کشور زمرد یا کارتل‌ ها؟

 شاید شما هم با شنیدن نام کلمبیا یاد کارتل‌های مواد مخدر بیفتید اما این کشور به آن بدنامی که فکر می‌کنید، نیست! کشوری که امروز وجود دارد با نسخه نمایشی دهه 80 کلمبیا که در فیلم و سریال‌ها به تصویر کشیده می شد، فاصله زیادی دارد. حالا این کشور ترکیبی متفاوت از زندگی مدرن شهری و آرامش طبیعت بکر است. به تازگی دولت کلمبیا اعلام کرد که «داریو آنتونیو اوسوگا» ملقب به «اوتنیل»، رئیس بزرگ ترین کارتل مواد مخدر و بزرگ ترین صادر کننده کوکائین در سراسر جهان را به دام انداخته تا دوباره  نام این کشور بر سر زبان‌ها بیفتد. «اوتنیل» از طرف آمریکا هم تحت تعقیب بود و برای دستگیری‌اش 5 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. «اوتنیل» 50 ساله ، رئیس کارتل بزرگ گولفو بوده که از سال 2010 به صورت جدی مشغول به صادرات کوکائین شد . براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در عملیات دستگیری او، ۵۰۰ مامور با پشتیبانی ۲۲ بالگرد وارد یک منطقه جنگلی شدند. به همین بهانه و در پرونده زندگی ‌سلام با کلمبیا و جاذبه‌های کمتر شنیده‌اش آشنا خواهید شد.
 
کشوری 50 میلیونی
با تعداد زیادی همسایه

کلمبیا با نام هایی دیگر، حداقل از 12 هزار سال قبل از میلاد وجود داشته است. این کشور در آمریکای‌ جنوبی قرار دارد، از شمال به دریای کارائیب، از شمال غربی به پاناما (زمانی جزو کلمبیا بود و در سال 1903 مستقل شد)، از جنوب به اکوادور و پرو، از شرق به ونزوئلا، از جنوب شرقی به برزیل و از غرب به اقیانوس آرام محدود می‌شود. کلمبیا از 32 شهر تشکیل شده و پایتختش بوگوتا، بزرگ ترین شهر این کشور است. مساحت آن ۱٬۱۴۱٬۷۴۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۵۰ میلیون نفر است.
کشوری برای عاشقان قهوه
قهوه کلمبیایی در رتبه سوم جهان قرار دارد. دانه‌های قهوه برزیل و ویتنام ممکن است معروف‌تر باشند اما کلمبیا بزرگ ترین صادرکننده دانه عربیکاست. جای تعجب نیست که با بیش از 500 هزار خانواده کشاورز که همه آن‌ها دانه‌های قهوه را با دست می‌چینند، کلمبیا در صدر این فهرست باشد. درست است که  قهوه در واقع گیاه بومی کلمبیا نیست اما اگر در مناطقی چون دره کوکورا و سانتا مارتا  قهوه بنوشید، مزه واقعی و سنتی قهوه کلمبیایی را درک خواهید کرد. در ضمن، کلمبیا اغلب به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان انتخاب می‌شود.در واقع، در سال‌های 2013 و 2014، کلمبیا بر اساس بررسی‌های شادی و امید، عنوان «خوشبخت‌ترین کشور جهان» را به خود اختصاص داد و البته جالب است بدانید کلمبیا همیشه در بین 10 کشور صدرنشین این جدول است .

