87 درصد واكسن‌هاي كرونا طي 3 ماه گذشته به كشور رسيد

 گروه اجتماعي
به دنبال ترخيص 6 ميليون دوز واكسن سينوفارم چيني در صبح 9 آبان سال جاري، روند واردات واكسن كرونا به مراحل پاياني خود نزديك شد. طبق آخرين گزارشي كه معاون امور فني گمركات كشور در اختيار «اعتماد» قرار داده، از 15 بهمن 1399 تا صبح 9 آبان 1400، در مجموع 79 محموله واكسن كرونا وارد كشور و از گمرك بين‌المللي امام خميني به وزارت بهداشت تحويل داده شده كه مجموع واكسن‌هاي وارداتي در اين فاصله زماني 146 ميليون و 246 هزار و 308 دوز است. طبق گزارشي كه مهرداد جمال ارونقي تنظيم كرده، در اين بازه زماني، بيشترين واكسن‌هاي وارداتي از نوع «سينوفارم» چيني (خريداري شده توسط جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران) و شامل 46 محموله با حجم 129 ميليون و 738 هزار و 498 دوز بوده و سپس، واكسن «آسترازنكا»، بيشترين حجم در رده دوم واكسن‌هاي وارداتي را به خود اختصاص داده است. مبدا واردات واكسن آسترازنكا در اين بازه زماني، كشورهاي ژاپن، كره جنوبي، ايتاليا، روسيه، هلند، اتريش، لهستان و يونان بوده‌اند كه در مجموع در فاصله 15 بهمن تا 9 آبان، 12 ميليون و 69 هزار و 210 دوز واكسن آسترازنكا وارد كشور شده است. واكسن اسپوتنيك V روسي در رده سوم حجمي قرار دارد كه بنا به جزييات اين جدول، در قالب 16 محموله با حجم 3 ميليون و 313 هزار و 600 دوز وارد كشور شده است. از ديگر نكات اين جدول، حجم بسيار ناچيز واكسن وارداتي  «بهارات» هندي است كه در قالب دو محموله و با حجم يك‌ ميليون و 125 هزار دوز وارد كشور شده است. 
نكته مهم در مورد واكسن هندي اين است كه اولين محموله واكسن بهارات 20 اسفند و با حجم 125 هزار دوز وارد كشور شد اما فروردين ماه امسال و به دنبال دستور دادستاني هند درباره ممنوعيت صادرات واكسن به ايران، تعهد اين كشور نيمه‌تمام ماند در حالي كه به گفته كيانوش جهانپور؛ رييس وقت مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، طبق توافق دولتين، هند بايد حداقل 2 ميليون دوز واكسن بهارات به ايران تحويل مي‌داده چنانكه دولت ايران هم، مبلغ 500 هزار دوز واكسن بهارات را به دولت هند پرداخت كرده بود. نكته مهم اين است كه بدعهدي دولت هند، در دولت دوازدهم اتفاق افتاده و توليد‌كننده هندي، بخش اعظمي از تعهد خود را در ماه‌هاي بعد تسويه كرده چنانكه به استناد مندرجات جدولي كه ارونقي در اختيار «اعتماد» قرار داده، مابقي تعهد دولت هند در 17 مهر ماه به گمرك بين‌المللي امام خميني، وارد و تحويل داده شده است. 
طبق گفته جهانپور، مطابق قرارداد منعقد شده با دولت روسيه، تعهد اين كشور تحويل 62 ميليون دوز واكسن اسپوتنيكV بوده در حالي كه طبق مندرجات اين جدول، مجموع واكسن اسپوتنيك V تحويل شده از روسيه به ايران، در فاصله 15 بهمن 1399 تا 7 آبان 1400، 3 ميليون و 313 هزار و 600 دوز است. از مشاهده اين اعداد و توضيحات اين جدول و همچنين با مقايسه حجم واردات واكسن در طول 7 ماه پاياني فعاليت دولت دوازدهم و حجم واردات واكسن كرونا در 3 ماه آغازين فعاليت دولت سيزدهم مي‌توان به اين نتيجه هم رسيد كه از 15 بهمن 1399 تا 14 مرداد 1400 (تحليف رييس دولت سيزدهم) مجموع واكسن‌هاي وارداتي به كشور، 18 ميليون و 794 هزار و 610 دوز و معادل 13 درصد از كل واردات تجميعي تا 9 آبان بوده در حالي كه از اولين روز آغاز به كار دولت سيزدهم (4 شهريور 1400) تا 9 آبان سال جاري، 117 ميليون و 346 هزار و 698 دوز و معادل 80 درصد از كل حجم واكسن‌هاي وارداتي، در گمرك بين‌المللي امام خميني ترخيص شده است.
 نكته ديگري كه در اين جدول تجميعي مي‌توان مشاهده كرد، اين است كه از كل واكسن‌هاي وارد شده به كشور، فقط يك محموله واكسن اهدايي بوده كه آن هم از نوع آسترازنكا و توسط دولت ايتاليا در تاريخ 26 مهر ماه از گمرك بين‌المللي امام خميني ترخيص شده است. مجموع واردات واكسن توسط بخش خصوصي از ديگر نكات اين جدول است. بخش خصوصي كه در دولت دوازدهم از واردات واكسن كرونا منع شده بود، در تاريخ‌هاي 6 مرداد و 13 شهريور، در مجموع 963 هزار دوز واكسن آسترازنكا (315 هزار دوز در تاريخ 6 مرداد و 648 هزار دوز در تاريخ 13 شهريور) وارد كشور كرده است. 
قرار است تا 180 ميليون دوز واكسن وارد شود 
طبق اعلام وزير بهداشت، قرار است تا سقف 180 ميليون دوز واكسن كرونا وارد كشور شود. بهرام عين‌اللهي چندي قبل تاكيد كرد كه واردات واكسن كرونا ادامه خواهد يافت و در مرز 180 ميليون دوز متوقف خواهد شد و باقي نياز كشور از محل واكسن‌هاي توليد داخل تامين مي‌شود. البته تا امروز و با گذشت 9 ماه از اخبار آغاز مراحل آزمايش و راه‌اندازي خط توليد و صدور مجوز مصرف اضطراري براي 9 واكسن داخلي، هنوز حجم 3 واكسني كه مجوز مصرف دريافت كرده‌اند، به 10 ميليون دوز هم نرسيده و در حالي كه وزير بهداشت تاكيد دارد كه تا دهه اول بهمن امسال، واكسيناسيون جمعيت عمومي (تزريق دو دوز به حداقل 70 درصد جمعيت كشور) بايد به پايان برسد، طبق گزارشي كه ديروز وزارت بهداشت منتشر كرد، تا روز 10 آبان، ۵۲ ميليون و ۸۶۰ هزار و ۴۹ نفر، دوز اول واكسن كرونا و ۳۵ ميليون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۷ نفر، دوز دوم را دريافت كرده‌اند كه بنابراين تا امروز، 35 ميليون و 283 هزار و 617 نفر از جمعيت كشور، با دريافت دومين دوز واكسن كرونا، مصونيت نسبي پيدا كرده‌اند. طبق اين گزارش، مجموع واكسن‌هاي تزريق شده (دوز اول و دوز دوم و دوز سوم) تا روز 10 آبان سال جاري، ۸۸ ميليون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۲ دوز است.