زیر گرفتن قانون با لودر!


این نمایند مجلس با این رفتار خود در حقیقت برگوش مردم سیلی زده است
آفتاب یزد: این روزها شاهد برخی برخورد‌ها از جانب نمایندگان مجلس هستیم که پیش از هر چیز قانون مدار بودن این قانونگذاران را زیر سوال می‌برد! پس از ماجرای سیلی یک نماینده مجلس به سرباز راهور و استخدام دختر یکی دیگر از آن‌ها در وزارت نفت، این روزها خبر حمله نماینده نجف‌آباد با لودر به دانشگاه آزاد به گوش می‌رسد! ماجرا از این قرار است که هفته گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد سوار بر لودر، به دانشگاه آزاد این شهر حمله کرده و بخشی از دیوارهای دانشگاه را تخریب کرده است. شنیده‌ها حاکی از این است که اصل دعوا مربوط به احداث یک زیرگذر در جوار دانشگاه است که طی کردن روال اداری و قانونی احداث زیرگذر، باعث شده تا حوصله نماینده سر برود و خود، سوار بر لودر شده و دستور حمله به دانشگاه آزاد نجف آباد را صادر کند. دانشگاه آزاد نجف آباد که به عنوان یکی از مراکز جامع دانشگاه آزاد در کشور شناخته می‌شود هم با صدور اطلاعیه ای، ضمن تقبیح این عمل، اعلام کرد به دادگاه شکایت کرده است. با این همه باید دید آیا یک نماینده مجلس این حق را دارد که خودش حکم صادر کرده و اجرا کند؟ از طرفی چنین برخورد‌هایی چه تاثیری بر جامعه دارد؟
>نماینده نجف آباد توجیه می‌کند!
با این همه روز گذشته نماینده نجف آباد در مورد فیلم منتشر شده از خودش توضیحاتی ارائه داد.


ابوالفضل ابوترابی گفت:« بخشی از زمین‌های این دانشگاه، اهداییِ مردم و اداره راه و شهرسازی نجف‌‎آباد برای توسعه دانشگاه آزاد است که قسمتی از دیوار آنجا باید جهت احداث زیرگذر تخریب شود. این دانشگاه حدود ۲۰ هزار دانشجو و کارمند دارد و حدود یک ماه است با وجود کلنگ‌زنی پروژه، عقب نشینی دیوار به تاخیر افتاده است. »
وی ادامه داد: «برای حل این مشکل با آقای طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، در حدود یک ماه پیش تماس گرفتم اما پاسخی نداد. بارها نامه‌نگاری و جلساتی برگزار شده، علاوه بر معطل ماندن مسئولان اجرایی احداث زیرگذر، با توجه به نزدیکی زمستان امکان دارد بودجه پروژه برگشت بخورد. زیرگذر دانشگاه آزاد نجف‌‎آباد با تلاقی شرق و غرب اصفهان، تردد ۲۰ هزار نفر را تسهیل و ایمن می‌کند؛ اگرچه همین واحد دانشگاه آزاد بیشترین منفعت را خواهد برد. چند سال گذشته دانشجویان همین دانشگاه در حمل‌ونقل‌ دچار حادثه شدند و اتفاقی مشابه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی رخ داد که افتضاحی را برای این دانشگاه به بار آورد.»
ابوترابی با یادآوری اینکه هر ثانیه تعلل در اجرای پروژه‌ها خسران به شمار می‌رود، بیان کرد: «قرار بود پس از مذاکراتمان، آزادسازی زمین‌ها برای اجرای پروژه یک هفته‌ای انجام شود، اما پس از گذشت یک ماه این موضوع هنوز درگیر بروکراسی و کاغذبازی است. دست آخر کنار راننده لودر رفتم و با مسئولیت خودم دیوار را خراب کردیم تا عقب‌نشینی لازم انجام شود. بیشترین منفعت این اتفاق را دانشگاه آزاد خواهد برد که دانشجویانش پس از چند هفته باید در محل دانشگاه حاضر شوند. رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد همکاری‌های لازم را تمام و کمال داشته اما بروکراسی مملکت و تمرکز گرایی بیش از حد باعث این مشکلات شده است. ما در زمان کلنگ‌زنی حتی از مسئولان دانشگاه تقدیر و تشکر هم داشته‌ایم.» با این همه باید دید آیا توضیحات این نماینده مجلس دلیل بر این میشود که خودش با لودر دست به کار شده و دیوار دانشگاه را خراب کند؟ آیا از لحاظ قانونی این کار درست است؟
>قانون گریزی جرم است
عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص به آفتاب یزد گفت:
« نماینده مجلس باید به نوعی مظهر قانون پذیری باشد، همین نماینده نجف آباد به اتفاق