60 پارک ملی
و چند جای خاص و دیدنی

کلمبیا دارای 60 پارک ملی است که بیش از 10 درصد از کل این کشور را در برمی‌گیرد. پارک ملی تایرونا مورد استقبال بسیاری از گردشگران محلی و خارجی است. سواحل خیره‌کننده با شن و ماسه سفید همراه با  چشم انداز رشته کوه سیرا نوادا، منظره‌ای را ایجاد می‌کند که در هیچ جای دیگر روی زمین نخواهید دید. و اما چند جای دیدنی و خاص دیگر این کشور:
رنگین ‌کمان در رودخانه| کانو کریستالس که به رودخانه 5 رنگ هم معروف است، یک رودخانه آب شیرین با رنگ روشن است که گیاهان آبزی و جلبک‌های آن جریانی به رنگ قرمز، آبی، نارنجی، زرد و سبز در مسیرش ایجاد کرده‌اند.  این رودخانه با آب خروشانش منحصر به فرد و معروف به تنها رودخانه رنگین‌کمانی در جهان است.
خانه دلفین‌های صورتی| کلمبیا خانه دلفین‌های صورتی رودخانه‌ای است. بله، درست خواندید. در اعماق جنگل‌های بارانی آمازون، شما دلفین‌های صورتی رودخانه‌ای را خواهید دید. این فقط یکی از گونه‌های جانوری منحصر به فرد کلمبیاست. قطعا با دیدن آن‌ها متوجه شکل غیرعادی بدن‌شان خواهید شد که مربوط به توانایی آن‌ها در چرخش گردن‌شان است، این عملکردی است که دلفین های معمولی نمی‌توانند انجام دهند.
بلندترین نخل جهان| کلمبیا خانه بلندترین درختان نخل جهان است. این درختان بومی جنگل‌های مرطوب آند در دره کوکورا هستند که  بلندی‌شان تا 200 فوت می‌رسد و خانه‌ای عالی برای برخی از گونه‌های در حال انقراض  پرندگان کلمبیا محسوب می‌شوند.


تجارت پرسود زمرد
و گل در کلمبیا

شاید باور نکنید اما تجارت مواد مخدر، تنها راه ثروتمند شدن در این کشور نیست چرا که 70 تا 90 درصد زمردهای جهان از کلمبیا می‌آیند! زمرد کلمبیایی در دنیای سنگ‌های قیمتی به دلیل رنگ سبز روشن، بسیار ارزشمند است. زمردهای استخراج شده رقیب این کشور در زامبیا رنگ سبز مایل به آبی دارند. در ضمن، کلمبیا رتبه دوم صادرات گل در جهان را دارد. آمریکا به تنهایی هر سال 4 میلیارد گل رز از کلمبیا سفارش می‌دهد. موقعیت این کشور روی خط استوا اجازه می‌دهد تا بهترین رزهای دنیا را داشته باشد. کلمبیا همچنین مرکز بیش از 4 هزار گونه ارکیده است.

 
پابلو اسکوبار
 معروف ‌ترین کلمبیایی تاریخ

اگر اهل دیدن فیلم‌های جنایی و کارتل‌های مواد مخدر باشید حتما سریال نارکوس را که بر اساس زندگی پابلو اسکوبار ساخته شده ، دیده‌اید. پابلو اسکوبار، «پادشاه کوکائین» جهان نامیده می‌شود. او بزرگ ترین قاچاقچی مواد مخدر دنیا و کلمبیایی بود که در زمان اوج فعالیت اش مسئول قاچاق حدود  80 درصد کل کوکائین ایالات ‌متحده به شمار می‌رفت. این مرد با درآمد خالص ۳۰ میلیارد دلار یکی از 10 مرد ثروتمند جهان محسوب می شد و البته به علت این که بخشی از درآمد خود را صرف فقرا می‌کرد به رابین‌هود معروف بود و طرفداران زیادی داشت. یکی از نکات عجیب درباره این قاچاقچی معروف کلمبیایی این است که می‌گویند زمانی که پلیس به دنبال او بود، مجبور شد برای گرم نگه‌ داشتن دخترش حدود دو میلیون دلار را در آتش بسوزاند!
 
