عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عنوان کرد تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا از تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا خبر داد و گفت: دستورالعمل استفاده از دُز سوم برای اقشار مختلف بزودی تهیه خواهد شد.
به گزارش مهر، پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا، در توضیح آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: در عموم شهرها و استان‌های کشور روند کرونا از نظر بستری و ثبت موارد، کاهشی است و آماری که مشخص شده است زیر ۱۰ هزار نفر موارد جدید داریم.
وی در عین حال افزود: اما اینکه بگوییم پیک ششم دقیقاً چه زمانی آغاز می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی چون ریتم بیماری سینوسی است حتماً یک افزایش خواهیم داشت و مهم است که این افزایش، تبدیل به پیک و بحران‌های پیشین نشود و با وضعیت واکسیناسیون امیدواریم چنین نشود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۳ درصد مردم هنوز واکسن نزدند، اظهار کرد: این افراد سبب ضعف برنامه می‌شوند؛ چراکه مبتلا می‌شوند و سایرین را هم مبتلا می‌کنند و واکسن زده‌ها را هم دچار بیماری می‌کنند. الان واکسن به قدر کفایت از انواع مختلف موجود است و مردم باید تشویق به تزریق شوند.


وی تاکید کرد: در جلسه کمیته علمی در حال تصمیم‌گیری پیرامون تزریق دُز سوم هستیم که به چه افرادی تزریق شود. اکنون دُز سوم برای کادر درمان تزریق می‌شود و ان‌شاءلله برای سایر مردم هم دستورالعمل خواهد آمد.
طبرسی ادامه داد: تزریق دُز سوم به ترتیب خواهد بود؛ چون شاید همه احتیاج به تزریق دُز سوم نداشته باشند ولی افراد پرخطر و سنین بالا مورد هدف هستند زیرا به مرور سیستم ایمنی در این افراد افت می‌کند و باید با بوستر دُز واکنش ایمنی را تقویت کرد.
طبرسی ادامه داد: عارضه واکسن در مقابل سود آن قابل چشم‌پوشی و خفیف است و عوارض منجر به مرگ و موارد شدید در حجم تزریق فعلی قابل اغماض است.
وی درباره افتراق آنفلوآنزا و کرونا و پروتکل‌های درمانی آن، بیان کرد: بحث بر تست‌های تشخیصی است و به محض اینکه آزمایشگاه مرکزی اعلام کند آنفلوآنزا به حد قابل توجهی رسیده است، ما تست‌های تشخیصی آنفلوآنزا را برای افتراق با کرونا فعال می‌کنیم؛ چون افتراق این دو بیماری از روی علائم زیاد امکان‌پذیر نیست و باید تمهیدات تست اندیشیده شود.
طبرسی گفت: فعلاً به صورت موردی، موارد آنفلوآنزا گزارش شده است اما آمار آن قابل توجه نیست. فعلاً نوع A آنفلوآنزا گزارش شده است.
وی درباره پروتکل‌های درمان کرونا، افزود: گایدلاین‌های درمان کرونا از ابتدا تاکنون تغییراتی داشته است؛ چون کرونا یک بیماری با تغییر شرایط و علائم است و ممکن است دارویی که امروز تجویز می‌کنیم شش ماه بعد دیگر کاربرد نداشته باشد و پیش نویس تغییرات جدید به استان‌ها ابلاغ شده است و گایدلاین‌های جدیدتر هم ظرف یک تا دو هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
او تاکید کرد: در حال حاضر افزایش بستری ناشی از کرونا نداریم. چند شهر قرمز شدند که آنها افزایش بستری داشتند اما عمدتاً در شهرهای بزرگ چنین نبود و عمده شهرهای کشور افزایش بستری ندارند.
