چالش 30000 مدرسه فرسوده و وزارتخانه‌ بی وزیر

آرمان ملی: از قــدیم گفته‌اند که «سالی که نکــوست از بهارش پیداســت» و هنوز بازگشایی مدارس در کش و قوس شیوع کروناست، کسی به مدارس فرسوده و موضوع ایمنی آنها کمتر توجه دارد. روز گذشته ریزش دیوار در یک مدرسه پیش دبستانی در علی‌آبادکتول باعث شد که 11دانش آموز و چهار مربی مصدوم شوند. همان‌گونه که سرپرست جمعیت هلال‌احمر علی‌آبادکتول این موضوع را تایید کرده  ساعت ۹:۴۴ دقیقه صبح روز شنبه (۸ آبان) ریزش دیوار یک مدرسه در علی‌آبادکتول باعث بروز این حادثه شد. آن‌طور که مسئولان استان گفته‌اند، این اتفاق بر‌ اثر گودبرداری غیراصولی یک واحد ساختمانی در مجاورت مدرسه غیردولتی، سبب ریزش دیوار این واحد آموزشی شده است. اما طبق آخرین اظهارنظرها، حالا 15 نفر مصدومان این حادثه مساعد است. در این میان حسینعلی ایزد، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان علی‌آباد هم از دستگیری ۲ متهم دخیل در حادثه گودبرداری غیراصولی و تخریب بخشی از یک مرکز آموزشی در این شهرستان خبر داد و گفت: «مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسئول پلیس ساختمان شهرداری علی آبادکتول بازداشت شدند. پس از اعلام گزارش تخریب مدرسه‌ای در علی آبادکتول، پرونده رسیدگی به این حادثه در شعبه اول بازپرسی دادسرا تشکیل شد و همه عوامل درگیر در این حادثه به دادسرا احضار شدند.» 
 سالی که نکوست...
 بی‌شک بــروز این حادثه می‌تواند زنگ خطری در ارتباط با مــدارس فرســوده کشــور، آن‌هم در سالی تحصیلی باشد که کشور درگیــر شیــوع بیماری کروناست. پس از آنکه طی یک دهــه اخیر، بخاری‌های نفتی با سوزاندن دانش آموزان چند شهر از جمله درودزن و شین آباد، دل میلیون‌ها ایرانی را سوزاند، حالا معضل مدارس فرسوده می‌تواند بزرگترین چالش وزیر آینده آموزش و پرورش باشد. طبق آخرین اظهار نظرها و آمارها، ۳۰ درصد فضاهای آموزش و پرورش کشور فرسوده است که ۱۸درصد این اماکن آموزشی نیازمند مقاوم سازی است و ۱۲درصد نیز باید به‌طور کامل تخریب شده و بنای مستحکمی جایگزین آن شود. این آمارها در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر قبل آموزش و پرورش، بارها به این موضوع تاکید داشت که بودجه این وزارتخانه برای بازسازی مدارس محدود است و نیازمند کمک و یاری خیران مدرسه ساز هستند. 
 مهمترین چالش وزیر جدید 
در این میان، وزارت آموزش و پرورش درصدد گرفتن رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر جدید است. وزیری که با چالش دستمزدی ده‌ها هزار معلم، بازنشستگی 60 هزار بازنشسته در سال باید در انتظار روزهای سختی باشد، اما موضوع حفظ جان بیش از 15 میلیون دانش آموز در کلاس‌های فرسوده می‌تواند بزرگترین چالش این وزارتخانه باشد. در شرایطی که 30 درصد از ۱۰۰ هزار مدرسه کشور فرسوده است، مدیریت ساخت و ساز آنها اصلا کار آسانی نیست. از دید کارشناسان آموزشی، کسی می‌تواند در قامت وزیر موفق عمل کند که بر‌روی هر دو بعد مسلط باشد یعنی اگر بودجه را به صورت مستقل کار نکرده، حداقل بحث منابع انسانی را بداند و اگر در بحث عمرانی تخصصی ندارد نسبت به نظام مکان یابی مدارس و آمایش سرزمین آگاه باشد. متاسفانه در این چهار دهه، کمتر وزیری توانسته به این دو بُعد مسلط باشد. افراد یا نگاه مدیریتی صرف داشته اند و ابعاد تربیتی و آموزشی را به درستی درک نکرده اند و یا به آموزش وپرورش به عنوان سازمانی اداری نگریسته‌اند و یا افرادی بوده اند که آموزش وپرورش را فقط، کلاس درس و مدرسه و رابطه دانش آموز و معلم و محتوای آموزشی دیده‌اند.