پیگیری میدانی رئیس‌جمهوری از وضعیت جایگاه‌های سوخت

گروه اقتصادی/ دو روز از جریان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت می‌گذرد و تقریباً اکثر جایگاه‌ها به مدار عرضه سوخت به‌صورت آفلاین بازگشته‌اند و بخشی نیز با کارت سوخت عرضه بنزین با نرخ 1500 تومان را از سر گرفته‌اند.
رئیس جمهوری در جریان مدیریت این اختلال، صبح روز گذشته از جایگاه های عرضه سوخت بازدید کرد و پس از آن، برای بررسی وضع عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور و بررسی اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت به‌صورت سرزده به وزارت نفت رفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از وزارت نفت تأکید کرد که این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار و باید خودمان را برای پیشگیری و مقابله آماده و ایمن کنیم.  رئیسی افزود: همه تلاش ما باید این باشد که مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
وزیر نفت هم بابت اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت و غیرعملیاتی شدن جایگاه‌های عرضه از مردم عذرخواهی کرد و به رئیس جمهوری قول داد که ظرف یک تا دو روز سامانه هوشمند سوخت فعال شود تا همه مردم بتوانند از سهمیه خود استفاده کنند.


از مردم و وزارت نفت تشکر و قدردانی می‌کنم
بازدید سرزده رئیس جمهوری از وزارت نفت، نخستین حضور وی در وزارتخانه‌های کشور را رقم زد. رئیسی در این بازدید با بیان اینکه همکاری و اعتماد مردم در این حمله سایبری بسیار مهم بود، گفت: این سرمایه بزرگی برای کشور است. این موضوع می‌توانست به بحرانی برای کشور تبدیل شود، ما به این سرمایه برای پیشبرد اهداف دولت نیازمندیم.
وی با تشکر و قدردانی از مردم تأکید کرد: همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی پایدار به مردم سامانه‌های خود را ایمن‌سازی کنند. لازم است همه دستگاه‌ها در مقابل حملات احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه وزارت نفت برای حل مشکل پیش آمده کار بزرگی انجام داده است، بیان کرد: در مسیر، وضع جایگاه‌های عرضه را بررسی کردم که خوشبختانه شرایط مساعد بود و سوخت‌گیری در جریان است.
رئیسی تصریح کرد: وزارت نفت از زمان وقوع حادثه تمامی تلاش خود را انجام داد و کارشناسان این وزارتخانه وارد عمل شدند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردند تا شرایط به حالت عادی بازگردد. من از همه این کارشناسان فنی تشکر و قدردانی می‌کنم.
رئیسی ادامه داد: حمله‌های سایبری نه نخستین‌بار است که انجام می‌شود و نه آخرین بار آن خواهد بود، بنابراین به‌طور حتم باید در این قضیه پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم و ابزارهای مناسبی در نظر بگیریم تا بتوانیم از سازوکارهای توزیع سوخت در کشور صیانت لازم را انجام دهیم، همه دستگاه‌های کشور باید در مقابل حمله‌های سایبری پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.
وی گفت: دشمن به‌دنبال آن است که در کشور فتنه‌ای ایجاد کند و دنبال آن است مردم را به‌نحوی ناراحت کند، اما هوشمندی و بصیرت مردم و حرکت بسیار هوشمندانه آنها سبب می‌شود دشمن به اهداف مورد نظر خود نرسد.
رئیسی با تأکید بر اینکه همه سازمان‌ها باید در زمینه ایمن‌سازی سامانه‌های خود فعالیت کنند، گفت: ایمن‌سازی سیستم‌ها از ضرورت‌هایی است که امروز همه باید در این باره کار کنند تا در مقابل حملات احتمالی دشمن، زندگی مردم دچار کوچک‌ترین مشکل و اخلالی نشود. این از وظایف جدی همه دستگاه‌ها بویژه وزارت نفت است.
وی اظهار کرد: حملات احتمالی سایبری ممکن است بعد از این نیز رخ دهد، از این‌رو ایمن‌سازی در مقابل این حملات احتمالی، ما را مصون خواهد کرد.