طبرسی درباره آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز گفت: آمار فوتی‌ها تفاوت دارد وقتی ۴۰۰۰ نفر در ICU بستری هستند تعدادی هم فوت می‌کنند و وقتی مثلاً به کشوری مانند انگلستان هم نگاه می‌کنید که ۸۰ درصد واکسیناسیون کرده، می‌بینید روزی ۱۸۰ تا ۲۰۰ مرگ دارد و این همان اصل است که می‌گوئیم کرونا به زودی تمام نخواهد شد و رعایت پروتکل‌ها ضروری است. چون ریتم بیماری سینوسی است افزایش موارد قطعی خواهد بود ولی مهم این است که افزایش به بحران تبدیل نشود.
وی درباره تجمع شهرهای قرمز در نوار غربی کشور، تصریح کرد: نقاط مرزی که تردد بیشتر است احتمال خطر و بیماری بیشتر است و هنوز کمیته اپیدمیولوژی ما به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.
وی درباره سویه دلتا پلاس نیز گفت: این سویه در حال رصد است و در برخی کشورها مانند روسیه و انگلیس شناسایی شده است که سبب افزایش موارد هم شده است اما در ایران هنوز گزارش رسمی از آن نداریم.
وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز بیان کرد: کمیته علمی کشوری نظر خود را اعلام می‌کند و ستاد ملی تصمیم نهایی را منتشر می‌کند.
طبرسی ادامه داد: اینکه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود یک اصل است اما اینکه زمان بازگشایی چه زمانی باشد، بیشتر به بازگشایی تدریجی و دیدن عواقب آن معتقد هستیم. اگر پس از تزریق واکسن بتوانند با رعایت پروتکل بازگشایی تدریجی داشته باشند می‌توان به آن فکر کرد.
بازگشایی‌ها آهسته و با درنگ باشد
عضو کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت نیز درخصوص بازگشایی‌ها اظهار کرد: لازم است بازگشایی‌های پس از تعطیلات و دورکاری کرونا به صورت تدریجی، آهسته و با درنگ بیشتری انجام گیرد و از بازگشایی‌های بدون برنامه، یک دفعه‌ای و هیجانی پرهیز شود.
مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: روش مناسب برای بازگشایی این نیست که تاریخ تقویمی را ملاک قرار دهیم و بر اساس آن از یک زمان مشخص اقدام به بازگشایی کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: کرونا با تقویم جلو نمی‌رود تا ما در زمان خاص، کار مشخصی مانند بازگشایی مدارس یا دانشگاه‌ها را انجام دهیم. اقداماتی مانند بازگشایی‌ها باید به شکل پویا، علمی و با رصد دقیق و روزانه آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کرونا انجام شود.
وی تاکید کرد که روزانه باید وضعیت کشور یا هر منطقه به دقت رصد شود تا در صورت فراهم بودن شرایط، بازگشایی ادامه یابد. اگر شرایط تغییر یافت برنامه‌ها را باید متوقف کنیم. به عبارت دیگر، قطعیت دادن بازگشایی‌ها به زمان خاص، قدری نگران‌کننده و خطرناک است.
یونسیان افزود: اگر مشاهده کردیم که تصمیم اتخاذ شده، مناسب نبوده یا تغییر شرایط باعث نامناسب شدن آن شد، در اولین فرصت باید جلوی آن اقدام گرفته و برنامه جایگزین بر اساس مستندات علمی اخذ و اجرایی شود.
بازگشایی مدارس با دستورالعمل انجام نمی‌شود
وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که فقط با صدور نامه و دستورالعمل می‌توان به هدف بازگشایی ایمن مدارس رسید و همه دانش‌آموزان را به مدرسه آورد.
یونسیان، تعامل با خانواده‌ها را شرط اصلی بازگشایی مدارس اعلام کرد و گفت: با تعامل مناسب و سازنده با اولیای دانش‌آموزان می‌توان آنان را قانع کرد که فرزندان خود را به مدرسه بیاورند یا کماکان از روش آموزش مجازی استفاده کنند.
وی تاکید کرد که مسئولان هم باید دغدغه، نگرانی و مشکلات معلمان، دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان را به طور کامل بشنوند و برای رفع آنها اقدام سریع و عاجل کنند، اگر این کار انجام نگیرد، شاهد تبعیت کامل و مناسبی از سوی اولیای دانش آموزان نخواهیم بود.
