کوچ ساقی ها

شادان کریمی‪-‬ آموزش مجازی فضایی را ایجاد کرد که حالا همه کودکان و نوجوانان در اکثر گروه‌های سنی دسترسی آزادانه به فضای مجازی دارند، از طرفی این روزها محتواهای موجود در برخی شبکه‌های اجتماعی نشان از این دارد که ساقی‌های مواد مخدر برای پیدا کردن طعمه‌های خود از پارک‌ها به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و این امر در شرایط کنونی بسیار خطرناک به نظر می‌رسد چرا که آموزش مجازی سبب شده تا نظارت خانواده‌ها بر روند استفاده فرزندانشان از فضای مجازی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. از سوی دیگر از آن جایی که در سن نوجوانی هوش هیجانی بیشتر از هوش عقلانی فعال است بنابراین نوجوانان بسیار در معرض خطر قرار دارند.
این در حالی است که گرایش افراد به مواد مخدر عوامل مختلفی دارد؛ طبق بررسی‌ها کودکان و نوجوانانی که یکی از والدین خود را از دست می‌دهند و یا اینکه مورد بی‌مهری والدین قرار می‌گیرند، بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش دارند و طعمه مناسبی برای ساقیان مواد مخدر محسوب می‌شوند.
اولین نشانه‌های گرایش به اعتیاد در نوجوانان از سیگار آغاز می‌شود، بخش عظیمی از نوجوانان در جامعه سیگار کشیدن را یکی از نشانه‌های بزرگ شدن می‌دانند و برای اینکه خودی نشان بدهند در جمع همسالان اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند حتی ژست‌های برخی نوجوانان با سیگار را هم می‌توانید در فضای مجازی شاهد باشید، اینکه سن اعتیاد به سیگار در کشور ما خیلی بیشتر از آماری است که مسئولین ارائه می‌دهند، یک موضوع بدیهی است اما فراموش نکنیم که دروازه ورود به دنیای اعتیاد، کشیدن سیگار در سن نوجوانی است.
با این همه طبق بررسی‌ها همچنان درخانواده‌های طلاق، درگیر و آشفته اعتیاد به مواد مخدر بیشتر اتفاق می‌افتد. البته اعتیاد هیچ ربطی به سطح اقتصادی خانواده ندارد. در واقع ممکن است که نوع اعتیاد قشر فقیر جامعه با قشر غنی تفاوت داشته باشد اما میزان اعتیاد در نوجوانان در هر دو طیف چشمگیر است و این زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه زودتر نسبت به حل آن اقدام کنند. البته فراموش نکنیم که اقدام برای رفع این موضوع بستن فضای مجازی یا فیلتر کردن آن نیست بلکه باید فرهنگسازی درستی در این زمینه اتفاق بیفتد و خانواده‌ها آگاه شوند که باید نسبت به عملکرد فرزندانشان به خصوص در فضای مجازی نظارت داشته
باشند.