قول می‌دهم ظرف یک تا دو روز آینده سامانه سوخت فعال شود
وزیر نفت نیز در جریان بازدید رئیس‌جمهوری در ظهر روز گذشته، از فعال شدن بیش از ۳ هزار جایگاه سوخت در سراسر کشور خبر داد و گفت: قول می‌دهم ظرف یک تا دو روز آینده سامانه هوشمند سوخت فعال شود تا مردم عزیز بتوانند از سهمیه خود استفاده کنند. به گزارش شانا، جواد اوجی اظهار کرد: با همه شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی مناطق کل کشور در ارتباط هستیم، الحمدلله بیش از ۳ هزار و 200 جایگاه در کشور فعال هستند که مردم عزیز می‌توانند در خارج از شبکه سوخت و به‌صورت دستی از آن استفاده کنند. وی با بیان اینکه 400 جایگاه سوخت در سراسر کشور با کارت سوخت به‌صورت سهمیه‌ای، بنزین را به خودروها عرضه می‌کنند، افزود: به مردم اعلام کردیم سهمیه سوخت در کارتشان محفوظ است و هیچ مشکلی وجود ندارد. وزیر نفت با اشاره به اینکه مردم با وجود معطلی در بعضی از جایگاه‌ها همکاری خوبی با خادمان خود در وزارت نفت داشتند، تصریح کرد: دشمن قصد داشت به مردم ایران آسیب بزند، اما با همراهی و صبوری مردم، تیرشان به سنگ خورد.
اوجی از صبوری مردم بابت غیرفعال شدن جایگاه‌های عرضه سوخت و اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت، قدردانی کرد و ادامه داد: دشمن قصد داشت با این عملیات به مردم آسیب برساند، اما به لطف پروردگار و همراهی مردم شریف ایران که صبوری کرده و به خادمان خود و کارکنان شریف صنعت نفت اعتماد کردند.
وزیر نفت تأکید کرد: پس از بحران پیش‌آمده به‌سرعت ستاد بحران در وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شد و مدیران ما با بسیج عمومی در سطح وزارت نفت اعزام شدند تا با اتفاقی که رخ داده، مردم دچار چالش نشوند.
اوجی تصریح کرد: به‌سرعت دستور داده شد همه جایگاه‌های عرضه کشور به‌صورت آفلاین و دستی عملیاتی شدند تا مردم بتوانند به‌سرعت سوخت موردنیاز خود را از جایگاه‌ها تأمین کنند. وی گفت: در همان ساعات نخست همکاران ما و نیروهای شریف صنعت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سراسر کشور حضور یافتند و با تغییر کد در سیستم کارت هوشمند سوخت، آن را به سیستم دستی تغییر دادند تا مردم بتوانند عملیات تأمین سوخت را انجام دهند.
از مردم عذر می‌خواهم
وزیر نفت ضمن قدردانی و تشکر از صبوری و همراهی مردم در مشکل به‌وجودآمده در سامانه هوشمند سوخت عنوان کرد: بنده به‌عنوان وزیر نفت از مردم عزیز بابت معطل ماندن در جایگاه‌ها عذرخواهی می‌کنم.
اوجی تأکید کرد: این قول را به مردم می‌دهم که با تمام تلاش متخصصان ما در این سامانه، مشکل به‌سرعت حل شود و دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. وی بیان کرد: خوشبختانه همکاران ما در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز غافلگیر نشدند و با کاری جهادی بیشتر جایگاه‌ها را به‌سرعت فعال کردند.
وزیر نفت همچنین با اشاره به ارائه گزارشی در هیأت دولت از وضع جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری گفت باید از همه زحمات وزارت نفت بابت راه‌اندازی دوباره سامانه تشکر کنم. رئیس‌جمهوری در این پیام اظهار کرد بزرگ‌ترین سرمایه ما در دولت سیزدهم، اعتماد مردم است و تلاش می‌کنیم قدردان اعتماد و همراهی بی‌دریغ مردم باشیم و از کارکنان شریف صنعت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم تشکر کرد.
عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در 300 جایگاه
تا ساعت 15 روز گذشته حدود 300 جایگاه در کل کشور به سامانه هوشمند سوخت برای استفاده از سهمیه‌ها وصل شده بودند و 80 درصد جایگاه ها‌ هم امکان دریافت بنزین با نرخ آزاد را داشتند. بر اساس اعلام وزارت نفت، این روند اتصال به سامانه احتمالاً امروز به پایان می‌رسد.
