عمیقی می‌زند حقوقی‌ها با سرمایه مردم بازی می‌کنند»، «الان مردم بیچاره پولشان در بورس هر روز در حال نابودیست و در ضررهای سنگین هستند، بعد صحبت ازعدم ورود مردم در خرید مستقیم سهام می‌کنند؟ مردم فوج فوج با ضرر خارج می‌شوند و بقیه هم در باتلاق گیر کرده‌اند و با ضررهای سنگین توان خارج شدن ندارند. از سهام پالایش مطمئن‌تر پیدا میشود که به عموم مردم انداختند و الان در ضرر هستند؟»