سایر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی می‌نشینند و در جهت جلوگیری از هرج و مرج، تنسیق امور مردم و همچنین ارتباطات بهتر و بیشتر افراد جامعه با یکدیگر و رعایت حقوق در جامعه قوانینی وضع می‌کنند که جامعه مکلف است آن‌ها را بپذیرد و بر اساس آن رفتار کند. در این بین درست است که برخی از قوانین سنخیتی با جامعه امروز ندارد و از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد اما به هر حال وقتی قانونی وضع شد و به تائید شورای نگهبان رسید و در روزنامه رسمی آگهی شد لازم الاجرا است و مردم باید از آن تبعیت کنند. بنابراین بسیار جای تعجب است که یک نماینده مجلس چنین رفتار مجرمانه‌ای را مرتکب می‌شود آن هم در حالی که خودش بیش از هر کسی باید از طبعات کار خود آگاه باشد.» وی تصریح کرد:« تخریب دیوار دانشگاه آزاد با لودر توسط نماینده مجلس نه تنها برای جامعه بد آموزی دارد بلکه خیلی چیز‌ها را هم زیر سوال می‌برد! از طرفی شان، اعتبار منزلت نماینده مجلس پائین می‌آید. مردم انتظار چنین برخورد‌هایی را از یک نماینده مجلس ندارند و وقتی شخصی در چنین جایگاهی مرتکب چنین عمل مجرمانه‌ای می‌شود دیگر از مردم عامی و عادی نمی‌توان انتظار قانون پذیری و قانون مداری را داشت. یک نماینده مجلس بهتر از هر کسی می‌داند قانون گریزی و قانون شکنی در جامعه جرم است و این نوع رفتار اثرات بسیار نامطلوبی بر عامه مردم خواهد گذاشت، با هر انگیزه‌ای هم این کار را کرده باشد باید طبعات آن را بپذیرد. هیچ انگیزه‌ای باعث نمی‌شود عمل مجرمانه او نادیده گرفته شده و بخشیده شود.» این حقوق دان افزود:« تشکیلات قضائی برای بررسی و پیگیری چنین اموری به وجود آمده است که هر کسی برای خودش حکم صادر نکند و آن را اجرا کند! انجام این تخلفات و جرائم بر طبل هرج و مرج کوبیدن است، اگر قرار بر این باشد هر کسی ولو نماینده مجلس خودش حکم صادر کند و خودش مجری قانون باشد در این مملکت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، این نوع قانون گریزی‌ها باعث می‌شود اعتبار سایر قوانین هم زیر سوال برود.»
>ترویج قانون ستیزی
با این همه باید دید چنین رفتاری از جانب نمایندگان مجلس چه تاثیری بر جامعه می‌گذارد؟ جعفر بای، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« رفتار ما بیش از گفتار ما در جامعه تاثیر‌گذار است؛ ما با رفتار مطالبی را نهادینه می‌کنیم که با صد بار گفتن انجام نمی‌شود بنابراین رفتار هر شخص در جامعه خیلی تاثیر‌گذار است و این تاثیر‌گذاری زمانی افزایش می‌یابد که شخص یک وجهه اجتماعی و یا یک سمت دولتی هم داشته باشد.»
وی تصریح کرد:« یک نماینده مجلس که پرچم قانون را بر دوش می‌کشد وقتی خودش عامل بی‌انضباطی باشد مروج قانون ستیزی و قانون گریزی در جامعه می‌شود. برخی نمایندگان با چنین رفتار‌هایی می‌خواهند به عنوان کسی که دلسوز مردم است شناخته شوند اما بازتاب‌های منفی و مخرب آن بسیار زیاد است که نسبت به آن بی‌توجه هستند. نمایندگان با قانون مداری باید جایگاه قانون را در جامعه به اثبات برسانند. این نماینده مجلس اگر از مجراهای قانونی وارد می‌شد حتی اگر به نتیجه هم نمی‌رسید باز هم تاثیرگذار‌تر از این اقدامی بود که انجام داده است. او فکر می‌کرد که قهرمان خواهد شد اما رفتار او مصداق یک رفتار افسادی است که دشمنی با قانون را در جامعه ترویج می‌کند. در چنین شرایطی جامعه یاد می‌گیرد که برای رسیدن به هدف هایش باید ویرانگری کند!»این جامعه شناس افزود:«این رفتار نماینده مجلس به جامعه گوشزد می‌کند که اگر به بن بست خوردید، می‌توانید قانون گریزانه عمل کنید و پاسخ باب میلتان را بگیرید! این کار آقای نماینده آثار وضعی بسیار نامناسب در پی خواهد داشت اگر وجهه بین‌المللی هم پیدا کند بدون شک آثار بین‌المللی بدتری هم در پی خواهد داشت. سایر نمایندگان و حتی هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان برای حفظ جایگاه نمایندگان مجلس باید با این شخص برخورد قاطع داشته باشند چرا که با این کار شان نمایندگان مجلس به شدت متزلزل شده و تقلیل یافته است.»