حمله سایبری سه‌شنبه یک حمله خارجی بود؟
حمله سایبری روز سه‌شنبه به 4 هزار و 300 جایگاه سوخت یک حمله گسترده بود که مسئولان می‌گویند نظر نهایی در مورد این حمله سایبری ۷ یا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد. اما تاکنون، «سید ابوالحسن فیروز آبادی»،دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفته است: اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که احتمال دارد این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از خارج از کشور انجام شده باشد. فیروزآبادی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: سازمان‌ها و نهادها مسئول حملات سایبری به سیستم‌ها و سامانه‌های خود هستند و هرگونه برطرف کردن اختلال در سیستم‌ها زمان بر هستند و باید سیستم‌ها از لحاظ آسیب‌پذیری شامل پدافند غیرعامل شوند.
وی گفت: سامانه سوخت‌رسانی خاص کشور ماست و مدیران برای حفظ امنیت این سامانه‌ها و سیستم‌ها باید حساسیت زیادی داشته باشند و امیدواریم که مسئولان بخصوص در حوزه بانکی، ارتباطی، سوخت‌رسانی و حمل ونقل به امنیت سامانه‌های مربوطه توجه جدی داشته باشند. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تأکید کرد: هر چند که هم اکنون این حمله سایبری مهار شده است اما این مسأله مشکلات زیادی را به وجود آورد.
«مسعود رضایی» مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این برنامه گفت: سامانه سوخت‌رسانی همواره به‌صورت مستمر پایش می‌شود. تاکنون ۳ یا ۴ بار شاهد این حملات سایبری در سیستم‌های توزیع سوخت بوده‌ایم اما چون در ساعات ۲ یا ۳ بامداد انجام شده تا صبح توانسته‌ایم اختلال را برطرف کنیم اما این دفعه اختلال در نظام توزیع سوخت ظهر اتفاق افتاد و این مشکلاتی را به وجود آورد.
مدیرسامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون ۲۷ میلیون کارت سوخت فعال در دست مردم است، اظهار داشت: هنوز ما به منشأ این اتفاق نرسیده ایم، اما علت بروز این اختلال در دست بررسی است. مدیرسامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: موجودی بنزین در کارت سوخت‌ها که در دست مردم است به هیچ عنوان پاک نشده و هیچ مشکلی در این خصوص
وجود ندارد.

برش
رئیسی در جلسه هیأت دولت خطاب به مسئولان اجرایی:
نگاه و رویکرد مسئولین باید خدمت به همه اقشار و مردم باشد

رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت پیش‌بینی، پیشگیری و تجهیز در مقابل حملات سایبری گفت: عده‌ای قصد دارند با ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم آنان را عصبانی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت افزود: در این حمله سایبری نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشدند بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در مواجهه با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند که کسی بتواند سوء استفاده و فرصت‌طلبی کند. رئیسی با تمجید از اطلاع‌رسانی بموقع رسانه ملی تأکید کرد: جا دارد صمیمانه از همراهی و همکاری مردم نیز قدردانی کنیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: متقابلاً وزارت نفت باید نسبت به جبران آثار اخلال ایجاد شده، اقدام نماید که حقی از مردم ضایع نگردد. وی تأکید کرد: باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت و دستگاه‌های مربوطه با تقسیم کار مناسب، اجازه ندهند دشمن در این عرصه اهداف شوم خود را پیگیری کرده و در روند زندگی مردم مشکل ایجاد کند.
رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اهمیت و اولویت خدمت‌رسانی  و رفع مشکلات مردم، گفت: مسئولین باید توجه داشته باشند که هر کسی که شهروند ایران است و در این مملکت زندگی می‌‌کند فارغ از دین و مذهب و قوم و نژاد بر گردن ما حق دارد و ما نیز نسبت به آنان تکلیف و وظیفه خدمت‌رسانی داریم لذا نگاه و رویکرد مسئولین باید خدمت به همه اقشار و مردم باشد. رئیسی همچنین با اشاره به گفت‌وگو با دانشجویان و ابراز نگرانی تعدادی از آنان از وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی، به وزرای علوم و بهداشت و درمان دستور داد نسبت به تجهیز، ترمیم و رفع مشکلات خوابگاه‌های دانشجویان متأهل و مجرد اقدامات لازم را به عمل آورند.