عذرخواهی وزیر - دلگرمی رئیس

آفتاب یزد - گروه شبکه: دو روز پیش درپی حمله سایبری، جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور دچار اختلال شد به طوری
که مردم در دریافت بنزین با مشکل روبه رو شدند. این مشکل اکنون حل شده است اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به منظور بررسی بیشتر ماجرا و حل مشکل روز گذشته از پمپ بنزین میدان فردوسی بازدید کرد و با مراجعان به این جایگاه درباره نحوه توزیع سوخت گفتگو کرد. ایشان همچنین به منظور بررسی آخرین وضع عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور و بررسی اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت در وزارت نفت حضور یافت. وی در این بازدید با بیان اینکه وزارت نفت برای حل مشکل پیش آمده کار بزرگی انجام داده است، عنوان کرد: «در مسیر، وضع جایگاه‌های عرضه را بررسی کردم که خوشبختانه شرایط مساعد بود و سوخت‌گیری در جریان است. لازم است همه دستگاه‌ها در مقابل حملات احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند، از وزیر نفت و مجموعه کارکنان وزارت نفت برای سرعت عمل در فعال‌سازی جایگاه‌ها تشکر می‌کنم. تمامی دستگاه‌ها نسبت به ایمن‌سازی سامانه‌های خود در جهت خدمات‌رسانی پایدار به مردم اقدام کنند، همچنین از مردم نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.» رئیس جمهور اعتماد و همکاری مردم را در حل این مسئله سرمایه‌ای بزرگ برای کشور توصیف کرد که همواره به آن نیازمندیم و افزود: «نکته بسیار مهم این است که این نه اولین حمله سایبری به کشور است و نه آخرین حمله خواهد بود؛ وزارت نفت و همه دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر کشور باید تدابیر لازم را برای پیشگیری از حملات سایبری آینده به بهترین و دقیق‌ترین شکل انجام دهند.»
> می‌خواهند مردم را عصبانی کنند
در ادامه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی، پیشگیری و تجهیز در مقابل حملات سایبری گفت: «عده‌ای قصد دارند با ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم آنان را عصبانی کنند.» به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی با اشاره به حمله سایبری به سیستم جایگاه‌های سوخت در کشور گفت: «هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند. در این حمله سایبری نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشده بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در مواجهه با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند که کسی بتواند سوء استفاده و فرصت طلبی کند.» رئیسی با تمجید از اطلاع‌رسانی به موقع رسانه ملی تاکید کرد: جا دارد صمیمانه از همراهی و همکاری مردم نیز قدردانی کنیم. متقابلاً وزارت نفت باید نسبت به جبران آثار اخلال ایجاد شده، اقدام نماید که حقی از مردم ضایع نگردد. » رئیسی تاکید کرد: «باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت و دستگاه‌های مربوطه با تقسیم کار مناسب، اجازه ندهند دشمن در این عرصه اهداف شوم خود را پیگیری کرده و در روند زندگی مردم مشکل ایجاد کند.» رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت و اولویت خدمت‌رسانی و رفع مشکلات مردم، گفت: «مسئولین باید توجه داشته باشند که هر کسی که شهروند ایران است و در این مملکت زندگی می‌کند فارغ از دین و مذهب و قوم و نژاد بر گردن ما حق دارد و ما نیز نسبت به آنان تکلیف و وظیفه خدمت‌رسانی داریم لذا نگاه و رویکرد مسئولین باید خدمت به همه اقشار و مردم باشد.»


> عذرخواهی وزیر نفت از مردم
از سوی دیگر وزیر نفت با عذرخواهی از مردم بابت اختلال پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت، گفت: «حدود سه هزار جایگاه سوخت فعال هستند و مردم می‌توانند به صورت دستی و خارج از شبکه کارت سوخت، سوخت مورد نیاز را تامین کنند.» به گزارش ایرنا، «جواد اوجی» با اشاره به اینکه به دنبال اختلال در سامانه هوشمند کارت سوخت در جایگاه‌های کشور، ستاد بحران در وزارت نفت تشکیل شد، افزود: «در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز ستاد بحران تشکیل شد. مدیران با یک بسیج عمومی در کل کشور برای حل مشکل به میدان آمدند.» اوجی با بیان اینکه با این اختلال، سیستم جایگاه‌های سوخت شامل سیستم کارت هوشمند و نازل‌ها از کار افتاد، گفت: «برای اینکه مردم برای تهیه سوخت مورد نیاز، دچار مشکل و چالش نشوند تمام جایگاه‌ها آفلاین و دستی به مدار آمد. در ساعات اولیه همکاران و نیروهای صنعت نفت در تمامی جایگاه‌های سراسر کشور فعال شدند و جایگاه به جایگاه رفتند و با تغییر کد در سیستم کارت هوشمند، آن را به حالت دستی درآوردند تا مردم بتوانند به سوخت دسترسی داشته باشند.» وی گفت: «دشمن قصد داشت با این حرکت به مردم آسیب بزند اما به لطف خدا و همراهی مردم که صبوری کردند و به وزارت نفت اعتماد داشتند خوشبختانه این تیر به سنگ خورد.» وزیر نفت با تاکید بر اینکه از مردم عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهیم که شاهد این قضایا در آینده نباشیم، افزود: «به تمام متخصصین حوزه IT در ۴ شرکت اصلی وزارت نفت فراخوان داده شده است و همگی مشغول فعالیت هستند.» وی ادامه داد: اتفاقی برای کارت‌های سوخت وسهمیه‌های سوخت رخ نداده است. شایعه گرانی بنزین صحت ندارند و چنین مسئله‌ای اصلا در دولت مطرح نیست. »
