اصرار ما به لغو واقعی تحریم­‌ها مانع احیای برجام است!

  سرویس سیاسی-

سرمقاله شرق نوشته است: «حسن روحانی در آخرین روز کاری خود در مصاحبه با رسانه ملی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «اگر هدف تأمین نظر مقام معظم رهبری باشد این کار شدنی است ولی اگر مذاکرات مقید به مصوبه مجلس باشد به توافق نمی‌رسد». روحانی در ادامه گفت: «مصوبه می‌گوید تمامی تحریم‌ها علیه ایران باید برداشته شود، این اتفاق می‌تواند بیفتد اما مذاکرات دیگری را می‌طلبد».
این اظهارات در حالی است که رهبرانقلاب نیز بر لغو واقعی تحریم‌ها و راستی آزمایی آن تاکید کرده‌اند. سپس این نوشتار می‌افزاید: «حدود سه‌ ماه پس از این سخن و سکانداری دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای، کشتی مذاکرات به قول مولانا «کژ می‌شد و مژ می‌شد»، در بین وین و بروکسل در نوسان است و چشم‌اندازی هم فراروی آن دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد راهبرد تیم جدید که هنوز مذاکره‌کنندگان آن مشخص نشده‌اند و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه، یک‌تنه آن را نمایندگی می‌کند، نادیده گرفتن آمریکا، از‌سرگیری مذاکرات در قالب جدید و لغو همه‌ تحریم‌هاست. در راهبرد جدید (که متأسفانه سنگ‌بنای آن را تیم قبلی گذاشت) آمریکا تا زمانی که برجام را در شاکله قبلی آن نپذیرد، حق ورود در مذاکرات را ندارد و هم‌پیمانان اروپایی وظیفه انتقال نتیجه مذاکرات و پیام‌رسان دوطرفه بین ایران و آمریکا خواهند بود.»


