رایزنی ثمربخش علی باقری با همتای چینی

علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه از گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خبر داد و در توئیتی نوشت: در یک گفت‌وگوی تلفنی دوستانه و ثمربخش با آقای «ما ژائو» معاون وزارت خارجه چین، از مواضع مثبت و تعاملات سازنده چین قدردانی کردم. او افزود: ایران و چین به عنوان شرکایی قابل اعتماد، در خصوص غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه امریکا و اهمیت حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل موضع مشترکی دارند. باقری در توئیت دیگری نوشت: « لغو تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادهای ایرانی و طرف‌های ثالث و تضمین به عدم تکرار مورد تأکید قرار گرفت. رایزنی‌ها بین دو طرف در مورد طیفی از موضوعات به‌ویژه در عرصه بین‌المللی در آینده ادامه خواهد یافت.» همچنین «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اجرای مؤثر برجام تنها راه درست برای حل موضوع هسته‌ای ایران است و چین بشدت از بازگشت برجام به مسیر درست حمایت می‌کند.
ایالات متحده امریکا عامل بحران هسته‌ای ایران است، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه ایران را اصلاح کند و ایران نیز به تعهدات خود بازگردد و سایر اعضای برجام نیز باید به‌طور مؤثر در این مسیر تلاش کنند. وی افزود: تمامی طرف‌ها باید هرچه‌ سریع‌تر مذاکرات را از‌سر بگیرند. چین به حفظ تعامل با طرف‌های درگیر ادامه می‌دهد و به صورت سازنده در مذاکرات شرکت می‌کند.
اعلام حمایت چین از مواضع ایران در توافق هسته ای در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز یکشنبه در حاشیه اجلاس گروه 20 بر حقانیت مواضع تهران صحه گذاشت و تأکید کرد که توافق هسته‌ای باید به همان شکل سابق خود برگردد.
بین ایران و امریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده


دیروز همچنین سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که تاریخ آغاز مذاکرات احیای برجام این هفته نهایی خواهد شد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به گفت وگوهای هسته‌ای و اعلام این خبر درباره رایزنی‌های اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه و مسئول پیگیری پرونده برجام گفت: سفر آقای باقری به بروکسل با این هدف بود که اولاً روشن شود که چرا امریکا ۶ دور گفت‌وگوهای کاملاً دقیق و رو به جلو را به بن‌بست کشاند و چرا با رویکرد یکجانبه‌اش اجازه نداد آنچه که باید در اجرای برجام طابق النعل بالنعل اجرایی شود، عملیاتی شود و اینکه چگونه می‌شود از بن‌بست پیش آمده خارج شد.
خطیب‌زاده گفت:  دولت امریکا در وین به طور مشخص گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌هایی رساند که این پیچید‌گی‌ها باعث شد به بن‌بست برسد. رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی اعمال شده از سوی امریکا ضمن اینکه دارای جزئیات است، ولی این همه پیچیدگی‌ و این همه مؤخره و مقدمه و ضمیمه و آوردن لیست قرمز، سبز و... وکارهای نمایشی دیگر لازم نداشت. منطق روشن است، باید از پیچیدگی کم کرد، باید تحریم‌ها به صورت مؤثر رفع شوند و ضمانت برای اجرای مؤثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید به صورت جدی احیا شود.
او با اشاره به اینکه تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج امریکا از برجام وضع شده، مرتبط با برجام است و منافع ایران را خدشه‌دار کرده و باید مرتفع شود، افزود:  تا اطمینان نیابیم که تمام تحریم‌های امریکا به صورت مؤثر برداشته می‌شود، هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم.
به گفته خطیب‌زاده، گفت‌وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن‌بست خارج شویم و اگر امریکا بخواهد بن‌بست را ادامه دهد، مسیر سختی در مقابل امریکا خواهد بود.
به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی  همچنین در پاسخ به پرسشی درباره خبری مبنی بر اینکه امریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای با ایران در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، گفت: بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج امریکا از برجام هم به عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی نبوده است. وی با اشاره به خروج امریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران افزود: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران تا موقعی که این واقعیت‌ها روی زمین تغییر نیابد، تصور نمی‌شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.
رژیم اشغالگر قدس از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است
خطیب‌زاده  درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ ایران عنوان کرد: هیچ وقت تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم و منتفی ندانستیم. اساساً ذات این رژیم بحران آفرینی است و ریشه‌های آن در ناامنی و بی ثباتی رشد و نمو می‌کند. وی گفت: رژیم اشغالگر قدس بخوبی از مجموعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران آگاه است و توانمندی محدود خودش را هم می‌داند و از آن طرف هم اراده ایران را برای اینکه درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کند و نه شوخی می‌گیرد، می‌داند. لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

برش
وزیر خارجه به هند سفر می‌کند

علی چگینی، سفیر ایران در هند از سفر قریب الوقوع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به دهلی‌نو خبر داد. به گزارش ایسنا، سفیر ایران با بیان اینکه روابط دوجانبه هند و ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی در حال پیش‌رفتن به سطح بعدی است، اعلام کرد: وزیر امور خارجه درصدد است طی ماه جاری میلادی برای شرکت کردن در کمیسیون مشترک اقتصادی هند-ایران به دهلی‌نو سفر کند که خبر از آغاز دوره‌ای جدید برای دو کشور می‌دهد. چگینی درباره روابط هند و ایران افزود: هند مشتری بزرگ نفتی ما بود و ما اولین کشوری بودیم که با روپیه به هند نفت فروخت. این اقدام به رسمیت شناختن روپیه به عنوان یک واحد پول بین‌المللی به جای دلار با واحد پولی دیگری بود. ما همچنین به منظور خریداری برخی کالاهای مصرفی از هند این کار را کردیم. به گفته چگینی، تجارت دوطرفه هند و ایران که از ۱۲ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ فراتر رفته بود، ظرفیت این را داشت که به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار برسد اما این در صورتی بود که واردات نفت هند از ایران متوقف نمی‌شد. او ادامه داد: اگر هند واردات نفت، گاز و دیگر موارد را از ایران شروع کند، دو طرف می‌توانند تجارت متوازنی داشته باشند.