برنامه‌های دولت برای حمایت از بورس

 
روز دوشنبه شاخص بورس با رشد 21 هزار و 361 واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 361 هزار و 406 واحد قرار گرفت. البته هنوز تا اعلام تغییر روند بازار خیلی فاصله هست، چرا که به نظر می‌رسد افزایش دیروز در نتیجه نشست اخیر در وزارت اقتصاد بوده و هنوز معلوم نیست تا کی و کجا ادامه داشته باشد. ولی چیزی که تا اینجا به نظر می‌رسد، ظاهرا اراده دولت بر تقویت بازار سرمایه خواهد بود.
حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه صبح دیروز در ساختمان باب‌همایون وزارت اقتصاد و دارایی گرد هم جمع شدند تا درباره احیای بورس چاره‌جویى کنند؛ جایى که وزیر اقتصاد از اجماع وزارت خانه‌های اقتصاد، نفت و صمت و بانک مرکزی براى رونق بورس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این جلسه که از ساعت شش صبح آغاز شد، وزیر اقتصاد و دارایی در سخنان مهمی اعلام کرد که «شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است، البته با نگاه به کوتاه‌مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.»


قیمت خودرو به زودی منتشر می‌شود
سید احسان خاندوزی در این جلسه اظهار کرد: «برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به‌زودی زود خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.»
وی افزود: «من به‌دنبال پیش‌بینی‌پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بالطبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم‌اشتباهات بزرگی صورت گرفته است که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این‌اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.»
عشقی: تلاش می‌کنیم بازار سرمایه به ثبات برسد
رئیس‌سازمان بورس و اوراق بهادار هم پس از جلسه وزارت اقتصاد راهی تلویزیون شد. مجید عشقی در یک گفت‌وگو و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قرمزی تابلوی بورس کی رفع می‌شود، تأکید کرد: قرمزی تابلو یکدفعه نیامده که یکباره هم برود... به مرور کاهش می‌یابد و تابلوی بورس رنگ سبز به خود می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در گذشته دعوتی از مردم از طرف دولت صورت گرفته و مردم سرمایه‌شان را به بورس آورده‌اند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند، قطعا با یک جمله من هم نگرانی مردم رفع نمی‌شود، ولی تلاش می‌کنیم در بازار سرمایه به ثبات برسیم. رشدهای شدید و نزول‌های شدید برای بازار سم است و در هیچ یک از بازارها چنین وضعیتی را نمی‌پسندیم.
رئیس ‌سازمان بورس یادآور شد: اگر یک بازار رشد تند و تیز داشته باشد، پشت سر آن یک کاهش تند هم خواهد داشت. این ماهیت سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر بحث‌هایی که شده بازار را تحت تأثیر قرار داده که مهم‌ترین آن کسری بودجه دولت و انتشار اوراق است، البته انتشار اوراق در بازار به کشش بازار بستگی دارد و این گونه نیست که در هر شرایطی اوراق منتشر کنیم.
دولت اوراق نفروخته
عشقی در ادامه افزود: بخش عمده تامین کسری بودجه دولت از محل مولدسازی دارایی‌ها خواهد بود. دولت در 40 روز گذشته حتی یک ریال اوراق در بازار سرمایه نفروخته است، اما مصاحبه‌هایی شده و یا عکسی از صفحات معاملات ما گرفته شده که فلان قدر اوراق دولتی معامله شده است، در حالی که این اوراق را دولت نفروخته، بلکه معامله‌ای بوده است که خریداران قبلی اوراق انجام داده و این معامله بین بانک‌ها صورت گرفته است، بنابراین تفکیک قائل شویم، بین خریداران و فروشندگان اوراق و اظهارنظر‌اشتباه صورت نگیرد و عددها را با هم‌اشتباه نکنیم.
گفتنی است پیش از این نیز رئیس‌جمهور از مسئولان اقتصادی دولت خواسته بود برای حمایت از سرمایه مردم در بورس اقدامات لازم را انجام دهند. در همین زمینه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم روز یکشنبه گفته بود: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به 50 سال
گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد.
وی بیان کرد: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم، سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.