روایت جابری‌انصاری از واکنش سردار سلیمانی به استعفای ظریف

روایت جابری‌انصاری از واکنش سردار سلیمانی به استعفای ظریف معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در نشستی درباره سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کلاب‌هاوس، واکنش حاج قاسم سلیمانی به استعفای محمدجواد ظریف در پی بی‌اطلاعی از سفر بشار اسد به تهران را روایت کرد. به گزارش خبرآنلاین، صادق‌حسین جابری‌انصاری گفت: «آن دو، سه روزی که وزیر خارجه به محل کار خود نیامدند، با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران هم‌زمان بود. آن شب، حدود ساعت 9 داشتم از محل کارم در میدان امام خمینی‌(ره) به وزارت ارشاد می‌رفتم که یک فیلم سینمایی جشنواره را ببینم. حاج قاسم تماس گرفت و با ابراز ناراحتی از اتفاقی که افتاده بود، گفت جریان چیست؟ چرا این‌طور شد؟ باید سریع جمعش کنیم». او افزود: «من آنجا به روال همیشگی شفافیت و صراحتی که دارم نگاه خودم را مطرح کردم که به تهران آمدن رئیس‌جمهور سوریه به لحاظ نمادین و نشانه‌های سیاسی و راهبردی خیلی معنا دارد. شرایط سوریه عادی نیست و رئیس‌جمهور این کشور سفر خارجی نمی‌رود. تنها یکی، دو بار به مسکو رفته است که رابطه دو کشور و نقش روسیه در بحران سوریه مشخص است. در چنین وضعیتی اینکه به تهران آمده، نمادی از نفوذ، تأثیرگذاری و قدرت ایران در سوریه و منطقه است».
جابری‌انصاری ادامه داد: «گفتم این یک موفقیت نمادین بزرگ برای ایران بود، اما با توجه‌نکردن به برخی جوانب موضوع، به یک نقطه ضعف تبدیل شد؛ یعنی یک مسئله اختلافی شد که حال باید آن را جمع‌و‌جور کرد. ایشان هیچ بحثی با من نکرد که این‌طور نیست. بر‌عکس، چند دقیقه توضیح دادند که نیت و قصدی در کار نبوده که این‌گونه شود و دفتر رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور از سفر مطلع بوده‌اند و فرض من این بوده که به وزیر خارجه هم اطلاع می‌دهند. به هر حال بعد از این توضیحات اقناعی، همه حرف شهید سلیمانی این بود که الان باید کمک کنیم هرچه زودتر این مسئله حل شود و به این شکل نماند».
او تأکید کرد: «حاج قاسمی که به‌عنوان نماد میدان معرفی می‌شود و به‌حق و درست هم نماد میدان است و شخصیت اسطوره‌ای و برجسته این قطعه از تاریخ ایران است که ماندگار خواهد بود، با همه افکار، اولویت‌ها و برنامه‌های خود، پا در یک کفش کرد تا هرچه زودتر کدورتی که بر اثر این موضوع ایجاد شده بود، رفع شود. شهید سلیمانی به خانه دکتر ظریف رفت و با محبت و ویژگی‌های ارتباطی که داشت، به این ماجرا خاتمه داد».
سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به تهران در اسفند‌ماه ۱۳۹۷ انجام شد. او در این سفر و با حضور سردار سلیمانی به دیدار مقام معظم رهبری و سپس به دیدار رئیس‌جمهور وقت رفت، اما وزیر خارجه در هیچ‌کدام از این دیدارها حضور نداشت. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت نیز در تصاویر مربوط به این دیدارها دیده شد. ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به بی‌اطلاعی وزارت خارجه از این سفر، ساعاتی پس از انتشار خبر سفر از سمت خود استعفا داد. 
بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت خارجه، همان زمان در‌این‌باره گفت:‌ «تعداد محدودی به‌‌جز وزیر امور خارجه می‌توانستند از آن اطلاع داشته باشند و وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از آن اطلاع نداشت و این بی‌اطلاعی تا پایان سفر حفظ شد». کاظم جلالی، نماینده وقت مجلس نیز از ظریف نقل کرد که حتی اگر در آغاز دیدار به او خبر داده می‌شد، می‌توانست خود را برساند تا دست‌کم در تصاویر حضور داشته باشد. وزیر خارجه وقت در آن زمان گفته بود این اقدام به اعتبار و جایگاه او و نهاد وزارت خارجه در صحنه بین‌المللی ضربه زده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت با انتشار نامه‌ای اعلام کرد استعفای ظریف را نمی‌پذیرد و سردار سلیمانی نیز با نامه دیگری اعلام کرد غیبت وزیر خارجه از دیدار با بشار اسد تعمدی نبوده و به برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری برمی‌گردد. پس از این نامه‌ها و با دلجویی‌هایی که انجام شد، ظریف در نهایت پذیرفت به کار خود برگردد.