حملات دیگر مرز ندارند

فتوت احمدی‪-‬ چند روز پیش با هک جایگاه‌های سوخت‌رسانی مواجه بودیم؛ واقعیت این است که باید بگویم کشور را این طور در معرض خطر قرار دادن خیلی نگران‌کننده است چرا که اگر حمله‌ای که به جایگاه‌های سوخت‌رسانی در سراسر کشور صورت گرفت، به نیروگاه‌ها و یا پتروشیمی ما انجام شود مصیبت‌های بزرگی را برای کشور به وجود خواهد می‌آورد.
در گذشته کشور‌ها مرز داشتند و کشوری مثل ما مراقب بود تا از سوی کشورهای هم مرز خود آسیبی نبیند اما امروز با توجه به حملات سایبری دیگر نباید تنها نگران کشور‌های
هم مرز بود چرا که برای مثال کشور شیلی که آن طرف مرز‌های ما قرار دارد و خط مرزی با کشور ما ندارد هم می‌تواند به واسطه حملات سایبری خطر جدی برای کشور ما محسوب شود.
حملات سایبری مرز نمی‌شناسند و در نتیجه می‌توانند برای کشور‌های سراسر جهان مشکلات اساسی به وجود بیاورند چرا که در دنیای امروز دیگر حملات مربوط به کشورهای هم مرز نیست و همه کشور‌ها می‌توانند یکدیگر را مورد هدف قرار بدهند به همین دلیل خیلی مهم است که ما بتوانیم از شبکه‌های داده کشور به درستی محافظت کنیم و این شبکه‌ها رمز شده باشند. چون معتقد بودند اگر فرکانس‌های رادیویی را مورد نظارت قرار ندهند ممکن است در زمان جنگ برای آن‌ها تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. اما امروز دیگر مسئله فرکانس‌های رادیویی مطرح نیست و شبکه‌های دیتا هستند که تعیین‌کننده هستند و در نتیجه کشور‌ها در زمان صلح بر شبکه‌های دیتای ارگان‌ها و سازمان‌های یکدیگر نظارت می‌کنند و از دیتاهای آن در زمان جنگ استفاده می‌کنند و حاصلش هم ایجاد اختلالاتی است که این روزها شاهدش بودیم.


در حال حاضر اگر ما در شرایط جنگی قرار بگیریم و پتروشیمی، جایگاه‌های سوخت و برق کشور با اختلال مواجه شود، دیگر قدرت دفاع نخواهیم داشت و چند روز طول می‌کشد تا بتوانیم ماجرا را ارزیابی کنیم. این پیش‌بینی دنیای آینده است چرا که همه کشور‌ها ازنظر دفاعی زیر سلطه فضای سایبری قرار
خواهند گرفت.
متخصصان حوزه IT معتقدند ۲۰ درصد دیتاهایی که در کل کشور در حال حرکت است فاقد رمز است و در نتیجه ما در این نقطه بسیار آسیب‌پذیر هستیم.