ضررهای طرح منع تردد

آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: همچنان شهروندان منتظر هستند تا ببینند تکلیف طرح منع تردد شبانه چه خواهد شد. این طرح که ابتدا موقتی بود این روزها زندگی و کسب و کار بسیاری از شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است و بنا به اعلام مسئولین مختلف تاثیری در کاهش کرونا نداشته است. از سوی دیگر عده‌ای بدون ترس از جریمه‌ها در شهر‌ها تردد دارند و این طرح شهر‌ها را برای تردد آن‌ها آماده کرده است. همچنین سکوت مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا باعث ایجاد شایعه‌های متعدد حول محور این موضوع شده است؛ از قبیل اینکه این طرح صرفا اجرا می‌شود تا کسری بودجه دولت توسط جریمه‌ها پوشش داده شود! طرحی که چند روز دیگریک‌ساله خواهد شد ولی با واکسیناسیون گسترده و کاهش آمار‌ها هنوز اجرای این طرح به قوت خود باقی است. محدودیت تردد شبانه در تهران و سایر شهرها، از پاییز۹۹ اعمال شد و اکنون با گذشت بیش از ۱۱ ماه از اجرای این طرح، هنوز منع تردد شبانه در اکثر شهرهای کشور در حال اجراست. از پاییز سال ۹۹ که دولت تصمیم گرفت محدودیت‌های کرونایی را جدی بگیرد تا به امروز، همچنان در تهران و سایر شهرها محدودیت‌های تردد شبانه اعمال می‌شود. این طرح که قرار بود بعد از فروکش‌کردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما این روزها با کم‌شدن تب‌وتاب موج پنجم همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد؛ آن هم در روزهایی که بسیاری از مشاغل و همچنین مدرسه‌ها بازگشایی شده اند.
> انتقاد به استمرار اجرای شرح
درباره بی‌تاثیری این طرح در کاهش کرونا و مختل کردن زندگی شهروندان توسط این طرح نظرات گوناگونی بیان شده است. چندی پیش، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ممنوعیت شبانه ترافیک سنگینی را در پایتخت قبل از اجرای این طرح به همراه دارد، گفته بود: به نظر من این طرح کارایی و تاثیر لازم را به همراه نداشته است.
پیش‌تر، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران هم اعلام کرده بود: طرح ممنوعیت تردد شبانه در پایتخت اثر بخشی خود را از دست داده است.


سخنگوی شورای شهر تهران هم قبل‌تر با بیان اینکه مردم از اجرای طرح محدودیت تردد شبانه ناراضی هستند، گفته بود با محدودیت تردد شبانه مخالفیم و این طرح کارایی لازم را نداشته است.
> این طرح ابزار ضرر و زیان مردم را فراهم کرده است
جعفر بای جامعه‌شناس و محقق اجتماعی در این باره به آفتاب یزد گفت: «قانون باید قابلیت ارضایی و انتفاعی برای مردم داشته باشد تا مورد حرمت آن‌ها قرار بگیرد. وقتی قانون به عنوان ابزاری برای سوءاستفاده قرار بگیرد دیگر حرمت و جایگاهی نخواهد داشت. الان در افکار عمومی اینگونه مطرح است که منع تردد شبانه به صندوقی برای خالی کردن جیب ملت تبدیل شده است و این بسیار زشت و ناپسند است. این طرح نه تنها منفعتی برای مردم ندارد که خود این طرح ابزار ضرر و زیان مردم را فراهم کرده و این عاملی برای بی‌حرمتی وعدم توجه به آن به وسیله مردم است. برای مثال در خطوط طراحی یک پارک مدام شاهد بودند عده‌ای از روی چمن‌های منطقه رد می‌شود بعد از تحقیق میدانی متوجه شدند که طراحی غلط است چون دسترسی مردم را با دشواری مواجه ساخته است لذا مهندس طراح این طرح را اصلاح کرد و دیگر مردم از روی چمن‌ها عبور نکردند. قانون وقتی بستر اجرایی مناسب همراه با اقناع مردم نداشته باشد منفعتی ندارد. مردم باید حس کنند اجرای قانون منافعی برای خودشان، اطرافیان و جامعه دارد. مردم وقتی قانون را ابزاری برای سوء استفاده بدانند طبیعتا از هر روشی برای دور زدن آن قانون استفاده می‌کنند. زمانی که قانون مورد توجه قرار می‌گیرد که توجیه داشته باشد و مردم متوجه بازدارندگی آن بشوند. قانون نباید مزاحم برنامه‌های روزمره مردم باشد بلکه باید در مسیر انجام کارها و به نفع آن‌ها قرار بگیرد.»
