مأموریت محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقای فرهنگ عمومی است

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پنجشنبه به منظور افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کردستان به همراه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به سنندج رفته بود در بدو ورود مورد استقبال معاون استاندار کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان و جمعی دیگر از مسئولان اجرایی این استان قرار گرفت. به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی در بدو ورود به آرامستان بهشت محمدی این شهر رفت و به مقام شامخ شهدای این دیار ادای احترام کرد.
ارتقای شاخص‌های اصلی حوزه فرهنگ عمومی
اسماعیلی طی این سفر در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان سفر خود به استان را سفری پروژه محور خواند و گفت: نیاز است در فرصتی دیگر به این استان فرهنگی بیایم و از نزدیک به‌طور دقیق‌تر با ظرفیت‌ها و استعدادهای آن آشنا شویم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم این دیار ارائه کنیم. او سیاست محوری در دولت مردمی در بخش فرهنگ را توجه ویژه به ظرفیت‌های موجود در اقصی نقاط کشور خواند و افزود: تمرکززدایی یکی از مهمترین راهبردهای ما در این وزارتخانه خواهد بود و برنامه‌ای را در این رابطه تهیه و  در وزارتخانه ستادی هم در این زمینه تشکیل دادیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از موارد مورد نیاز را با استفاده از ظرفیت‌ها و سفرهای استانی رئیس جمهوری به استان‌ها پیش خواهیم برد، اضافه کرد: بزودی با سفر استانی رئیس جمهوری به کردستان هم بخش مهمی از زیرساخت‌هایی که نیازمند توجه ویژه بیشتر و اختصاص اعتبارات مضاعفی هستند، مورد عنایت قرار خواهند گرفت. در بخش‌های نرم‌افزاری معتقدم فرهنگ نیز مانند ورزش است که با تماشای آن اتفاقی نمی‌افتد و فرد باید خود اقدام به انجام حرکات ورزشی کند؛ در حوزه فرهنگ هم مردم باید وارد این عرصه شده و فعالیت‌های لازم را انجام دهند. او با اشاره به اینکه وزارت ارشاد نقش مهمی در فرهنگ عمومی دارد، گفت: ارتقای شاخص‌های اصلی حوزه فرهنگ عمومی در این دوره یکی از برنامه‌های ما است که خروجی آن باعث افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و کاهش فواصل ایجاد شده خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این رسالت مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی بزرگان در هر منطقه است که استان کردستان با دارا بودن شخصیت‌های برجسته و عالمان دینی بزرگ نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی دارد.
یک رویداد ملی


 محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کردستان، که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران برگزار  ‌شد، طی سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه استان کردستان در تاریخ علم و ادب و فرهنگ کشور گفت: در طول سال‌های اخیر بویژه در طول سال‌های جنگ تحمیلی، کردستان عزیز محل تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده است. این سابقه بلند فرهنگی و این سابقه عرفانی که این منطقه دارد با شخصیت‌های بزرگ و کم‌نظیر که در طول قرون متمادی تقدیم ایران عزیز کرده، جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است. دوستان تعبیری به کار بردند که اینجا محل عروج بیش از ۱۸ هزار شهید بوده است که این اتفاق یک افتخار بزرگ و کم‌نظیری را برای این استان رقم زده است. بر این اساس باید به یاد داشته باشیم که وقتی درباره استان کردستان صحبت می‌کنیم، در واقع درباره چنین جایگاه تاریخی سخن می‌گوییم. اسماعیلی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را یک رویداد ملی دانست و گفت: تشکر ویژه می‌کنم از عزیزانی که امکان این توسعه فرهنگی را برای مردم استان کردستان و شهر سنندج فراهم کردند. افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و در صحبتی که با جناب آقای مختارپور داشتیم این موضوع مطرح شد که به این رویداد باید به عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.
آینده روشن است
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورهم دراین مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گفت: وظیفه خود می‌دانم از حضور برادر بسیار عزیز و استاد ارجمند جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تلاش‌های چشمگیر و فوق‌العاده متراکمی درهمین کمتر از سه ماهی که از فعالیت دولت جدید می‌گذرد صمیمانه تشکر کنم. این حقیر بنا بر سابقه خدمت در عرصه فرهنگ، اغلب دوره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از نزدیک یا دور دیده‌ام و به صراحت شهادت می‌دهم که در هیچ دوره‌ای شاهد چنین تلاش، صرف وقت و فکر و همتی برای احیای نقش مرجعیتی در عرصه فرهنگ و هنر بر اساس اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نبودم. این صحنه‌ها و این تلاش‌ها و این پیگیری‌های استاد گرامی جناب حجت‌الاسلام پورذهبی نماینده محترم ولی فقیه در استان کردستان و نیز مجاهدت‌های وقفه ناپذیر وزیر مکتبی و متعهد فرهنگ و ارشاد اسلامی بشارتی است که «آینده روشن است.»
حمایت بیشتر از فرهنگ در بودجه
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در این مراسم گفت: نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از حوزه فرهنگ و هنر بیشتر حمایت خواهند کرد. محسن فتحی با اشاره به این موضوع که توسعه بخش فرهنگ و هنر منجر به پیشرفت در همه بخش‌ها خواهد شد، افزود: قطعاً نمایندگان مردم استان در مجلس تلاش می‌کنند این استان به عنوان استان فرهنگ و هنر در اختصاص بودجه این بخش ویژه دیده شود. او در ادامه به افتتاح کتابخانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به عنوان بزرگترین کتابخانه استان از بانیان احداث این مرکز فرهنگی تقدیر و ابراز امیدواری کرد این مرکز در راستای ارتقای سطح فرهنگی و مطالعه مردم استان مؤثر باشد.