استقبال روسیه و چین از مذاکرات نتیجه محور

گروه سیاسی/ «تهران پیش‌ از پایان ماه نوامبر (نهم آذر) مذاکرات را شروع می‌کند.» این را علی باقری، معاون وزارت خارجه بعد از ملاقات چهارشنبه گذشته با «انریکه مورا»، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل که آن را سازنده خواند، اعلام کرد.
مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از فروردین ماه سال جاری در شهر وین آغاز و شش دور آن برگزار شد اما به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و روی کار آمدن دولت جدید در تابستان متوقف شد. این در حالی است که تهران از دو هفته پیش مجموعه رایزنی‌های مقدماتی را تحت هدایت باقری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران آغاز کرده و درصدد است از این طریق، نقطه نظرات خود را پیرامون چگونگی آغاز مذاکرات جمعی با کشورهای 1+4 و موضوعات در دستور کار به هر یک از کشورهای طرف برجام منتقل کند. تردیدی وجود ندارد که لغو تحریم‌ها اصلی‌ترین موضوع مورد نظر مقام‌های کشورمان است و روشن شدن ابعاد پیدا و پنهان آن در آغاز گفت‌وگوها تسهیل کننده گفت‌وگوهای پیش رو خواهد بود. این در حالی بود که مذاکرات باقری و «مورا» که 21 مهرماه در تهران آغاز شده بود، اواخر هفته گذشته در بروکسل ادامه پیدا کرد و در قالب همین ملاقات بود که چارچوب‌ها و الزامات شکل‌گیری گفت‌وگوهای برجامی مطرح و قرار شد که در قالب چارچوب‌های بحث شده، ایران و ۱+۴ ظرف یک ماه آینده بتوانند گفت‌وگوهای برجامی را آغاز کنند.
سفر به مسکو بنا به دعوت «ریابکوف»
معاون وزارت امور خارجه ایران روز گذشته از بروکسل راهی روسیه شد تا پیرامون رایزنی‌های صورت گرفته با معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقام‌های روس به گفت‌وگو بنشیند. او در بدو ورود به مسکو و در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اعلام اینکه ایران پیش از آغاز مذاکرات جمعی با کشورهای 1+4 مذاکرات دوجانبه‌ای را با هر یک از این کشورها  در دستور کار خود قرار داده است، به دیدارش با «مورا» اشاره کرد و گفت: «ما در این گفت‌وگوها الزامات و اقتضائاتی را که باید از نظر ما رعایت شود، مطرح کردیم و قرار شد که ایشان این نگاه و مؤلفه‌ها را با طرف‌های دیگر در گروه ۱+۴ مطرح کند.» باقری همچنین خبر داد که بر اساس توافق انجام شده با کشورهای 1+4 قرار شد مذاکرات دوجانبه‌ای نیز با هر یک از این کشورها برای اشتراک دیدگاه ها درباره مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران انجام شود و در همین چارچوب به دعوت «ریابکوف» اولین دور این مذاکرات با طرف روسی در سفر اخیر به مسکو انجام می‌شود. سفری که در خلال آن دیدگاه‌های تهران، اقتضائات و الزامات دور جدید گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها با مقام‌های مسکو درمیان گذاشته می‌شود. باقری آمادگی طرف مقابل را برای تصمیم‌گیری جدی جهت لغو تحریم‌ها مهم‌ترین موضوع مورد پیگیری توسط ایران دانست و در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقبال امریکا از گفت‌وگوهای انجام شده در بروکسل، این کشور کجای این ماجرا خواهد بود، گفت: «ما با ۱+۴ گفت‌وگو داریم و در واقع هنوز زمینه لازم برای اینکه امریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است.» این مقام دیپلماتیک کشورمان همچنین در گفت‌وگو با «پرس تی وی» تأکید کرد که در جلسه تهران و بروکسل تأکید شد ایران گفت‌وگوهایی را دنبال می‌کند که مستلزم دستاورد عملی و نتیجه عملی باشد و صرفاً دستیابی به یک توافق روی کاغذ را دنبال نمی‌کند. معاون وزیر امور خارجه در توضیح بیشتر با اشاره به اینکه براساس یک منطق قوی و مستحکم وارد میدان مذاکره شدیم و الان هم در میدان مذاکره حاضر هستیم، تصریح کرد: «ما گفت‌وگو برای گفت‌وگو و مذاکره برای مذاکره را قبول نداریم و نمی‌پذیریم ولی گفت‌وگویی که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشد، مدنظر ماست و از چنین گفت‌وگویی استقبال می‌کنیم حال آنکه روسیه و چین هم از مذاکرات نتیجه محور استقبال کرده‌اند.»


