محمدعلی وکیلی قمپزهای اردوغان و توهمات علی اف!

پس از جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ و تصرف آن توسط آذربایجان، سایه فضای امنیتی بر این منطقه افتاده است. مانورهای مداوم و مشترک آذربایجان و ترکیه، نگذاشته این فضای امنیتی فرو بنشیند. اقدامات شیطنت آمیز اردوغان از جمله شعرخوانی بر سر رود ارس، برای ایران طعنه آمیز بود. این رزمایش ها با حضور مداوم ترکیه و دعوت از کشورهایی مانند پاکستان، قطر و... و البته عدم دعوت از ایران، پالس‌هایی برای ایران داشت.
واضح است که غیبت مداوم ایران در مانورهایی که نزدیک مرز ایران برگزار می‌شود، پای ایران را به طور طبیعی به این فضا باز می‌کند. لذا ایران نیز هوشمندانه تصمیم به برگزاری یک رزمایش در مرز شمال غربی خود گرفت. این اقدام مشروع و منطقی ایران، با واکنش تند علی اف و ترکیه روبرو شد. این به وضوح نشان می‌دهد، جمهوری آذربایجان در مورد ایران دارد نقشه ای را اجرا می کند. شاید بخشی از این نقشه، امنیتی سازی این قسمت از مرز ایران باشد. علی اف پس از جنگ قره باغ دچار غرور گزافی شده و مواضع عجیبی می گیرد. اردوغان نیز انگار در ادامه پروژه های بلندپروازانه خود، به جد می خواهد پا روی دمب ایران بگذارد. گذشته از اینکه قمپزهای اردوغان راه به جایی نمی‌برد و سر علیفِ متوهم نیز خواهد شکست، اما این می‌تواند یک زنگ خطر برای ما باشد. پروژه های ما در خاورمیانه و خلیج فارس، ما را نباید از سایر مرزهای خود و کشورهای همسایه غافل کند. اینان خلاء و غیبت ایران احساس کرده اند که جسارت چنین پروژه‌های خطرناکی را یافته اند. برخی از دعواهای ما (مانند نزاع پرونده هسته‌ای) چندان کهنه و فرسایشی شده اند و حل نمی شوند که عده ای را به ولع انداخته که می توانند با اقتدار ایران شوخی بکنند. بدون شک تحریم ها، کارت های ایران را در بازهای منطقه ای کم می کند و از این وضعیت رقبای ما سوءاستفاده می کنند. از این گذشته، واکنش های علی اف به قدری تند و از پیش تعیین شده بود، که فرضیه هدایت او توسط اسرائیل در این تنش ها تقویت می شود. شاید پروژه ای که اسرائیل برای نفوذ در خلیج فارس به وسیله امارات داشت، قرار است توسط علی اف در شمال غرب ایران اجرا شود. به قطع امارات، مستی و جهل علی اف را ندارد که وارد چنین بازی خطرناکی شود. لذا بسیار دست به عصا و محافظه کارانه رفتار کرد. برعکس علی اف که بسیار بی مهابا وارد تنش می شود.
ایران قطعاً تلاش می کند که تنشی در این مناطق ایجاد نشود چراکه سیاستش رفع فضای امنیتی از این منطقه است. فضای امنیتی فقط به حیات دشمنان ایران مانند اسرائیل کمک می‌کند. این صبر عقلانی ایران، علی اف را دچار توهم کرده تا ادعاهای بزرگتر از قواره‌اش داشته باشد. البته همزمان تبدیل به یک استاندار برای اردوغان شده و در اطاعت از اوامر اردوغان اصلاً منافع آذربایجان را لحاظ نمی کند. این چنین آلت دست پروژه های بلندپروازانه و متوهمانه اردوغان شدن، قطعاً دودش در میان مدت و دراز مدت به چشم آذربایجان خواهد رفت.
سایر اخبار این روزنامه
ایران درودی، نقاش صاحب سبک درگذشت خداحافظ ایران خانمِ عاشقِ ایران محمدعلی وکیلی قمپزهای اردوغان و توهمات علی اف! یک آمار خیره کننده از فوت آدم‌ها در کشور سالانه ۵ هزار نفر بر اثر آلوگی هوا می‌میرند رئیس جمهوری: باید اقداماتی عاجل برای حل مشکلات مردم اندیکا انجام شود کمبود عرضه در سال‌های گذشته به افزایش قیمت‌ها دامن زده است چراغ سبز بازار مسکن به طرح «نهضت ملی مسکن» رمزگشایی از سفر باقری کنی به بروکسل زیر و بم آغاز مذاکرات برجامی در وین وعده ایجاد ۱میلیون ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شدنی است؟ مسیر پرپیچ و خم اشتغال در اقتصادِ بیمار امام جمعه موقت تهران: مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند کنایه های توئیتری ادامه دارد اولیانوف نظر امیرعبداللهیان را ردکرد المیادین در تحلیلی نوشت رژیم صهیونیستی کوچک‌تر از آن است که به ایران حمله کند طاهر جمشیدزاده استاندار بومی یا غیر بومی آیا صورت مسئله این است؟!