آیا آمریکایی‌ها هم جشن شب یلدا برگزار می‌کنند؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: هالووین است و فضای ترسناکی بر دنیای مجازی و واقعی حاکم شده است. کافی است که اینستاگرام را باز کنید آن وقت است که با حجم عظیمی از چهره‌هایی با نقاب‌های ترسناک و یا آرایش‌های وحشتناک که از تم‌های اصلی این جشن غربی است روبه‌رو می‌شوید. تزئینات هالووینی که کدوتنبل جزجدانشدنی آن است که جای خود دارد. گویی در این روزهای هالووینی اگر شخصی عکس هالووینی نداشته باشد از غافله عقب افتاده است. در واقع بهتر است بگوییم مردم ایران آنقدر غرق در هالووین، این وصله ناجور، شده‌اند که به جرات می‌توان گفت که از کشورهای خارجی که این جشن مخصوص‌شان است بهتر و دقیق‌تر آن را اجرا می‌کنند و به آن پایبند هستند.
هالووینیک جشن غربی است که از ۳۱ اکتبر به مدت سه شبانه روز برگزار می‌شود. افراد در این جشن با چهره‌های عجیب و مخوف یا گریم افراد مشهور دور هم جمع می‌شوند و این روز را جشن می‌گیرند. اکنون چند سالی می‌شود که جشن هالووین در ایران به طور ویژه مورد توجه اقشار خاصی از مردم جامعه قرار گرفته است به طوری که برخی از فروشگاه‌ها لوازم و تجهیزات هالووین را می‌فروشند یا حتی در این ایام تورهای مسافرتی ویژه هالووین نیز توسط چند آژانس مسافرتی تبلیغ می‌شود. جالب آنکه در این ایام، آتلیه دارها و آرایشگران بازارشان رونق می‌گیرد به خاطر آنکه افرادی هستند برای آنکه چهره‌شان هالووینی‌تر شود به آرایشگاه می‌روند و از چهره‌شان برای ثبت در خاطرات عکس می‌گیرند. خلاصه آنکه مردم در مورد هالووین جوری رفتار می‌کنند که انگار جزئی از فرهنگ کشور ما بوده است. اما در مورد این جشن برخی‌ها می‌گویند از آنجا که جزء آیین و رسوم ایرانیان نیست از همین رو نباید در ایران رواج پیدا کند و معتقدند افرادی که به دنبال این مراسمات می‌روند غالبا شخصیت‌هایی هستند که خود نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند و این افراد را تازه به دوران رسیده می‌دانند. در مقابل برخی‌ها هم هستند که عنوان می‌کنند چه ایرادی دارد مردم با بهانه‌ای شاد باشند و خوشحالی کنند و این موضوع نباید آنقدر هم بزرگ جلوه داده شود.
> چرا هالووین؟
اما لیلا ماهریک روانشناس درباره چرایی استقبال مردم از هالووین به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: «به تصور من چرایی استقبال مردم از هالووین به‌گذار ایران از سنت به مدرنیته بی‌ربط نیست، برای برخی افراد فرهنگ غرب نمادی از مدرنیته است و این اشخاص سعی می‌کنند با نزدیک شدن به این فرهنگ درواقع خود را به مدرنیته نزدیک‌تر کنند.» وی افزود: «از طرفی تکنولوژی و ابزار آن منشا غربی دارند، ما از این ابزارها استفاده می‌کنیم و ورود فرهنگ غرب و تاثیرپذیری جامعه از آن سوغاتی است که ابزارهای تکنولوژی برای ما از جهان غرب آورده‌اند.» ماهر ادامه داد: «اما دلیل مهم‌تر مسئله به این باز می‌گردد که برخی جوانان شناختی از خود ندارند و در نتیجه دچار نوعی بحران هویتی هستند، در این شرایط افراد به سادگی جذب مراسم و نمادهایی می‌شوند که به نوعی می‌توانند خلا هویتی آن‌ها را پر کند. پر رنگ‌تر شدن مراسم‌های ایرانی و پایبندی به این رسوم می‌تواند تا حدودی مشکل بحران هویت نسل جوان را حل کند.» این عضو سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: «در هر حال اگر جوانان به شناخت هویت خود نزدیک شوند، شاهد تبعیت بی‌چون و چرای آن‌ها از این رسومات نخواهیم بود و یا حداقل اگر مایل به پذیرش این رسم‌ها در میان خود هستند با آگاهی در این مسیر قدم بگذارند.»


> واکنش کاربران
حال این موضوع که هالووین در ایران آنقدر جدی برگزار می‌شود مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «در عجبم از خلقی که در این سرزمین زیست می‌کنند و همزمان ‎جشن هالووین هم می‌گیرند آنهم به صورت جدی».
کاربر دیگری گفته است: «اینجوری که مردم ایران هالووین رو جشن گرفتن انگار در اصل جشن ما بوده و خارجی‌ها ادای ما رو در میارند»
دیگری نوشت: «یعنی اینستا پر شده از عکسای هالووین ایرانیا! کاری به اینکه این جشن ما نیس ندارما اما چرا قیمه‌ها رو میریزین تو ماستا. جشن هالووین گرفتن بعد ماسک بالماسکه زدن. لعنتی‌ها هالووین رو از خود غربی‌ها بیشتر جشن می‌گیرند».
کاربران دیگر نوشته اند: «شمایی که الان هالووین و کریسمس و عید پاک رو جشن میگیری مثل این میمونه طرف توی لس‌آنجلس و نیویورک و لندن شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز بگیره همین قدر دور همین قدر نامفهوم!»، «جدااصلا نمیتونم جشن هالووین گرفتن رو درک کنم. نه اینکه بد باشه یا خوب. من یکی نمیتونم هضمش کنم»، «تازه متوجه شدم آرایش بعضی خانم‌ها روزهای عادی در کوچه و خیابان، کمتر از گریم جشن هالووین در خارج نیست!»، «امسال خیلی بیشتر از پارسال مراسم سنتی هالووین در ایران برگزار شد. فقط همش به خودم میگم یعنی آمریکاییا جشن یلدای ماروهم به همین خوبی برگزار میکنن؟»، «دوستان و آشنایان من در ایران، هالووین را خیلی جدی‌تر از من جشن می‌گیرند».