با موافقت نمایندگان صورت گرفت ارسال پرونده تخلف روحانی به قوه قضائیه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره پرونده تخلف «حسن روحانی» و سوءمدیریت وی در ستاد ملی کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند.
به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد عملکرد رئیس وقت ستاد ملی کرونا (رئیس جمهوری سابق) در اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
در این گزارش اعلام شد که فراخوان دیرهنگام وزارت بهداشت برای استفاده از ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا، ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در رایزنی برای دریافت به موقع واکسن‌ها، کمبود نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم و کمبود منابع مالی (ریالی و ارزی) و نهایتاً ضعف مدیریت و عملکرد شخص رئیس جمهوری در راهبری موارد فوق موجب تاخیر در برنامه ملی واکسیناسیون در مقایسه با سایر کشورها شده که این موضوع موجب افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در کشور شده است.
تمامی موارد بیان شده فوق نشانگر عدم مدیریت صحیح ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط شخص رئیس جمهوری است. البته او از موضوع تصمیم گیری گروهی و حضور مسئولان ارشد مانند معاون دادستان استفاده می‌کند و عواقب هیچ تصمیم اشتباه خود را نمی‌پذیرد. اما این را باید مدنظر داشت که در ستاد ملی کرونا اعضا فقط اظهارنظر می‌کنند اما رای گیری نمی‌شود و رئیس جمهوری جمع‌بندی می‌کند بنابراین این‌طور نیست افراد متخصص در ستاد کرونا بتوانند نظر خود را با رای به نتیجه برسانند؛ رئیس جمهوری هر طور که بخواهد جمع بندی می‌کند و تصمیم نهایی با او است. لذا از آنجایی که تصمیمات و اقدامات متناقض و غیر کارشناسانه وحتی ترک فعل‌های صورت گرفته توسط او منجر به فوت هموطنان عزیز و صدمات عدیده جانی، مالی و روحی برای مردم شده و نهایتاً نارضایتی شدید مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم نموده است، لذا لازم است برخورد قاطع و قانونی با ایشان صورت گیرد.


در ادامه جلسه این گزارش به رای وکلای ملت گذاشته شد و نمایندگان با ۱۶۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه علنی با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره پرونده تخلف حسن روحانی و سوءمدیریت وی در ستاد ملی کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند.
در بخش هایی از این گزارش آمده است:
عموم مردم ایران از عملکرد ستاد ملی کرونا و وزارت خانه‌ها و در راس آن شخص رئیس جمهوری جناب روحانی در کنترل و درمان بیماری کرونا رضایت نسبی نداشته و علیرغم برگزاری جلسات و مصوبات متعدد، تناقض، تضاد و نقایص در تصمیمات متخذه و اقدامات صورت گرفته مشاهده می‌شود و مردم از این بابت ضررهای جبران‌ناپذیر مادی و معنوی را متحمل شده‌اند. در این خصوص می‌توان از مواردی همچون تصمیمات اشتباه رئیس جمهوری در ایام پایان سال ۱۳۹۹ و عادی انگاری وضعیت بیماری در نوروز ۱۴۰۰، برخورد ناشایست رئیس‌ جمهوری در مقابل هشدارهای نظارتی، تصمیمات نامناسب و متناقض او به عنوان رئیس ستاد و عملکرد بسیار ضعیف او در مدیریت واردات، تولید و توزیع واکسن کرونا و غیره نام برد. در ادامه هر یک از موراد به تفصیل تشریح می‌شود:
تصمیمات اشتباه رئیس جمهوری در پایان سال ۱۳۹۹ و عادی انگاری وضعیت بیماری در نوروز ۱۴۰۰
همانگونه که کارشناسان در اواخر بهمن ماه موج چهارم کرونا را پیش‌بینی کرده بودند. پس از تعطیلات عید نوروز موج چهارم کرونا در حالی از راه رسید که این موج از موج‌های قبلی بسیار خطرناک‌تر بود و تعداد قربانیان روزانه به ۵۰۰ نفر رسید.
چند ماه از موج سوم کرونا گذشت و در حالی‌که به رغم هشدارهای متخصصان نسبت به شکننده بودن وضعیت و خطر وقوع موج چهارم کرونا، خیال مردم کمی از این بابت راحت شده بود، موج چهارم بدتر از همیشه از راه رسید و ترس‌ها را تبدیل به واقعیت کرد.
گرچه بنا به گفته‌ وزیر بهداشت «رنگ‌بندی بر مبنای عملکرد ویروس جهش یافته را در ستاد ملی کرونا معرفی کردیم تا یکی از آنها را بپذیرید عواقب آنها را هم مشخص کردیم. دوستان رنگ بندی شادتر که قرمز و نارنجی کمتری دارد و بدون مداخله ویروس جهش یافته را پذیرفتند.
عدم توجه رئیس جمهوری به تذکرات و سخنان وزیر بهداشت
وزیر بهداشت در انتهای سال ۱۳۹۹ درباره ممنوعیت سفرهای نوروزی گفت: تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود، خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس جهش یافته سفر است، حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.
چند روز بعد از این سخن، مصوبه ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروزی اعلام شد سفر به همه شهرها به جزء شهرهای با رنگ نارنجی و قرمز کرونایی آزاد است و این یعنی عملاً سفر به بیشتر نقاط کشور مجاز اعلام شده بود.