> طرح منع تردد درافکار عمومی
وی ادامه داد: «به اعتقاد من این طرح باید لغو شود. الان مردم برای انجام کارهای خود به تردد شبانه نیاز دارند نه اینکه بخواهند به تفریح بپردازند. برخی از مردم برای انجام کار ضروری در مسیر زندگی‌شان ناچار هستند که تردد داشته باشند. در موارد فراوانی مردم جریمه شده‌اند زیرا دوربین قدرت تفکیک کار ضروری از کار غیرضروری را ندارد. نفس تردد در خیابان از طریق خودرو هیچ نوع زمینه سرایت و انتقال ویروس را فراهم نمی‌کند و می‌گویند نتیجه تردد، انتقال ویروس می‌شود. خود این فرضیه هم باید بررسی شود و مشخص شود که چرا تردد شرایط انتقال را فراهم می‌سازد؟ طرح منع تردد درافکار عمومی به صندوقی برای جبران کمبود بودجه تبدیل شده که موجب خشم و ناراحتی مردم را مهیا ساخته است.
از سوی دیگر در زمینه اجرای قانون باید توسط قانونگذار گزارشی داده شود که تا چه میزان اثر بخشی داشته است به خصوص برای این نوع قوانین بازندارنده‌ای که بنا به ضرورتی مانند کرونا وضع شده است. لذا باید برای مردم گزارش داده می‌شد که مثلا این طرح به صورت رسمی فلان میزان در کاهش کرونا تاثیر داشته است. ما هیچ نوع گزارشی مبنی بر مفید بودن در راستای تصویب این قانون از سوی قانونگذار دریافت نکردیم و تنها به آمار جریمه‌ها اشاره شده است. مسئله دیگر این است که این طرح دست و پاگیر و مانع از انجام بسیاری از کار‌ها شده است؛ در صورتی که قانون باید تسهیل‌کننده زندگی باشد. زندگی‌های مردم با این طرح دچار اختلالات متعددی شده است.»
> تاثیر عکس در کنترل کرونا
بابک قرائی مقدم، پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت: «در حال حاضر همانطور که دکتر زالی فرمود به نظر ما دیگر نیازی به منع تردد شبانه نیست و ممکن است این طرح باعث گسترش بیماری شود. به هر حال بسیاری از کسب و کار‌ها به حالت عادی بازگشته‌اند و این طرح ممکن است باعث شود که حجم تردد‌ها در یک ساعت‌هایی بیشتر شود و این تاثیر عکس در کنترل کرونا دارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده این طرح لغو شود. حجم بزرگی از مردم واکسینه شده‌اند و شرایط بسیار خسته‌کننده شده است و این طرح فقط یک استرس و فشار روحی و روانی برای مردم ایجاد می‌کند زیرا در یک ساعاتی مجبور هستند سریع‌تر به منازل بازگردند تا جریمه نشوند. آن زمانی که مردم واکسینه نشده بودند این طرح را تصویب کردند به دلیل اینکه باعث می‌شد که رفت و آمد‌ها و ارتباطات خانوادگی محدود شود. اما الان با توجه به اینکه مدت طولانی‌ای گذشته است و کمی هم شرایط بهتر شده است این طرح فایده‌ای ندارد و حتی ممکن است در مواردی تاثیر منفی از جمله مسائل روانی و شدت گرفتن بیماری داشته باشد. الان اثر بخشی این طرح کاملا زیر سوال قرار گرفته و پیشنهاد ما
لغو آن است.»