توافق برای شروع مذاکرات ایران و 1+4

گروه سیاسی/ بعد از هفته‌ها انتظار برای از سر گرفتن مذاکرات هسته ای، سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل و دیدار او با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تحولی است که می‌تواند نشان از آغاز روند جدید دیپلماتیک در دولت سیزدهم باشد. دیداری که دیروز در مقر اتحادیه اروپا انجام شد. اینکه حاصل مذاکرات علی باقری در بروکسل چه خواهد بود، تاثیر قابل توجهی بر ادامه مذاکرات هسته ای دارد.
دیدار دیروز علی باقری و انریکه مورا، در پشت درهای بسته انجام شد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیش از این دیدار به صدا و سیما گفته بود که در ادامه دیدار و مذاکرات مفیدی که در تهران با آقای مورا داشتم، در پی آن هستیم زمینه‌های لازم و مناسب برای شکل‌گیری مذاکرات جدی جهت دستیابی به توافقی که نتیجه عملی در بر داشته باشد را ایجاد کنیم. مقامات کشورمان چندین بار تأکید کرده‌اند که ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و مؤثر لغو و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بد عهدی بیشتر فراهم کند. باقری  روز دوشنبه در توئیتی با اعلام خبر سفر خود به بروکسل، سیاست فشار حداکثری امریکا را «شکست خورده» خوانده و گفته بود که «ادامه این سیاست نمی‌تواند موانع پیش روی مذاکرات را بردارد» و «بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.»
همچنین نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محور گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و هماهنگ‌کننده کمسیون مشترک برجام در بروکسل است. به گزارش فارس، نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری به نشست دیروز علی باقری با انریکه مورا اشاره کرد و نوشت: «گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران  در بروکسل آغاز شد.» نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در ادامه درخصوص آمادگی ایران برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام نوشت: «ایران بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه‌حل از طریق (میز) مذاکره تأکید کرد».
البته در جریان سفر علی باقری به بروکسل شایعاتی نیز درباره پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی مطرح شد. از جمله خبرنگار نشریه امریکایی وال استریت ژورنال در توئیتی، مدعی شد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران حاضر به دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای نشده است. خبرگزاری ایرنا دیروز از قول یک منبع آگاه این شایعات را تکذیب کرد. این منبع آگاه در همین زمینه تأکید کرد: ایران تاکنون برای گفت و گوی مستقیم با سه کشور اروپاییِ برجام به صورت رسمی اعلام آمادگی و از آنان برای سفر به تهران و یا پایتخت‌های سه کشور دعوت کرده است که تاکنون پاسخی از طرف اروپایی داده نشده است. همزمان شبکه پرس‌ تی وی هم گزارش کرد که برخلاف ادعای برخی رسانه‌های امریکایی، ایران رسماً آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در تهران یا در پایتخت‌های این سه کشور اعلام کرده است.


علی باقری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان پیش از دیدار با انریکه مورا، با یک مقام بلژیکی هم  دیدار کرد. وی دیروز در همین رابطه در توئیتی نوشت: در یک روز شلوغ فعالیت دیپلماتیک در بروکسل، صبح زود با تئودورا گنتزیس، دبیرکل وزیر خارجه پادشاهی بلژیک، در کاخ اگمونت جلسه و صبحانه کاری داشتم. وی ادامه داد: ما در مورد انبوهی از مسائل دوجانبه، افغانستان و سایر موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. بعد از این دیدار وزارت خارجه بلژیک در حساب توئیتری خود تأکید کرد: بروکسل همچنان بر این باور است که برجام بهترین راه‌ برای حل موضوع هسته‌ای ایران است. وزارت امور خارجه بلژیک در ادامه پیام خود آورده است: بروکسل همچنان بر این باور است که برجام بهترین ابزار برای یک راه‌حل مورد قبول دوجانبه در جهت حل موضوع هسته‌ای (ایران) است.
وزیر خارجه کشورمان از حاشیه‌سازی‌های اروپایی‌ها در بروکسل انتقاد کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در خلال نشست خبری روز گذشته بعد از اجلاس همسایگان افغانستان در تهران به خبرهای منتشره درباره پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی واکنش نشان داد و از این کشورها انتقاد کرد. با توجه به توضیحات  وزیر خارجه کشورمان به نظر می‌‌رسد سه کشور اروپایی انتظار داشته‌اند، معاون وزیر خارجه کشورمان در سفر به بروکسل با نمایندگان انگلیس فرانسه و آلمان و در حقیقت با سفرای آنها در اتحادیه اروپا دیدار کند. چنان که ایرنا و پرس تی وی هم به نقل از منابع آگاه خود آمادگی ایران برای گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور یاد شده در تهران یا پایتخت‌های آنها را اعلام کرده‌اند نه در بروکسل و با سفرای سه کشور در اتحادیه اروپا. چنان که امیرعبداللهیان هم دیروز  گفت: از نظر ما سه کشور اروپایی یک روش ناپسندیده دارند و به جای اینکه‌ در ظرفیت ملی خود با مقامات ما ملاقات کنند، تلاش می‌کنند سفرای خود را برای گفت‌وگو با یک مقام سیاسی ما در وزارت خارجه یا خارج از کشور بفرستند. البته بخش ناپسندیده‌تر رفتار آنها این است که بیانیه مشترک می‌دهند و گاه اعلام می‌کنند درباره موضوعی به ایران هشدار داده‌اند یا در جای دیگری برای گفت‌وگوی دوجانبه استقبال می‌‌کنند ولی این در حالی است که ایران گفت‌وگو با سه کشور اروپایی را صرفاً در چارچوب 1+4 و با حضور چین و روسیه فرمتی معقول و قابل قبول می‌‌داند.
وزیر خارجه همچنین احیای برجام را منوط به نشان دادن اراده رئیس جمهوری امریکا برای لغو تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: ما در ایران جدی هستیم اگر همه طرف‌ها به تعهدات‌شان برگردند ما هم برمی‌گردیم. دولت سیزدهم نتیجه‌گراست. به گفته امیر عبداللهیان، برگشتن آنها به برجام آورده خیلی مهمی برای ایران نیست؛ همه تحریم های برجامی به طور کامل باید برداشته شود. ما نمی خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین، وارد گفت وگوها شویم؛ ولی در عین حال فرمتی که در وین شکل گرفته را قبول داریم. وزیر خارجه افزود: بزودی پس از ارزیابی گفت وگوهای دکتر باقری با مورا، درمورد اینکه در چه تاریخی وارد مذاکره با 1+4 بشویم، تصمیم می گیریم اما دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد.
باقری هم در توئیتی با اشاره به مذاکرات سازنده در بروکسل نوشته: «توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

باقری: ضمانت عدم تکرار بدعهدی طرف‌های برجامی غیرقابل چشم‌پوشی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل خواسته غیرقابل چشم‌پوشی جمهوری اسلامی ایران است. علی باقری در این ملاقات با تأکید بر تجربه چندساله بدعهدی در اجرا و نهایتاً خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی‌عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو مؤثر تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته‌های ایران در این خصوص را برآورده سازد. باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم‌پوشی ایران دانست. در این ملاقات دوطرف موانع اصلی مذاکرات پیش رو را مرور کرده و توافق کردند مذاکرات را در ماه نوامبر آغاز کنند.