با این وجود با توجه به اینکه سیگنال مثبت سفرهای نوروزی توسط مسئولان صادر شد بیشتر مردم بدون جریمه سفر کردند و برخی جریمه را به جان خریدند و قرنطینه یکساله را شکسته و راهی سفر شدند و در ایام نوروز شاهد رونق گرفتن سفرهای نوروزی و شدت گسترش بیماری بودیم به طوری که رنگ بندی شهرها به صورت روزانه تغییر می‌کرد. جالب آن بود از مسافران پس از بحرانی کردن وضعیت شهرها و تغییر رنگ‌ها خواسته می‌شد شهر را ترک کنند. در آستانه عید مسئولان گردشگری مردم را به سفر کردن تشویق می‌کردند؛ در حالی که یکی از مهمترین علل شیوع بیماری سفر کردن است؛ اظهارات ضد و نقیض رئیس جمهوری کاملا مردم را سردرگم کرده بود لذا اظهارات ایشان موجب دادن اطمینان خاطر غلط برای انفجار سفرها و بیش از دو برابر شدن ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی شد.
نتیجه‌گیری
نتیجه سیاست‌ها و برنامه‌های اجرا شده دولت و شخص رئیس جمهوری به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا برای کنترل این بیماری تا کنون به گونه‌ای بوده که ۵ خیز اپیدمی به وقوع پیوسته و حتی خیز ۴ و ۵ بهم پیوسته بودند و باعث مرگ و میر شدید در هموطنان شد و در بسیاری از مناطق با وجود بیماران نیازمند به بستری بیش از ظرفیت تخت‌های بستری مواجه شدیم و همچنان جزء کشورهای بالای مرگ و میر نسبت به جمعیت کشور هستیم؛ به طوری که در مجموع از زمان شیوع آن به عنوان مهمترین عامل مرگ در کشور و یکی از عوامل موثر در کاهش رشد جمعیت نیز مطرح می‌باشد و در مجموع جزء کشورهای ناموفق در کاهش موارد ابتلا و موارد مرگ نسبت به سرانه جمعیت بوده‌ایم.
اظهار نظر دوگانه حکایت از سوء تدبیر در ستاد کرونا و بی توجهی به نظرات علمی کارشناسان دارد؛ تناقضاتی که حالا جان مردم را با مخاطرات جدی مواجه کرده است. عدم تداوم محدودیت‌های قبلی در اواخر بهمن ماه و اسفند ۱۳۹۹ و ادعاهایی مبنی بر اینکه «از پیک کرونا عبور کرده ایم»، موجب دادن اطمینان خاطر غلط برای انفجار سفرها و بیش از دو برابر شدن ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی شد. با وجود پیش بینی و هشدار کارشناسان (از جمله وزیر بهداشت)، محدودیت‌های مسافرت، در ایام پر ازدحام نوروزی برداشته شد و به ده‌ها میلیون نفر چراغ سبز تردد به شهرهای دیگر داده شد. وظیفه دولت، پیش بینی و پیشگیری بود؛ لیکن اقدام بازدارنده‌ای انجام نشد و متاسفانه این آمار ابتلا و فوتت تصاعدی شد.
از سوی دیگر فراخوان دیرهنگام وزارت بهداشت برای استفاده از ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا، ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در رایزنی برای دریافت به موقع واکسن‌ها، کمبود نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم و کمبود منابع مالی (ریالی و ارزی) و نهایتاً ضعف مدیریت و عملکرد شخص رئیس جمهوری در راهبری موارد فوق موجب تاخیر در برنامه ملی واکسیناسیون در مقایسه با سایر کشورها شده، که این موضوع موجب افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در کشور شده است.
تمامی موارد بیان شده فوق نشانگر عدم مدیریت صحیح ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط شخص رئیس جمهوری است البته او از موضوع تصمیم گیری گروهی و حضور مسئولان ارشد مانند معاون دادستان استفاده می‌نماید و عواقب هیچ تصمیم اشتباه خود را نمی‌پذیرد.
اما این را باید مدنظر داشت که در ستاد ملی کرونا اعضا فقط اظهارنظر می‌کنند اما رای گیری نمی‌شود و رئیس جمهوری جمع‌بندی می‌کند بنابراین این‌طور نیست افراد متخصص در ستاد کرونا بتوانند نظر خود را با رای به نتیجه برسانند؛ رئیس جمهوری هر طور که بخواهد جمع بندی می‌کند و تصمیم نهایی با او است. لذا از آنجایی که تصمیمات و اقدامات متناقض و غیر کارشناسانه وحتی ترک فعل‌های صورت گرفته توسط او منجر به فوت هموطنان عزیز و صدمات عدیده جانی، مالی و روحی برای مردم شده و نهایتاً نارضایتی شدید مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم کرده است، از این رو لازم است برخورد قاطع و قانونی با او صورت گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما به روزهای اوج سریال‌سازی‌اش باز می‌گردد؟ در انتظار روزهای خوش تلویزیون ژوبین صفاری لزوم توجه به آن سوی سیاست زدگی آیا نسخه اصلی «برجام» مُرده است؟ توافق روی پایه‌های لرزان میز مذاکره اختلافات ایران و روسیه درباره مسئله هسته‌ای چه مواردی است؟ تهران- مسکو از پشت در‌های بسته تا انتقادات عیان غلفت از سرمایه گذاری در نفت و گاز چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ هشداری جدی برای ایران بهترین بازیکن ایرانی حال حاضر فوتبال اروپا کیست؟ طارمی و اللهیار آماده؛ قدوس شگفت انگیز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عنوان کرد تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا «ابتکار» اما و اگرهای افزایش تولید خودرو را بررسی کرد بازار بی‌توجه به وعده‌ها امیرعبداللهیان: به دقت رفتار بایدن را می سنجیم با موافقت نمایندگان صورت گرفت ارسال پرونده تخلف روحانی به قوه قضائیه ایران تخم مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است؟ شتباهات اردوغان ترکیه را چگونه به نقطه شکست می‌کشاند؟