هوشمندی و سرعت عمل رسانه ملی در آزمون بنزینی آبان 1400

 
سرویس سیاسی-

گرچه از روزهای آغازین آبان ماه، اخبار و گزارش‌های جهت‌دار رسانه‌های اپوزیسیون و معاند درباره بنزین و حوادث آبان‌ماه 98 این گمانه را تقویت می‌کرد که ضدانقلاب همزمان با سالروز حوادث آبان 98، شیطنت و شایعه‌پراکنی را در دستور کار قرار داده است اما حمله سایبری گسترده به سامانه هوشمند سوخت، حاکی از اراده و برنامه‌ریزی جدی و پیچیده دشمنان برای اغتشاش و بحران‌آفرینی در داخل بود.


4 آبان ماه جاری بود که در پی حمله سایبری به سامانه هوشمند بنزین، کار جایگاه‌های سوخت کشور دچار وقفه شد و اخبار و تصاویری از ازدحام خودروها، صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌ها و عدم امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
به دنبال اخبار منتشره که با تدارک گسترده رسانه‌های ضدانقلاب در مورد حوادث آبان ۹۸ همزمان بود مسئولان وزارت نفت و متصدیان حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور با ورود به‌موقع و اطلاع‌رسانی دقیق درخصوص اختلالات و مشکلات ایجادشده توانستند با شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی، مردم سرگردان در صف‌های بنزین را مطلع کنند و قول جبران و رفع سریع مشکلات ناشی از اختلال در عرضه سوخت را بدهند.
آبان 1400 و عملکرد صداوسیما
در هدایت افکار عمومی
نکته حائز اهمیت در این ماجرا عملکرد صداوسیما در پوشش خبری و هدایت افکار عمومی بود. گرچه بعد از بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی به پوشش اخبار مربوط به مشکلات ایجادشده پرداختند اما این بار، این رسانه ملی بود که با ورود به‌موقع خود در گزارش‌های خبری، هدایت جریان رسانه‌ای را در دست گرفت و با انتشار اخبار و گزارش‌های جامع و میدانی، روایت‌های دقیقی را از مشکلات به وجود آمده در جایگاه‌های سوخت کشور ارائه داد.
جبلی، شخصاً هدایت بخش‌های خبری را
برعهده داشت
در همین خصوص، علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما درباره مدیریت خبری ماجرای اختلال کارت سوخت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سه‌شنبه در پی اختلال در سامانه کارت سوخت، آقای دکتر جبلی شخصاً هدایت بخش‌های خبری را برعهده داشتند.»
همچنین حسن عابدینی رویکرد تازه رسانه ملی در پرداختن به اخبار و به‌ویژه گزارش‌های صداوسیما در ماجرای اخلال در جایگاه‌های عرضه سوخت را به سیاست‌های رئیس جدید صداوسیما نسبت داد و گفت: «در این قضیه آن‌طور که دیدید به ابعاد مختلف موضوع پرداخته شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای در ارائه کار حرفه‌ای در هر رسانه‌ای دارد و صداوسیما هم از این قاعده مستثنی نیست. به دلیل اینکه در صدر صداوسیما چهره‌ای حرفه‌ای در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی قرار گرفته و با توجه به اینکه دغدغه‌ اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، هم در حوزه نظری و هم حوزه عملی مطالعات دانشگاهی داشته‌اند، این روند استمرار پیدا می‌کند.»
تعریف و تمجید فعالان رسانه از مدیریت جدید
مرجعیت رسانه‌ای به رسانه ملی بازمی‌گردد
عملکرد رسانه‌ای صداوسیما در ماجرای اختلال در جایگاه‌های سوخت که بی‌سابقه و خلاف رویه‌های گذشته و حاکی از هوشمندی و سرعت رسانه ملی در آزمون بنزینی آبان 1400 بود، این نوید را می‌دهد که رسانه ملی می‌تواند با برعهده گرفتن مرجعیت رسانه‌ای، قویاً اعتمادساز و امیدآفرین باشد.؛ واقعیتی که بسیاری از چهره‌ها و فعالان رسانه‌ای و سیاسی را به تمجید و تحسین از مدیریت جدید صداوسیما واداشت.
