حرفه ای برای آن ها که بی چشمداشت محبت می کنند

من کی‌ام؟
 مریم گیلاسیان هستم ، متولد سال 1344، دانش‌آموخته رشته‌ روان‌شناسی کودکان استثنایی و موسیقی. من رهبری ارکستر ویژه را برعهده دارم البته شغلم محسوب نمی‌شود و صرفا علاقه‌مندی‌ام است چراکه از این طریق درآمد کسب نمی‌کنم و همچنین موسس و مدیر مرکز توان بخشی و حرفه آموزی «بهکوش» هستم.
ارکستر ویژه چیست؟
ارکستر ویژه زمانی پیش آمد که باتوجه به تحصیلاتم در رشته‌ پیانو، گروه موسیقی مرکز بهکوش را با هدف درمان، تحریک نورون‌های مغزی و افزایش توجه و تمرکز بچه‌های کم‌توان ذهنی دایر کردم. 19سال پیش گروه موسیقی بهکوش به‌عنوان اولین گروه موسیقی کشور با 12 عضو تأسیس شد. گروه کشوری ارکستر ویژه ایران با این سوال آغاز شد که آیا افرادی مثل پسران من (در بهکوش) هستند که علاقه‌مند باشند موسیقی را حرفه‌ای‌تر یادبگیرند؟ پس از دو سال بررسی و سفر و شناسایی بچه‌ها در موسسات و بهزیستی، سه سال قبل اولین گروه ارکستر ویژه ایران با سرپرستی من شکل گرفت که 23 نوازنده و خواننده داشت. اعضای گروه به‌جز شرایط ویژه ذهنی دارای شرایط ویژه‌ بینایی، اختلالات جسمی و اوتیسم هم هستند. در این گروه که برای اولین‌بار در تاریخ هنر معلولین در ایران شکل گرفت، امکان شرکت افراد مستعد دیگر با مشکلات و معلولیت‌های مختلف از سراسر کشور وجود دارد.


چرا این حرفه را انتخاب کردید؟
خدمات بهزیستی بعد از رسیدن بچه‌های تحت پوشش به 15سالگی متوقف می‌شود و رها کردن بچه‌ها، آسیب‌های اجتماعی زیادی مثل بزهکاری، سوء‌استفاده جنسی و بیکاری به‌دنبال دارد. به همین دلیل در سال 1375 درخواست ایجاد مرکز بهکوش ویژه پسران را دادم. در این مرکز افرادی با بهره هوشی پایین‌تر از نرمال (کم‌توان ذهنی) با تجارب گروه‌نوازی پذیرش می‌شدند و خدمات زیادی مثل آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه برای ورود به بازار کار درکنار صرف وعده‌های صبحانه و ناهار به منظور ایجاد و حفظ استقلال اقتصادی به آن‌ها داده می‌شد. هم اکنون 95 پسر دارای نیازهای ویژه در پنج کارگاه معرق، موسیقی، گلیم‌بافی و تزیینات و جاجیم‌بافی مشغول‌اند.
برای تأسیس مرکز جامع توان بخشی چه مدرکی لازم است؟
هم‌اکنون تأسیس مراکز جامع توان بخشی درحال اشباع است. برای ورود به این حوزه مدرک
روان شناسی، گفتاردرمانی علوم تربیتی یا حداقل کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی قابل قبول است که هر دوره به‌روز می‌شود. برای شروع فرایند اداری باید سرمایه و توانمندی مالی داشته‌باشید و با برنامه‌ریزی و کمک پرسنل مجرب کار را پیش ببرید.
این حرفه برای چه افرادی مناسب است؟
خود و علاقه‌تان را بشناسید. اگر اهل قناعت، کمک‌ و خرج کردن محبت برای دیگران هستید، کار من را انتخاب کنید. درغیر این‌صورت آسیب‌زننده خواهدبود. از 50 نفری که برای بازدید به مرکز ما می‌آیند، تنها دو نفر از جو و ارتباطات لذت می‌برند و بقیه در بهت‌اند. اما برای افراد علاقه‌مند به این حوزه، سختی‌ها قابل تحمل است. فشار مالی هم زیاد وجود دارد ولی من با هدف د‌رآمدزایی وارد این حرفه نشدم. من کمک کردن به افراد نیازمند را لطفی ازطرف خدا می‌دانم. هر شب خدا را شکر می‌کنم که این شانس نصیب من شده‌است. هر روزی که کنار بچه‌ها هستم با شاخه‎‌ای گل، نامه‌ای محبت‌آمیز و ابراز دلتنگی از طرف‌شان سرشار از انرژی می‌شوم.