دل و ديوار «فرشتگان» با هم ريخت

بهاره شبانكار‌ئيان
ساعت 9 و 30 دقيقه صبح يك روز سرد در 8 آبان، ديوار مدرسه فرشتگان در علي‌آبادكتول فرو ريخت. 
مدرسه‌ها شبيه هم هستند؛ معلم دارند و شاگرد، اما بناهاي‌شان خيلي با هم تفاوت دارد. شاگردان راهي مدرسه‌اي مي‌شوند كه گاهي چند دهه از عمرش گذشته و گاهي آن‌قدر لوكس است كه صداي مسوولان هم در مي‌‌آيد، اما «فرشتگان» علي‌آبادكتول يكي از مدرسه‌هايي است كه بخت با آن يار نبوده است. مدرسه‌اي كه شاگردان پيش‌دبستاني‌اش وقتي كه صبح يك روز پاييزي، راهي مدرسه‌شان مي‌شدند، هرگز فكر نمي‌كردند تا ساعاتي بعد مدرسه روي سرشان آوار شود. مدير مدرسه فرشتگان هم كه صبح از كنار گودي در مجاورت مدرسه‌اش رد مي‌شد به ذهنش هم خطور نمي‌كرد كه دو ساعت ديگر نه تنها نمي‌تواند كمكي به دانش‌آموزانش بكند بلكه خودش هم در گودالي، در انتظار يك نجات‌دهنده باشد. 
آن روز صبح دل بچه‌هاي 6 ساله مدرسه فرشتگان علي‌آبادكتول همراه با ديوارهاي مدرسه‌شان ريخت، حادثه‌اي كه دليلش گودبرداري غيرمجاز خانه مجاور مدرسه بود. گودبرداري‌اي كه در پايان، منجر به ريزش ديوار خانه متروكه كنار اين مدرسه غيردولتي شد. حالا مدرسه فرشتگان بي‌فرشته مانده و ترس فضاي اين مدرسه را احاطه كرده است.
شاهدي در ساعت 7 صبح روز حادثه
آقاي حاجي سعيدي يكي از شاهدان و در عين حال يكي از همسايگان مدرسه است. همسرش در بيمارستان بقيه‌الله اعظم علي‌آبادكتول پرستار است. همان بيمارستاني كه در لحظه حادثه دانش‌آموزان مصدوم را به آنجا منتقل كردند. حاجي سعيدي يادش مي‌افتد كه ساعت 7 صبح وقتي سر كار مي‌رفته، ديده است؛ مجاور ديوار مدرسه، خانه‌اي متروكه در حال گود‌برداري بوده است. او كلماتش را با حالتي سريع انگار كه از قبل آنها را حفظ كرده باشد به «اعتماد» مي‌گويد؛ «مدرسه قديمي بود مثل خانه مجاورش. مدرسه غيرانتفاعي بود. جالب اينجاست كه مجوز گودبرداري هم نداشتند تا به مدير خبر دادند دير شده بود و ديوار مجاور اين كلاس كه حدود 9 دانش‌آموز در مقطع پيش‌دبستاني داشت ناگهان بر سر آنها آوار شد. مدير مدرسه هم افتاد در يكي از گودال‌ها. اما مشكلي برايش پيش نيامد.»
 او وقتي جمله آخرش را تمام كرد نمي‌دانست با افتادن مدير مدرسه در گودال بخندد يا غمگين باشد، ولي سريع خنده‌اش را جمع مي‌كند و بقيه صحبت‌هايش را ادامه مي‌دهد: «مالك خانه را دستگير كردند. چهار نفر از كادر اين مدرسه نيز آسيب ديدند. دو تا از آنها معلم بودند و دوتاي ديگر نمي‌دانم آشپز بودند يا چه سمت ديگري داشتند. دو تا از دانش‌آموزان هم كارشان به اتاق عمل كشيده است. پاي يكي از آنها شكسته است. همسرم در همان بيمارستان كار مي‌كند، براي همين اينها را مي‌دانم. هفت نفر از دانش‌آموزان هم فقط به دليل استرس و نگراني به بيمارستان منتقل شدند.»
حاجي سعيدي لحني جدي مي‌گيرد: «ببينيد حدود پنج ماه است كه گودبرداري اين خانه طول كشيده است. امروز هم وقتي براي ادامه كارشان آمدند اين اتفاق افتاد و مدرسه فرو نشست. در همين راستا هم پرونده قضايي براي‌شان تشكيل شد. هم صاحب ملك را دستگير كردند و هم پليس ساختمان شهرداري مربوطه را. توضيحات بيشتر را مديركل آموزش و پرورش علي‌آبادكتول مي‌داند.»


خدا را صد هزار مرتبه شكر!
سيدعبدالله سيدكتولي مديركل آموزش و پرورش علي‌آبادكتول، در تاييد صحبت‌هاي اين شاهد، صرف‌نظر از دو دانش‌آموز مصدومي كه كارشان به اتاق عمل كشيده است به «اعتماد» مي‌گويد؛ «والا اين مدرسه در مجاورش يك گودبرداري غيرمجاز داشته است. حتي ديروز كه تعطيلي بوده، آمدند و گودبرداري كردند، ادامه كارشان مانده بود براي امروز كه اين اتفاق افتاد.»
