عفو ۱۰۰ اعدامی و ۷۶ محکوم امنیتی

در حالی که اعدام با تزریق کشنده در امریکا از سر گرفته شده و نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و جلوی انظار جهانی گزارش حقوق بشر را پاره کرد، در تازه‌ترین مورد از عفو زندانیان در ایران، ۱۰۰ اعدامی و ۷۶ محکوم امنیتی مورد رأفت اسلامی قرار گرفتند. رویه بی‌سابقه زندان‌زدایی که یکی دو سالی می‌شود در دستورکار قوه قضائیه قرار گرفته است، همه هنجار‌های معیوب تلنبار شده از گذشته را کنار زده و منطبق با آخرین آموزه‌های حقوقی و دیدگاه‌های نوین فقهی، منشقات عدالت را مترقیانه به پیش می‌برد. این اقدامات هم بر میزان رضایت عمومی از دستگاه قضا افزوده، هم از مشکلات عدیده تورم جرایم و مجازات‌ها کاسته و هم آورده‌های حقوق بشری زیادی را نصیب کشورمان کرده است. مصادف شدن عفو بی‌سابقه محکومان امنیتی و اعدامی در ایران با پاره کردن گزارش حقوق بشر از سوی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از یک سو و از سرگیری اعدام با تزریق کشنده در امریکا، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. «حق بر رفاه و سلامت»، «دادرسی عادلانه» و «برابری سلاح‌ها در مراجع قضایی» از آخرین دستاورد‌های حقوق بشری در عرصه حقوق بین‌الملل و حقوق جهانی بشر است که در دو سال گذشته با اعطای مرخصی به زندانیان در دوران کرونا و عفو‌های بی‌سابقه مورد توجه جدی دستگاه قضایی کشورمان بوده است. گذشته از این، در فقه اسلامی نیز جرایم بسیار محدودی که به روایت معتبرتر، تعدادشان از انگشتان دو دست بیشتر نمی‌شود، مشمول مجازات حبس و اعدام می‌شوند، اما اقتضائات جامعه باعث شده بود نهاد‌های قانونگذار در سالیان گذشته با تفسیر موسع از متون فقهی و گستراندن دامنه «تعزیرات»، ده‌ها عنوان مجرمانه را خلق کنند و آن‌ها را مشمول مجازات زندان و اعدام بدانند. این رویه نه چندان قابل دفاع که تورم قوانین و تورم جمعیت کیفری را در پی داشته، با هوشمندی دستگاه قضا در حال رفع شدن است.
عفو ۱۰۰ اعدامی و ۷۶ محکوم امنیتی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۳ هزار و ۴۵۸ تن از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.
روز گذشته حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضائیه با اعلام جزئیات این عفو گفت: ۱۰۰ نفر از افراد دارای محکومیت اعدام و ۷۶ محکوم امنیتی جزو عفوشدگان اخیر هستند.


تا دو سال پیش مرسوم نبود که محکومان امنیتی هم در میان عفوشدگان قرار بگیرند، اما با اصلاح رویه‌های قضایی و روزآمد کردن هنجار‌های عدلیه، حالا دیگر محکومان امنیتی و اعدامی هم در میان عفوشدگان قرار می‌گیرند. این اتفاق خوشایند در کشورمان در حالی است که امریکا و اسرائیل جری‌تر از گذشته، بدیهیات حقوق بشری را زیرپا می‌گذارند و هیچ ابایی هم از نادیده گرفتن علنی حقوق انسان‌ها ندارند.
از سر‌گیری اعدام با تزریق کشنده در امریکا
رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اقدام علنی در مخالفت با نرم‌های حقوق بشری، در سازمان ملل و جلوی انظار جهانی گزارش حقوق بشر را پاره کرد. این اقدام بی‌سابقه که از سوی نماینده رژیم صهیونیستی رخ داد، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.
در همین رابطه به گزارش «گاردین»، اعدام با تزریق کشنده در ایالت اوکلاهما پس از توقف شش‌ساله به دلیل زجرکش کردن محکومان به اعدام، از سر گرفته شده است؛ یک مرد سیاهپوست ۶۰ ساله، هفته گذشته به اتهام قتل در سال ۱۹۹۸، در اوکلاهما با تزریق سه ماده مخدر اعدام شد.
در همین حال موضوع اجرای حکم اعدام محکومان دارای معلولیت ذهنی در روز‌های اخیر در امریکا بسیار بحث‌برانگیز شده است. در حالی که دادگاه عالی امریکا، استفاده از مجازات اعدام علیه افراد دارای معلولیت ذهنی را در سال ۲۰۲۰، ظالمانه و غیرمعمول خواند، محکومان به اعدام دارای معلولیت ذهنی همچنان در این کشور اعدام می‌شوند.
براساس آخرین تجزیه و تحلیل داده‌های صندوق دفاع حقوقی زندان در بهار ۲۰۲۱، در سراسر امریکا، ۲ هزار و ۵۰۴ نفر در صف مجازات اعدام این کشور قرار دارند. اکثریت قریب به اتفاق اعدام‏‎ها، در ایالت‌های تحت کنترل جمهوریخواهان در جنوب امریکا مانند «فلوریدا»، «تگزاس» و «آلاباما» انجام می‌شوند. همچنین مطابق آمار‌های منتشره در امریکا، سیاهپوستان سه برابر بیشتر از افراد سفیدپوست به اعدام محکوم می‌شوند.
در چنین شرایطی که کشور‌های غربی بی‌محابا به نقض گسترده و ساختاری حقوق بشر اقدام کرده و کشور‌های مستقل را با اهداف سیاسی به نقض حقوق بشر محکوم می‌کنند، ایران به صورت مترقیانه حقوق بنیادین و واقعی بشر را سرلوحه اقدامات اجرایی و قضایی خود قرار داده است.