طبیعتی با درجه « مگا تنوع»
کلمبیا دومین کشور جهان بعد از برزیل از نظر تنوع ‌زیستی است، البته توجه داشته باشید برزیل 10 برابر کلمبیا وسعت دارد! کلمبیا یکی از 17 کشور «مگا تنوع» جهان است و از هر 10 گونه، یکی در آن ‌جا یافت می‌شود یعنی یک دهم از تمام گونه‌های روی زمین در این کشور دیده می‌شود! کلمبیا دارای بیشترین تعداد گونه‌ها بر اساس منطقه در جهان است و بیشتر از کل گونه‌های پرنده اروپا و آمریکای شمالی روی هم، گونه جدید و متنوع دارد. همچنین تنوع‌زیستی‌اش در حیات پرندگان، سپس گیاهان، ماهی‌ها و دوزیستان، رتبه بعدی در درختان و خزندگان و در نهایت در پستانداران مثال‌زدنی است. بنابراین اگر عاشق طبیعت هستید، این جا مکانی است که باید آن را تجربه کنید. نکته دیگر در اکوسیستم‌های متنوع این خطه است. کلمبیا دارای بیابان‌ها، جنگل‌های بارانی، جنگل‌های ابری و دشت ‌های بسیار باز است که تقریباً به هر موجودی اجازه رشد می‌دهد و تنها کشور در آمریکای جنوبی است که خطوط ساحلی و جزایری در امتداد اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام دارد.
بوترو، مشهورترین هنرمند کلمبیایی
فرناندو بوترو، یکی از مشهورترین هنرمندان کلمبیایی به دلیل نمایش غیرمعمولش از چهره‌های عجیب و غریب در سراسر جهان مشهور است. در بوگوتا می‌توانید موزه بوترو را ببینید، آثار  هنری او به ‌شدت  اغراق‌آمیز و خنده‌دار هستند. این موزه شامل طیف وسیعی از دیگر آثار هنری عجیب و غریب بوترو و همچنین قطعاتی از آثار هنری مونه و پیکاسوست که توسط او اهدا شده است.
سلطان کارناوال‌ها
کلمبیا دومین جشن بزرگ کارناوالی در تمام آمریکای ‌جنوبی را دارد. همه آمریکایی‌ها درباره کارناوال در ریو(برزیل) شنیده‌اند اما تعداد کمی از  گردشگران می‌دانند که دومین جشن بزرگ قاره آمریکا معروف به سلطان کارناوال‌ها در شهر Barranquilla در کنار دریای کارائیب کلمبیا برگزار می‌شود. حاضران جشنواره برای دیدن رژه و جشن گرفتن به خیابان‌ها می‌روند. این کارناوال ،انفجاری از موسیقی و رنگ‌هاست که در ماه فوریه میلادی برگزار می‌شود.
4 نکته کمتر شنیده ‌شده از کلمبیا
 تجو، ورزش بومی| یکی از سرگرمی‌های محبوب مردان کلمبیایی، پرتاب و انداختن دیسک‌های فلزی سنگین در حفره‌های سفالی پوشیده از مین‌های باروت است. این ورزش محلی تجو نام دارد که کمی شبیه بازی نعل اسبی خودمان است.
 نقاشی‌ های خیابانی جذاب| بوگوتا یکی از بهترین شهرهای جهان برای هنرمندان گرافیتی است. هنرمندان از سراسر جهان برای نقاشی خیابانی به بوگوتا می‌آیند. نقاشی‌های دیواری رنگارنگ مسائل اجتماعی پیچیده روز، اعتراض، ادای احترام به تاریخ کلمبیا و کارتون‌های عجیب ‌و ‌غریب را به تصویر می‌کشد.
رتبه چهارم در عمل زیبایی| کوچک‌ کردن شکم ، لیپوساکشن و پروتز سینه جزو عمل‌هایی است که سال گذشته بیش از 75 هزار گردشگر به خاطر آن به کلمبیا هجوم آوردند تا از قیمت‌های ارزان‌تر و روش‌های به روز زیبایی در این کشور استفاده کنند. به همین دلیل، کلمبیا چهارمین کشور دنیا در تعداد انجام عمل زیبایی در سال است.
کشوری بدون فصل| پایین ترین قسمت کلمبیا درست بالای خط استوا قرار دارد و این بدان معناست که این کشور واقعاً فصول مختلف را تجربه نمی‌کند. در واقع، تنها چیزی که در کلمبیا به دلیل آب و هوا تغییر می کند، میزان بارندگی است.  این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری گرم و دوست‌داشتنی بدون زمستان‌های بد یا تابستان‌های شدید شناخته می‌شود.