كتولي در حالي اين حرف‌ها را مي‌زند كه ادعا مي‌كند هيچ‌كدام از دانش‌آموزان دچار حادثه جدي نشدند. در حالي كه تا زمان نوشتن اين گزارش (ساعت 20 روز شنبه) دو نفر از دانش‌آموزان در اتاق عمل بيمارستان بقيه‌الله اعظم علي‌آبادكتول در حال مداوا بودند.
 اين مدير درباره اتفاقي كه افتاده، مي‌گويد: دانش‌آموزي حادثه‌اي برايش رخ نداده و خدا را شكر مي‌كند: «خدا را شكر كه هيچ‌كدام از اين دانش‌آموزان آسيب جدي نديدند. شدت حادثه زياد بود اما چون بچه‌ها در طبقه بالا بودند، الحمد‌لله دانش‌آموزي آسيبي نديد. چهار نفر از معلمان به همراه 6 نفر از بچه‌ها توسط اورژانس به بيمارستان بقيه‌الله اعظم منتقل شدند. بعضي از خانواده‌ها نيز دل نگراني داشتند و گفتيم بيايند و فرزندان‌شان را داخل بيمارستان چكاپ كنند.» 
او در جواب به اين سوال كه چرا مدير مدرسه وقتي شاهد بود از صبح گودبرداري مي‌شود مدرسه را تخليه نكرد، جواب مي‌دهد: «اين گودبرداري غيرمجاز بوده. چون مجوز نداشته، آمدند اين كار را كردند. ساختمان ناظر هم نداشته است. صاحب ملك هم وقتي مي‌بيند اين اتفاق مي‌افتد سريع مي‌آيد تا به مدير مدرسه اطلاع بدهد اما در بين راه اين اتفاق مي‌افتد.»
او مي‌گويد اين مدرسه يك ساختمان قديمي بوده كه حدود 33 دانش‌آموز امسال در آن ثبت‌نام كردند، ولي امروز حدود 24 نفر در مدرسه حضور داشتند.
در آخر براي اطلاع گرفتن از وضعيت يكي از آن دو دانش‌آموزي كه كارشان به اتاق عمل كشيده شده است پيگيري به عمل آمد، اما علي گرايلي، پدر يكي از مصدومان به دليل نگراني كه براي فرزندش پيش‌آمده بود تمايلي به مصاحبه نشان نداد.»
بازداشت دو نفر در رابطه با حادثه 
حسينعلي ايزد دادستان علي‌آبادكتول از بازداشت دو نفر در رابطه با حادثه ريزش ساختمان يك مدرسه در اين شهرستان خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دادگستري كل استان گلستان دادستان علي‌آباد كتول اعلام كرد: «صبح امروز بر اثر گودبرداري غيرقانوني، ساختمان يك مدرسه غيردولتي در علي‌آباد كتول فروريخت و سبب مصدوم شدن تعدادي از دانش‌آموزان و معلمان شد.»
ايزد در ادامه بيان كرد: «بلافاصله پس از اعلام گزارش با حضور در محل و بررسي ميداني وسعت حادثه، پرونده رسيدگي به اين حادثه، در شعبه اول بازپرسي دادسراي علي‌آباد تشكيل شد و همه عوامل درگير در اين حادثه به دادسرا احضار شدند.»
او گفت: «مالك زمين مجاور مدرسه كه مشغول گودبرداري بوده است و مسوول مربوط به پليس ساختمان شهرداري علي‌آباد كتول هم بازداشت شدند.»
به گزارش منتشرشده در نداي كتول؛ اين گودبرداري غيراصولي و در مجاروت يك مدرسه دولتي در علي‌آباد كتول منجر به تخريب بخشي از ديوار مدرسه و زخمي شدن تعدادي از دانش‌آموزان و مربيان اين مدرسه شد كه بلافاصله با حضور نيرو‌‌‌‌هاي امدادي و انتظامي و مردم مجروحان اين حادثه به بيمارستان منتقل شدند.»
عبدالصالحي رييس بيمارستان بقيه‌الله الاعظم در نشستي كه با حضور دادستان، مديركل آموزش و پرورش استان گلستان، فرماندار، مسوولان نظامي و انتظامي شهرستان، مدير آموزش و پرورش كه در اين خصوص برگزارشد، گفت: «در اين حادثه 11 دانش‌آموز و 4 مربي مصدوم شدند كه اقدامات و معاينات اوليه صورت گرفته و حال مجروحان خوب است. تعدادي از اين دانش‌آموزان جراحات سطحي داشته و چند نفر نيز دچار استرس شده‌اند و جراحت فيزيكي نديده‌اند.»
عبدالصالحي در عنوان كرد: «پيگيري‌‌‌‌هاي لازم جهت درمان كامل دانش‌آموزان و مربيان صورت گرفته است و از هيچ كوششي براي بهبود حال مجروحان فروگذار نخواهد شد. هلال احمر و دو كد اورژانس علي‌آباد و يك كد مزرعه كتول در صحنه بودند و مصدومان هم به بيمارستان منتقل شدند.»
علي محمد زنگانه استاندار نيز در تماس تلفني جوياي احوال مصدومان حادثه شدند و دستورات لازم را براي پيگيري حادثه صادر كردند.