اشرف غنی تصورش را هم نمی‌کرد که آمریکا پشتش را خالی کند!

 
سرویس خارجی-

روز یک شنبه (24 مرداد) ارتش و دولت افغانستان که آمریکا طی 20 سال گذشته و پس از اشغال این کشور میلیارد‌ها دلار برای آن هزینه کرده بود بدون کوچکترین مقاومتی فروپاشید. آمریکا این کشور را رها و به صورت تحقیر‌آمیزی فرار کرد و به درس عبرتی برای تمام کسانی تبدیل شد که به حمایت‌های این کشور دلخوش کرده‌اند.


کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در همان زمان با اشاره به این مسئله گزارشی منتشر و اعلام کرد «خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و رها کردن کسانی که با آنها در افغانستان همکاری می‌کردند، برای تمام متحدان آمریکا در خاورمیانه وحشتناک و رعب‌آور است. این خبر بدی برای اسرائیل است، بیایید به این حقیقت عادت کنیم ممکن است در برابر ایران تنها باشیم. برای این دولت (آمریکا) این موضوع مهم نیست.»
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: «این یک داستان وحشتناک است. این یک نمونه و نماد است که نیروهای ضد آمریکا در منطقه به آن اشاره می‌کنند، هر کسی که به آمریکا تکیه کند عاقبتش این است، خودش را تنها و در معرض انتقام از طرفی مانند طالبان می‌یابد». «کلیف مِی» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این‌باره این طور موضع گرفت: «از دید یک دشمن ما بی‌دفاعیم و از دید یک متحد، مایه عبرتیم.»
خلیل زاد: ما شکست خوردیم
«زلمای خلیل زاد» نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان نیز در مصاحبه جدیدی به بخشی از این خوش‌خیالی «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اعتماد به آمریکا اشاره کرده است. او در مصاحبه با سی ان ان گفت: «اشرف غنی فکر می‌کرد که آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند». به گزارش فارس به گفته خلیل‌زاد، «اشتباه محاسباتی غنی این بود که او فکر نمی‌کرده که آمریکا در مورد عقب‌نشینی، جدی است و هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند». خلیل زاد در این مصاحبه این را هم گفت که «آمریکا در افغانستان در حال شکست خوردن بود و چاره‌ای جز خروج نداشتیم». وی از دولت آمریکا نیز خواست با طالبان وارد گفت وگو شود تا از فروپاشی اقتصاد در این کشور جلوگیری شود: «ما این فرصت را داریم به اهداف خود برای افغانستان ادامه دهیم و مسئولیتی در این رابطه داریم. پیشرفت‌هایی در مذاکرات داشتیم اما برخی نیروها مانع ادامه مذاکرات شدند، اکنون قدرت نرم باید وارد عمل شود، دیپلماسی، رایزنی، عادی ‌سازی.»
بلینکن: از غنی خواستم تسلیم طالبان شود
«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه‌‌ آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه‌ آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفته این او بوده که به اشرف غنی فشار آورد تا قدرت را به طالبان تسلیم کند: «شب چهاردهم اوت (23 مرداد) در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی، بر او فشار آوردم تا تسلیم‌ قدرت به طالبان را بپذیرد و حکومت جدید افغانستان به رهبری طالبان تشکیل شود که همه‌ قشرهای جامعه افغانستان در آن شریک باشند.»
پیوستن نیروها به داعش
خبر دیگر از افغانستان اینکه «وال استریت» ژورنال اعلام کرده در پی تحولات سیاسی و فروپاشی نظام در افغانستان، شماری از منسوبان نظامی و اطلاعاتی پیشین ارتش افغانستان به گروه داعش در این کشور پیوسته‌اند. بر اساس این گزارش گروه شاخه «خوراسان» داعش اعضای نیروهای امنیتی سابق افغانستان را که با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند، به گروه خود جذب می‌کند. بر اساس این گزارش سربازان و منسوبان نظامی و اطلاعاتی دولت پیشین افغانستان در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و تکنیک‌های جنگی، این گروه را تقویت می‌کنند. به گفته این رسانه آمریکایی، یک افسر ارتش ملی افغانستان که فرمانده انبار تسلیحات و مهمات ارتش در شهر «گردیز»، مرکز ولایت «پکتیا» را برعهده داشته است، اکنون به شاخه خوراسان داعش پیوسته و هفته پیش در درگیری با طالبان کشته شده است.
با این حال طالبان گفته‌اند که داعش در افغانستان تهدید جدی نیست و در این کشور قدرت و پایگاه نظامی ندارد.این در حالی است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، داعش دست‌کم
3 حمله علیه غیرنظامیان در کابل، قندوز و قندهار انجام داده است که در نتیجه حدود ۲۰۰ نفر شهید و نزدیک به ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.