تذکرمهم رهبرمعظم انقلاب به نمایندگان مجلس

گروه سیاسی/ در روزی که قرار بود مجلسی‌ها برای انتخاب یک عضو حقوقدان شورای نگهبان تصمیم بگیرند، رئیس مجلس خبر از یک تذکر مهم توسط رهبر معظم انقلاب به مجلسی‌ها داد. تذکری که ناظر به گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس برای ثبت شکایت در دستگاه قضایی بود. تصمیمات خبرساز دیروز مجلس هم مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بود که بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها داشت. قرار بود طبق این طرح بخشی از شیوه نظارت بر رفتار نمایندگان و همین‌طور قوانین ناظر به این موضوع تغییر کند که با رأی منفی مجلس این کار متوقف شد.
جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی با نطق پیش از دستور و توضیح مهم محمدباقر قالیباف آغاز شد، جایی که او از یک تذکر مهم رهبر معظم انقلاب به مجلس خبر داد. به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در سخنان پیش از دستور خود گفت: رهبر انقلاب اخیراً درباره رسانه‌ای شدن اسم افراد در پی گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس تذکری داده‌اند و خواستار جبران موضوع شدند. به نظر می‌رسد اطلاعات عموم از آن فرد، هم راهگشای برخی سؤالات است و هم بهترین روش برای برآورده کردن جبران مد نظر رهبری. قالیباف افزود: رهبر معظم انقلاب در حاشیه نامه‌ای که در آن به رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده است، فرمودند شکایت بجاست نباید پیش از اثبات جرم آن را رسانه‌ای می‌کردند، دنبال کنید تا به نحوی جبران شود. به نظر می‌رسد این تذکر که حاکی از توجه به حق الناس است نه فقط برای همکاران اینجانب در مجلس بلکه برای همه صاحبان رسانه‌ها و تریبون‌ها مخصوصاً تریبون‌های رسمی و همه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای می‌تواند فصل الخطاب باشد. رئیس مجلس تأکید کرد: تا زمانی که جرمی اثبات نشده باشد ذکر نام افراد مجاز نیست. از همه همکاران می‌خواهم که ضمن جبران گذشته، در نطق‌ها، تذکرها و گزارش کمیسیون‌ها نسبت به رعایت این رهنمود جدی باشید؛ امیدوارم دیگر تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی و فعالان رسانه‌ای در رعایت این مسأله کوشا باشند.

رأی مجلس به ملابیگی


مهم‌ترین دستورکار دیروز مجلسی‌ها انتخاب یک عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. بعد از آنکه محمد دهقان، عضو سابق این شورا با حکم سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون حقوقی رئیس جمهوری منصوب شد، محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضایی دو حقوقدان دیگر یعنی سیدمحمدهادی راجی و غلامرضا ملابیگی را به‌عنوان کاندیداهای عضویت در شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود. این دو نامزد عضویت در شورای نگهبان دیروز در صحن مجلس به تشریح سوابق و دیدگاه‌های خود پرداختند. محمد هادی راجی در سخنان خود با بیان اینکه در صورت عضویت در شورای نگهبان ارتباط مؤثر با نمایندگان خواهد داشت، در موضوع انتخابات گفت: همان طور که رهبری فرمود انتخابات حق الناس است و من هم به این موضوع بسیار معتقدم که نباید حقی از کسی ضایع شود. غلامرضا ملابیگی نیز استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و قضایی کشور را مورد تأکید قرار داد و درباره انتخابات گفت که در راستای سیاست‌های کلی انتخابات باید حرکت کرد و حاکمیت قانون را مورد توجه قرار داد. بعد از اتمام نطق دو کاندیدا، نمایندگان مجلس با ۱۴۱ رأی ملابیگی را راهی شورای نگهبان کردند و راجی نیز ۹۱ رأی را به خود اختصاص داد.

رأی منفی به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان
دستورکار دیگر مجلس در روز گذشته بررسی طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بود. رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز رأی‌گیری در خصوص کلیات این طرح بیان کرد: همه می‌دانند که هیچ کدام از نمایندگان مجلس با اصل موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفتی ندارند و به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و توقع مردم آگاه هستند. بعد از نطق موافقان و مخالفان این طرح، مجلسی‌ها با 99 رأی موافق، 122 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن با کلیات آن مخالفت کردند. بر اساس این طرح قرار بود تعریف جدیدی از «شأن نمایندگی» ارائه شود. همچنین از نکات مهم دیگر این طرح ممنوعیت دریافت هدیه، تغییر ترکیب و شیوه کار هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، ممنوعیت اشتغال همزمان نمایندگان به برخی مشاغل در دوره نمایندگی، ممنوعیت صدور توصیه نامه، ثبت دریافت مجوزهای مختلف توسط بستگان نسبی یا سببی نمایندگان در یک سامانه و شفاف‌سازی اموال نمایندگان بود.