نکته قابل تامل این است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب فردای توافق برجام در سال 1394 تیتر زده بودند: «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و یا «فروپاشی تحریم‌ها» و همین روزنامه شرق در تیترهایش آورده بود: «اینک بدون تحریم» و «فروپاشی سازمان تحریم‌ها» حالا این جماعت که روزگاری ملت ایران را با لغو تحریم‌ها فریب داده‌اند مدعی می‌شوند که خواسته ایران مبنی بر لغو واقعی تحریم‌ها مانع احیای برجام است.
اما سؤال این است که آیا از جماعت بزک‌کننده برجام (یعنی کسانی که با اغراق زمینه فریب دادن ملت ایران را فراهم آوردند) انتظاری جز این دست اظهار نظرها را (که در سرمقاله شرق آمده) می‌توان داشت؟!
2 برابر شدن جمعیت زیرخط فقر با مدیریت اصلاح‌طلبان
روزنامه اعتماد روز گذشته با اشاره به اظهارات فرشاد مومني رئيس موسسه مطالعات دين و اقتصاد در جلسه با مديران و برخي پژوهشگران موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي، به نقل از وی نوشت: «نتايج پژوهش‌ها به ويژه مطالعه موسسه عالي پژوهش نشان مي‌دهد كه در دوره سه ساله ۹۶ تا 99، جمعيت زير خط فقر بيش از دو برابر شده و اين نيازمند گفت‌وگوهاي جدي است و بايد بررسي شود كه چه عواملي موجبات ايجاد اين شوك را فراهم كرده است؟!»
این روزنامه نوشت: «اين نحوه جهش جمعيت به زير خط فقر در تاريخ بيش از صد ساله كشور بي‌سابقه بوده و اين امر نيازمند آن است كه از ده‌ها زاويه به آن نگاه شود.»
گفتنی است حسن روحانی ۸ سال پیش با شعار «آن چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند»، رای مردم را گرفت و همین روزنامه‌های اصلاح‌طلب وعده‌های بی‌پشتوانه و عوام فریبانه را برجسته می‌کردند. امروز و پایان دولت برآمده از این جریان افزایش ۶۰۰٪ قیمت مسکن، افزایش ۳۰۰٪ قیمت دلار، افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰٪ قیمت اقلام خوراکی، رکوردشکنی در افزایش شاخص فلاکت، رکوردشکنی در رشد منفی اقتصادی، رکوردشکنی در کاهش ارزش پول ملی (۳۰۰٪) با ماحصل بحران مسکن، بحران برقی، بحران نفتی، بحران ارزی، بحران بنزینی، بحران تورم، بحران نقدینگی، بحران جمعیتی، بحران بیکاری و... تنها بخشی از میراث شوم دولت روحانی برای دولت سید ابراهیم رئیسی است.
روزنامه اصلاح‌طلب: آمریکا در حال دشمنی با مردم ایران است
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «اصلی‌ترین هدف از تحریم‌ها، ایجاد فشار به «مردم» ایران است نه «دولت» و اساساً بار اصلی فشار، مخاطبی جز مردم نداشته و ندارد. خرابکاری اخیر درخصوص ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت نیز مجددا این موضوع را به وضوح به نمایش درآورد... اقدامات خرابکارانه دشمنان ایران «مردم» را هدف گرفته است؛ حالا چه این اقدامات خرابکارانه به‌طور مستقیم از سوی دولت‌های غربی و ذیل پوشش «تحریم هوشمند» اعمال شود و چه به صورت غیرمستقیم و نیابتی به گروه‌های خرابکارانه محول شود، یک نتیجه بیش‌تر ندارد: ایجاد فشار بر بدنه عمومی مردم».
در ادامه این مطلب آمده است: «هک سامانه سوخت دو نکته دیگر را هم روشن کرد: ضرورت بومی‌‌سازی کامل امنیت سایبری و ارتقای سامانه‌های برخط بدون اتکا به سایر کشورها، از طریق نهایی کردن شبکه ملی اطلاعات و بازبینی در فرآیندهای پدافند غیرعامل. دوم اینکه دولت ایران بایستی به منظور جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده، پیگیری جدی و فوری حقوقی در عرصه بین‌المللی را مدنظر قرار دهد. ضروری است با تمسک بر مفاهیم پذیرفته شده حقوقی در عرصه بین‌المللی مانند «دفاع مشروع» و «اقدام متقابل» که مبتنی بر کنوانسیون‌های بین‌المللی و قواعد آمره (Jus cogens) در نظم حقوقی جهان پذیرفته شده است، باید سریعاً واکنش‌های متقابل صورت گیرد و همزمان نیز مطالبه خسارت و غرامات ناشی از این قبیل خرابکاری‌ها از عاملان و همچنین مسببان این جنایات بشری مبنای کار حقوقی دولت ما در مجامع بین‌المللی باشد».
روزنامه ایرانی یا ارگان رسانه‌­ای دشمنان؟!
در جنگ این موضوع بسیار مرسوم بوده که با انواع و اقسام رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی یک طرف جنگ سعی می‌کند به نیروهای مقابل این نکته را القا کند که در صحنه نبرد برتری دارد و به این وسیله و با ایجاد هراس پیروزی را پیش از حمله برای خود قطعی کند. ریختن کاغذهای چاپ شده توسط هواپیما در میان نیروهای حریف و یا پخش برنامه‌هایی از طریق رادیو یا تلویزیون و یا انتشار شایعات توسط ستون پنجم و... از نمونه‌های این نبرد روانی-رسانه‌ای است. حالا با این توضیح عملکرد روزنامه اصلاح‌طلب را مورد واکاوی قرار دهید که در ادامه آمده است.
روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: «آمریکا علاوه‌بر لفاظی و تحریم اقدامات عملی تحریک‌کننده دیگری را هم علیه ایران آغاز کرده است. نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه بمب‌افکن‌های«B-۱ B» خود را بر فراز خاورمیانه به سمت خلیج‌فارس به پرواز در آورد. ارتش اسرائیل درباره پرواز این بمب‌افکن توضیح داده و گفته جت‌های جنگنده این کشور بمب‌افکن آمریکایی را در منطقه اسکورت کرده‌اند. آش به حدی شور است که تایمز آو اسرائیل هم اقدام آمریکا و اسرائیل را «تهدید آشکار» علیه ایران توصیف کرده است. رسانه‌های اسرائیل دو هفته پیش در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که آویو کوخاوی، رئیس‌ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به نیروی هوایی این کشور دستور داده تمرین‌های لازم برای حمله احتمالی به مراکز هسته‌ای ایران را پس از دو سال وقفه از سر بگیرد. اما تنها اسرائیل نقش اسکورت‌کننده بمب‌افکن آمریکایی را برعهده نداشته. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته جت‌های جنگنده بحرین، مصر و عربستان سعودی هم این بمب‌افکن را حمایت و اسکورت کرده‌اند.»
در ادامه مطلب آمده است: «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در اوایل ماه اکتبر در واشنگتن گفت: «زمان کوتاه است. اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم و این گونه رایزنی‌ها با متحدان و شرکای ما بخشی از آن است.» به نظر می‌رسد هشدار‌های آمریکا برای رفتن سراغ طرح جایگزین در حال جدی‌تر شدن است.»
ابتکار نوشت: «مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام میان ایران و گروه ۴+۱ به همراه آمریکا که با روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید در دولت حسن روحانی از سر گرفته شده بود، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. قرار شد پس از انتقال قدرت و تشکیل دولت جدید ایران این مذاکرات از سر گرفته شود. تاکنون اما ایران از بازگشت به میز مذاکرات امتناع کرده است.»
مدعیان اصلاحات تهدیدات آمریکا واسرائیل علیه ایران را برجسته و القا می‌کنند که اینها به دلیل امتناع ایران از بازگشت به میز مذاکره است گواینکه اصلاح‌طلبان بلندگوهای آمریکایی‌ها در داخل هستند! و می‌خواهند با مهندسی ترس در جامعه‌، ساز سازش و انفعال در برابر نظام سلطه را کوک کنند.
سایر اخبار این روزنامه