> حمله سایبری از یک کشور خارجی بود
اما سید ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت گفت: «اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که هم اکنون مهار شده است.» به گزارش ایرنا، فیروزآبادی یادآور شد: «این حملات آنچنان گسترده بوده که همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین و جایگاه سوخت در کشور دچار اختلال شدند.» وی با بیان اینکه نظر نهایی در مورد این حمله سایبری ۷ و یا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد، گفت: «احتمال دارد این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خارج از کشور انجام شده باشد.» دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: «سازمان‌ها و نهادها، مسئول حملات سایبری به سیستم‌های و سامانه‌های خود هستند و هرگونه برطرف کردن اختلال در سیستم‌ها زمان بر هستند و باید سیستم‌ها از لحاظ آسیب‌پذیری شامل پدافند غیرعامل شوند.» وی گفت: «سامانه سوخت‌رسانی خاص کشور ما است و مدیران برای حفظ امنیت این سامانه‌ها و سیستم‌ها باید حساسیت زیادی داشته باشند و امیدواریم که مسئولان بخصوص در حوزه بانکی، ارتباطی، سوخت‌رسانی و حمل ونقل به امنیت سامانه‌های مربوطه توجه جدی داشته باشند.»
> مشکل داخلی است
این در حالی است که یک نماینده مجلس معتقد است که این حمله سایبری داخلی بوده است. رحیمی مظفری با بیان اینکه کارشناسان در حال بررسی گزینه‌هایی مانند هک یا ویروسی شدن سیستم‌های سوخت‌رسانی هستند، افزود: «ذکر این نکته ضروری است که سیستم بنزین و جایگاه‌های سوخت در بستری نیست که از بیرون بتواند توسط افراد هک شود.» به گزارش ایلنا، عبدالعلی رحیمی مظفری با بیان اینکه قطعا مشکل سوخت‌رسانی از داخل کشور انجام شده است، افزود: «موضوع ایجاد مشکل در سیستم سوخت‌رسانی و بنزین‌های سهمیه‌ای و آزاد ارتباطی ندارد این در حالی است که ایجاد اشکال در سیستم باعث شد تا سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای قابل تشخیص نباشد و بنزین با نرخ آزاد عرضه شد.» نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مجلس هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی ندارد، بیان کرد: «در بخش افزایش قیمت بنزین باید منتظر قانون بودجه در سال آینده باشیم و این در حالی است که مجلس فعلا هیچ تصمیمی بر گران کردن بنزین ندارد.»
> آسیب‌پذیری سایبری
به مسئولان اطلاع داده شده بود
از سوی دیگر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص حمله سایبری در سامانه هوشمند توزیع سوخت اطلاعیه صادر و درباره آن توضیحاتی ارائه داد. متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است: «اگر مدیران کشور اهمیت مسئله پدافند غیرعامل را درک نکنند و پدافند غیرعامل به‌طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت. اساسا ایمنی، امنیت و دفاع در فضای سایبری امری نسبی است و به میزان سایبری‌شدن زیرساخت‌ها و دارایی‌ها، امکان اختلال در کارکرد خدمات به دلیل حوادث سایبری افزایش می‌یابد. امروزه بروز حوادث سایبری در کشورهای توسعه‌یافته با دلایل مختلف تبدیل به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر و یک چالش جهانی شده است. در این شرایط سازمان پدافند غیرعامل کشور از سوی مرکز ملی فضای مجازی مکلف به اجرای رزمایش‌ها در زیرساخت‌ها در جهت تست پایداری ارائه خدمات شده است. بر همین مبنا این سازمان در هماهنگی با مرکز ملی، در سال جاری تاکنون بیش از ۷۰ رزمایش سایبری در زیرساخت‌های حیاتی کشور انجام داده است که نتایج آن به مرکز ملی و مسئولان زیرساخت‌ها جهت رفع آسیب‌پذیری‌ها ابلاغ شده است. در حوزه زیرساخت انرژی نیز تاکنون پدافند غیرعامل دو رزمایش در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده و نتایج ازجمله آسیب‌پذیری‌های عمده را جهت برطرف‌سازی به مسئولین ابلاغ کرده
است و در راستای صیانت از حقوق عامه و تاب‌آوری ملی موضوع رفع آسیب‌پذیری‌ها را مکرر پیگیری کرده است. سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن تذکر مجدد به همه دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی که در آن‌ها رزمایش سایبری برگزار شده است اعلام می‌دارد در صورت بروز هر نوع حادثه از محل آسیب‌پذیری‌های اعلام و ابلاغ شده این سازمان، موضوع اختلال در خدمات‌رسانی به مردم و خدشه به اعتبار سایبری کشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.»