مقام دیپلماتیک ایران در حالی عازم مسکو شد که «پیتر استانو»، سخنگوی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری ملاقات معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل را کارآمد توصیف کرد و گفت که این گفت وگوها به ترسیم مسیری رو به جلو برای از سرگیری مذاکرات وین کمک کرد. او همچنین تصریح کرد که طرفین در حال تلاش برای تعیین تاریخ بازگشت به مذاکرات وین هستند.
مسکو دغدغه ها و الزامات تهران را درک می کند
باقری در جریان سفرش به مسکو با «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات وین دیدار کرد. معاون وزیر خارجه کشورمان در این دیدار عنوان کرد که ایران و روسیه دیدگاه‌‌های نزدیکی درخصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و بخصوص برجام دارند. روسیه یکی از 4 کشور طرف برجام است که در هفته‌های اخیر بر ازسرگیری هرچه زودتر مذاکرات برجام پافشاری کرده است. «ریابکوف» بعد از دیدار با معاون وزارت خارجه ایران با بیان اینکه مسکو حامی از سرگیری گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ است، ابراز اطمینان کرد طرفین با همفکری یکدیگر درباره زمان از سرگیری و نیز ساز‌و‌کار گفت‌و‌گوها به توافق خواهند رسید. این دیپلمات ارشد روسی در گفت‌وگو با صدا و سیما تصریح کرد که مسکو دغدغه‌ها و الزامات ایران را برای از سرگیری گفت‌وگوها با ۱+۴ درک می‌کند.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در جدیدترین موضعی که پیرامون مذاکرات برجام مطرح کرده، خواستار کنار گذاشتن تردیدها درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای از سوی رسانه‌ها شده و گفته که رسانه‌ها باید بر اساس این درک پیش بروند که همه کشورهای طرف برجام موظف به موفقیت هستند چراکه به گفته او چیزهای بسیار مهمی در خطر است. باقری همچنین در روسیه با «میخائیل بوگدانف»، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، رفع مسائل و مشکلات موجود، گشایش دریچه‌های جدید در روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ در عرصه‌های مختلف گفت وگو کرد.
واکنش امریکا و چین به زمان اعلام شده برای مذاکرات
بعد از اعلام ایران مبنی بر آغاز مذاکرات پیش‌ از پایان ماه نوامبر (نهم آذر)، امریکا و چین نسبت به این خبر واکنش نشان داده و بر ازسرگیری هرچه سریع‌تر این گفت‌وگوها تأکید کردند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد هنوز برای او مشخص نیست ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین است یا خیر. سالیوان مدعی شد: «ما برای مذاکره با حسن نیت جهت بازگشت دوجانبه به برجام آماده‌ایم. امیدواریم آنها هم آماده باشند.» این مقام امریکایی همچنین خبر داد که «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور امریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌ جمهور فرانسه و «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس دیدار و با آنها درباره هماهنگ‌سازی مواضع غرب در مذاکرات وین رایزنی خواهد کرد.
«وانگ ون‌بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین هم  گفت: «بازگرداندن برجام به مسیر درست در اسرع وقت و ترویج صلح و ثبات بین‌المللی در جهت منافع مشترک جامعه بین‌المللی است.»
او با بیان اینکه چین از اعلام ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قبل از نوامبر استقبال می‌کند و از ایران بابت دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به این کشور قدردانی می‌کند، ادامه داد: «پکن از اینکه دو طرف اختلافات‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند حمایت می‌کند.» سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال از امریکا خواست که سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را اصلاح کند و سایر طرف‌ها هم فضای مطلوبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مذاکرات برجام فراهم کنند. علاوه بر همه اینها «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گفت‌وگو با «یورونیوز» خواستار روابط مطلوب این نهاد با تهران شد و تأکید کرد درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی نمی‌تواند شکست بخورد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای دیدار با رئیس جمهوری کشورمان در سفر آتی خود به تهران خواستار آن شد که به این نهاد اجازه داده شود تجهیزات بازرسی آژانس در تأسیسات اتمی کرج جایگزین شود و او بتواند بازدید دوباره‌ای از این مرکز داشته باشد.