منتظر اقدام دولت واشنگتن هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی: منتظر اقدام دولت واشنگتن هستیم شرق: تاریخ ازسرگیری مذاکرات احیای برجام همچنان نامشخص ماند. سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود بار دیگر به اشاره به یک بازه زمانی کلی برای زمان ازسرگیری مذاکرات اکتفا کرد و موعد شروع گفت‌وگوها را «دو، سه هفته آینده» خواند. سعید خطیب‌زاده همچنین با برشمردن انتقادات نسبت به رویکرد ایالات متحده در قبال برجام، موفقیت گفت‌وگوهای احیای برجام را منوط به برنامه درست دولت ایالات متحده دانست و تأکید کرد:‌ «ما منتظر اقدام و عمل دولت واشنگتن هستیم». این در حالی است که هفته گذشته علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سفر به بروکسل و پس از دیدار با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای احیای برجام و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرده بود مذاکرات در فاصله یک ماه آینده شروع خواهد شد و نیز وعده داده بود در یک هفته پیش‌رو تاریخ شروع مذاکرات مشخص خواهد شد. این نکته‌ای بود که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و نیز نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، ساعاتی پیش از این نشست خبری اشاره کرده بود که ایران چنین وعده‌ای برای تعیین زمان شروع مذاکرات داده بود. سخنگوی وزارت خارجه توضیحاتی نیز درباره «تضمین» مد‌نظر ایران از آمریکا داد و نیز آمریکا را مقصر «بن‌بست» در گفت‌وگوهای وین دانست: «سفر آقای باقری به بروکسل برای این بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا شش دور گفت‌وگوهای دقیق و رو به جلوی وین را به بن‌بست کشاند و چرا با رویکرد یک‌جانبه‌اش اجازه نداد آنچه باید در اجرای برجام نعل‌به‌نعل اجرائی شود،‌ عملیاتی شود و اینکه چگونه می‌شود از بن‌بست پیش‌آمده خارج شد».
 کنایه دوباره اولیانوف
اولیانوف در واکنش به خبر روزنامه ایرانی تهران‌تایمز مبنی بر اینکه به دنبال دیدار باقری با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین به‌زودی اعلام خواهد شد، در صفحه توییترش نوشت: «خوب است. فقط یک نکته، تهران‌تایمز عزیز. تا جایی که به خاطر دارم، پس از دیدار ۲۷ اکتبر در بروکسل، موضع طرف ایرانی مشخص‌تر بود و قصد داشت تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین را «هفته آینده» و نه «به‌زودی» اعلام کند». انتقاد اولیانوف که با کنایه به کلیدواژه «به‌زودی» در صحبت‌های چند هفته گذشته مقامات ایران مطرح شده است، اولین نمونه از اظهارات این‌چنینی او نیست. او در دو، سه هفته گذشته چند مرتبه با توییت‌هایش، مستقیم و تلویحی انتقاد و نارضایتی روسیه از روند تصمیم‌گیری دولت جدید ایران درباره مذاکرات احیای برجام را نشان داده است. خطیب‌زاده یک مرتبه در پاسخ به یکی از صحبت‌های او اشاره کرد که ایران مواضع روسیه را از مسکو دریافت می‌کند اما این بار اساسا حاضر به پاسخ به صحبت‌های او نشد.
 تاریخ دقیق بعد از مشورت اعلام خواهد شد


سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با توییت اخیر اولیانوف در ارتباط با زمان آغاز مذاکرات وین و اظهارات باقری در این زمینه گفت: «من توییت آقای اولیانوف را ندیده‌ام و درمورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ایران و اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شده‌اند و پیش از پایان ماه نوامبر این دور از گفت‌وگوها انجام می‌شود. البته تاریخ قطعی آن طی هفته جاری بعد از مشورت با دیگر کشورهای ۱+۴ اعلام خواهد شد،‌ تاریخی که مناسب همه طرف‌ها باشد». خطیب‌زاده افزود: «گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت متمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن‌بست وین خارج شود ولی اگر آمریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد شرایط سختی وجود خواهد داشت».
 وقتی بازگشت آمریکا را می‌پذیریم که مطمئن باشیم قطعی است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا مانند دوران ترامپ یک‌جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، تصریح کرد: «درمورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح‌کردن این‌گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود». خطیب‌زاده ادامه داد:‌ «اصل این موضوع این است که ایران و کشورهای ۱+۴ تأکید بر این دارند که آمریکا باید نیت خود را در عمل و آن هم با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که دیگر هیچ‌کس در واشنگتن با خروج یک‌جانبه از توافقات دنیا را به سخره نمی‌گیرد. آنچه ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام انجام داد تنها به سخره‌گرفتن طرف‌های مقابل در برجام نبود بلکه به‌نوعی حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی را به سخره گرفت. اینکه آمریکا چه نوع تضمین‌های سیاسی و حقوقی ارائه دهد که در برجام گنجانده شود درمورد آن مباحثی مطرح شده است. آمریکا به دنبال پیشبرد اهداف خود خارج از ارائه هر‌گونه تضمینی است و تصور می‌کند که پلیس دنیاست و هر موقع که بخواهد می‌تواند قوانین و مقررات را نقض کند. ما در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیریم که مطمئن باشیم این بازگشت قطعی است».