بیژن مقدم فعال رسانه‌ای در تحلیل عملکرد صداوسیما در این ماجرا گفت: «در قضیه اختلال جایگاه‌های سوخت هم دو نکته وجود داشت. یکی واکنش سریع و یکی هم بیان اطلاعات درست. در رخدادهای سال‌های گذشته دیده بودیم که صداوسیما آن‌قدر محتاط بود که شاید نسبت به اتفاقات خیلی مهم هم تأخیر چندساعته داشت. توجیهشان هم این بود که ما رسانه رسمی هستیم و باید نظر دستگاه‌های مختلف را بپرسیم و این فرآیند طول می‌کشد. این بار اما دیدیم که این کار خیلی سریع انجام شد و صداوسیما در فاصله کوتاهی وارد شد، مسئله و مشکل را بیان کرد، به صحنه رفت، پمپ‌بنزین‌ها را نشان داد، با مردم حرف زد و بعد هم گفت که حمله سایبری بوده و ادامه ماجرا. همین شد که وقتی از فرآیند حل مشکل سخن می‌گفت مردم اعتماد کردند. دلیلش این بود که خبر اولیه به‌درستی اعلام شد و رسانه‌های بیگانه حرف بیشتری برای گفتن نداشتند.»
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تغییر رویکرد و حرکت روبه‌جلو صداوسیما که خلع سلاح دستگاه‌های تبلیغاتی ضدانقلاب را در پی داشت، واکنش نشان داده و به‌دلیل ورود به‌موقع و دقیق رسانه ملی به اخبار اختلال در توزیع بنزین، از این رسانه قدردانی کردند.
رسانه ملی
جلوی سوءاستفاده دشمن را گرفت
شهریار حیدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و توقف فعالیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی یادآور شد: اطلاع‌رسانی صداوسیما، جلوی سوءاستفاده دشمن را گرفت. صداوسیما با پخش گزارش‌های مردمی توانست اعتماد به رسانه را بیشتر کند که با ادامه این روند قطعاً دشمن نخواهد توانست با سوءاستفاده به اهداف پلیدش دست پیدا کند که از صداوسیما کمال تشکر و قدردانی را داریم.
ترفند دشمن در نطفه خفه شد
حسین حسین‌زاده نماینده مردم لارستان همچنین در این رابطه گفت: خرابکاری و حمله سایبری به سیستم جایگاه‌های سوخت در کشور همزمان با سالگرد شوک بنزینی سال ۹۸ و شبیخون امنیتی دشمن با همین بهانه، با این نیت صورت گرفت تا با ایجاد بی‌نظمی و اختلال در زندگی مردم، جامعه عصبانی شود. خوشبختانه عملکرد رسانه ملی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت به‌موقع و با سرعت عمل انجام پذیرفت و ترفند دشمن در نطفه خفه شد. پخش گزارشات مردمی و امیدوارکننده در این جنگ سایبری نشان داد که صداوسیما رسانه‌ای قدرتمند و تأثیرگذار است که می‌تواند با پوشش خبری خود در جامعه اثرگذار باشد که باید از این اقدام و زحمات صداوسیما تشکر و قدردانی کرد.
همچنین علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی در مجلس یازدهم گفت: عملکرد رسانه ملی در خصوص اطلاع‌رسانی در اختلال در سامانه سوخت و انتشار اخبار دقیق مربوط به حمله سایبری باعث شد که از بی‌نظمی در کشور جلوگیری شود. درمجموع صداوسیما به‌موقع و سریع وارد عمل شد و از یک بی‌نظمی و آشوب همانند سال ۹۸ جلوگیری کرد که جای تقدیر و تشکر از عملکرد رسانه ملی می‌رود.
گفتنی است همان روز 4 آبان‌ماه و چند ساعت بعد از حمله سایبری دشمن به سامانه هوشمند بنزین، مشکل بسیاری از جایگاه‌های سوخت رفع شد و رئیس‌جمهور هم فردای آن روز از یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت شهر تهران به‌صورت سرزده بازدید و از نزدیک با مردم و مسئولان عرضه سوخت این جایگاه صحبت کرد.
درمجموع و تا لحظه تنظیم گزارش، مشکلات تقریباً مرتفع شده، روند سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها به حالت عادی بازگشته و مسئولان هم قول جبران داده‌اند.