این اپیدمیولوژیست افزود: در صورتی که تعامل مناسب با خانواده‌ها صورت گرفته باشد و پروتکل‌های بهداشتی هم به دقت رعایت شود، زمینه بازگشایی مدارس فراهم می‌شود، در غیر این صورت احتمال مقاومت مردم در مقابل برخی اقدامات و فعالیت‌های مسئولان وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه فضای مناسبی باید فراهم شود تا دغدغه‌های طرفین را شنید، گفت: این موارد شامل مسئولان مدارس، معلمان، اولیای دانش‌آموزان و سایر مسوولان می‌شود و همه آنها باید گفتمان شفاف چند طرفه داشته باشند.
یونسیان ادامه داد : همه باید در جریان این گفتمان سازنده قرار داشته باشند تا بعد از آن به یک تصمیم معقول و عقلانی برسند و همه آن را اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه گفتمان شفاف، متعادل و صریح، کمتر مشاهده شده است، افزود: اینکه تنها با صدور دستورالعمل، ابلاغیه و نامه بخواهیم موانع را برطرف کنیم، شدنی نیست، انجام این قبیل اقدامات لازمه کار است اما برای رسیدن به هدف، کافی نیستند.
مهم‌ترین بازگشایی‌ها، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست
رئیس‌جمهوری هشتم آبان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان باید با جدیت دنبال شود، گفت: وزارت بهداشت، با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر طبق شیوه‌نامه‌ها بازگشایی شوند.
آیت الله رئیسی با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای تدوین نقشه راه یک‌ ساله به منظور مقابله با کرونا تصریح کرد: در تدوین این نقشه راه، باید از نظرات دستگاه‌های مختلف و تمام استان‌ها استفاده شود.
بر اساس این گزارش، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش پنجشنبه هفته گذشته گفته بود که با واکسینه شدن حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، مدارس از نیمه دوم آبان به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند.
به گفته اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز، بازگشایی مدارس بر مبنای الزامات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی شده است تا برای سلامت دانش‌آموزان مشکلی ایجاد نشود. بر این اساس مدارسی بازگشایی می‌شوند که این پروتکل‌ها را به درستی رعایت کرده باشند.
وی تاکید دارد که، رعایت فاصله ۱.۵ متری بین دانش‌آموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز ملاک‌ دیگر برای بازگشایی مدارس در کلاس‌های درس است تا از این طریق از انتقال ویروس به دانش‌آموزان جلوگیری شود و به یاری خداوند شاهد بازگشایی مطلوب مدارس با کمترین مشکل از نظر کرونا باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما به روزهای اوج سریال‌سازی‌اش باز می‌گردد؟ در انتظار روزهای خوش تلویزیون ژوبین صفاری لزوم توجه به آن سوی سیاست زدگی آیا نسخه اصلی «برجام» مُرده است؟ توافق روی پایه‌های لرزان میز مذاکره اختلافات ایران و روسیه درباره مسئله هسته‌ای چه مواردی است؟ تهران- مسکو از پشت در‌های بسته تا انتقادات عیان غلفت از سرمایه گذاری در نفت و گاز چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ هشداری جدی برای ایران بهترین بازیکن ایرانی حال حاضر فوتبال اروپا کیست؟ طارمی و اللهیار آماده؛ قدوس شگفت انگیز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عنوان کرد تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا «ابتکار» اما و اگرهای افزایش تولید خودرو را بررسی کرد بازار بی‌توجه به وعده‌ها امیرعبداللهیان: به دقت رفتار بایدن را می سنجیم با موافقت نمایندگان صورت گرفت ارسال پرونده تخلف روحانی به قوه قضائیه ایران تخم مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است؟ شتباهات اردوغان ترکیه را چگونه به نقطه شکست می‌کشاند؟