هدف مذاکره حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در یک رشته توئیت نو‌شت: کاخ سفید در خواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد، ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند.
وی افزود: ما به دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: 1+4 برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده‌باشد.
به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات سالیوان مبنی بر این‌که آماده بازگشت به مذاکرات با حسن نیت با ایران هستیم نیز گفت: امیدوارم آنچه از قول سالیوان گفتید درست باشد. اقدامات و برنامه‌های پیگیری شده توسط دولت بایدن تا امروز مخالف اعلام نیت آقای سالیوان است. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم و منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.


زیاده‌خواهی آمریکا
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که اولویت فوری واشنگتن، محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.
سالیوان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن در زمان بازگشت به مذاکرات «وین» برای احیای برجام، تلاش می‌کند تا برنامه هسته‌ای ایران را در انزوا قرار دهد یا اینکه این مذاکرات همچنین برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای را نیز در برخواهد گرفت، گفت: رویکرد ما تلاش برای بازگشت به برجام بر پایه پایبندی در قبال پایبندی است که به مفهوم آن است که بر مجموعه‌ای از آن موضوعات متمرکز می‌شویم و سپس از آن به عنوان یک پایه و اساسی برای رویارویی با طیف وسیعی از نگرانی‌هایی که درباره رویکرد ایران داریم، استفاده می‌کنیم که این شامل برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای نیز
می‌شود.
مشاور امنیت ملی آمریکا سپس درخصوص تلاش واشنگتن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران توضیح داد: اما اولویت فوری ما، احیای محدودیت‌های هسته‌ای (ایران) است زیرا با اعمال چنین محدودیت‌هایی در جایگاه بهتری برای رویارویی و مهار باقی مسائل قرار خواهیم
گرفت.
این اولین بار نیست که مقام‌های دولت «جو‌بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از اهداف خود برای استفاده از مذاکرات وین برای دستیابی به دیگر اهداف ضدایرانی خود از جمله محدود کردن فعالیت‌های موشکی ایران سخن به میان می‌آورند.
وظیفه بایدن است
که جامعه بین‌الملل را قانع کند
خطیب‌زاده همچنین در توئیتر با‌ اشاره به توئیت «تد کروز» سناتور جمهوریخواه نوشت: جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند.
وی افزود: این مسئولیت رئیس‌‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل- از جمله تمامی اعضای برجام - را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد.
تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در پیامی در توئیتر نوشت: جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- بار دیگر توسط هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد.
به گزارش فارس، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون ‌اشاره به نقض عهد کشورش از ایران خواسته به وعده‌اش برای آغاز مذاکرات وین عمل کند.
سایر اخبار این روزنامه