نمایندگان با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» مخالفت کردند مخالفت مجلس با یک طرح جنجالی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح «اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» را رد کردند.
به گزارش فرارو، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
با رد این طرح تا ماه‌ها طول می‌کشد که دوباره این طرح به صحن علنی بازگردد. مجلس اصولگرا پگیشتر نیز با طرح «شفافیت آرای نمایندگان» مخالفت کرده بود.
این در حالی است که نمایندگان مجلس پیش از انتخابات شعارهایی هم چون «شفافیت آرای نمایندگان» و افزایش نظارت بر رفتار نمایندگان را به صورت جدی مطرح می‌کردند.


حسین‌زاده بحرینی: مجلس انقلابی را در بیرون به توپ می‌بندند
در جلسه مجلس محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در حمایت از این طرح گفت: هیچ کدام از مخالفان، مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیستند اما ایراداتی به گزارش کمیسیون آئین‌نامه بر این طرح دارند. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در نظام جمهوری اسلامی بعد از نهاد ولایت‌فقیه، نهادی بااهمیت‌تر از مجلس وجود ندارد بنابراین به همان اندازه که موظف به حراست و پاسداری از حریم ولایت‌ هستیم، موظف به حراست و پاسداری از شان و جایگاه مجلس و نمایندگان نیز هستیم که این امر مطالبه رهبری انقلاب است.» رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در سنوات مختلف بعد از پایان دوره مجلس، نهادهای نظارتی، نمایندگان را به جرم تخلفات مالی و اخلاقی محکوم می‌کردند. با افزایش نظارت بر رفتار نمایندگان می‌توانیم از این اقدامات جلوگیری کنیم. او افزود: برخی دوستان با استناد به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، با این طرح مخالفت می‌کردند درحالی‌که این طرح برای عملیاتی کردن اصل ۸۶ قانون اساسی تدوین شده است. حسین‌زاده بحرینی اظهار کرد: «با این قانون تلاش می‌کنیم که اجازه ندهیم عده‌ای مجلس را به توپ ببندند. متاسفانه امروز شاهد هستیم که عده‌ای مجلس انقلابی را از بیرون به توپ می‌بندند.»
خضریان: از چه می‌ترسیم!
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در موافقت با طرح گفت: «حفظ و حراست از شان نمایندگی و مولفه نظارتی مجلس دارای اهمیت است؛ رهبر انقلاب بارها مطالبه کردند که مجلس ساختار نظارت بر خودش را پیش‌بینی کند.»
او افزود: آیا قانون موجود نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از کارآمدی لازم برخوردار است؟ چرا شاهد رد صلاحیت افراد در ادوار گذشته بوده‌ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «در حکومت اسلامی و علوی از چه می‌ترسیم؛ خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی عموم نمایندگان از صلاحیت لازم برخوردار هستند و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.»
خضریان گفت: مردم می‌توانند مطلع شوند که آیا نماینده هدیه‌ای دریافت کرده یا خیر زیرا این حق مردم است که بدانند نمایندگان چه رفتاری انجام می‌دهند؛ مجلس برای اینکه نشان دهد نسبت به نظارت بر دیگران داری جدیت است باید بر خودش هم جدیت داشته باشد.
نقدعلی: طرح نظارت بر رفتار نمایندگان را به کمیسیون برگردانده و اصلاح کنید
در ادامه محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: با توجه به فضای موجود مجلس و دغدغه نمایندگان مبنی بر اینکه اصول ۸۲ و ۸۴ قانون اساسی زیر سوال نرود، اخطار بنده را به رای بگذارید تا این طرح به کمیسیون برگردد و موادی که مورد دغدغه نمایندگان است، اصلاح شود.
البرز حسینی: با طرح نظارت حق اظهارنظر را از نمایندگان خواهید گرفت
در ادامه البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: «روز گذشته زمانی که بررسی این طرح شروع شد علی‌رغم اینکه سخنگو و رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی در صحن مجلس حضور داشتند، نماینده دیگری گزارش را خواند که این امر خلاف قانون آئین‌نامه داخلی بود.»
او تاکید کرد: نمایندگی امر مهمی است. یکی از نمایندگان می‌گفت «وقتی به جایی می‌روم ابا دارم که کارت نمایندگی خود را نشان دهم و کارت جایی که سابقاً کار می‌کردم را نشان می‌دهم. حسینی تصریح کرد: با این طرح، تریبون و حق اظهارنظر را از نمایندگان خواهید گرفت.
قالیباف: کلیات طرح نظارت بر رفتار نمایندگان را تصویب کنید
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر البرز حسینی گفت: «روز گذشته در همان ساعتی که بررسی این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت، بنده با آقای حسین‌زاده بحرینی و تعدادی از نمایندگان پیرامون مسائل اقتصادی جلسه داشتیم و به دلیل عدم حضور وی، نماینده عزیز دیگری گزارش کمیسیون را قرائت کرد.» رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: مطمئن هستم که وکلای ملت با اصل موضوع نظارت مخالفتی ندارند؛ مرکز پژوهش‌های مجلس هم روی این موضوع کار کرده است. او ادامه داد: با اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز صحبت کردم و نظر بر این است که این طرح به صورت دوشوری بررسی شود و پس از تصویب کلیات، برای اصلاح مواد به کمیسیون ارجاع شود. در پایان نمایندگان کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با ۹۹ رای موافق، ۱۲۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.
سایر اخبار این روزنامه
برای حل ۴۰ درصد آلودگی هوا نیاز به ۳۳ هزار میلیارد تومان است شرایط آخرالزمانی آلودگی هوا در انتظار تهران علیرضا صدقی نشانه‌های احتضار اجتماعی آیا نظارت بر وی‌.او.دی‌ها به وزارت ارشاد بازمی‌گردد؟ داستان طولانی شبکه نمایش خانگی تهران به جای برجام بر تقویت نفوذ خود در منطقه تمرکز می‌کند؟ ایران و عربستان در مسیر کاهش تنش نمایندگان با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» مخالفت کردند مخالفت مجلس با یک طرح جنجالی «ابتکار» سناریوهای مختلف اقتصادی را در صورت به نتیجه نرسیدن برجام بررسی کرد آینده اقتصاد ایران بدون توافق هسته‌ای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی شکست عملیات سرقت آمریکایی در دریای عمان قالیباف بیان کرد تذکر رهبر انقلاب به مجلس درباره رسانه‌ای شدن یک موضوع رئیس جمهوری: هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هشدار درباره انتصابات فامیلی و واکنش رئیسی دادستان کل کشور: قوه قضائیه از سرمایه گذاران، صاحبان صنایع و تولید کنندگان حمایت می‌کند واکنش نمایندگان به شکست آمریکا در دزدی دریایی نفت ایران وزارت اطلاعات : آمریکا منطقه را با خفت و خواری ترک می‌کند سردار جلالی: اکنون با جنگ هیبریدی روبه‌رو هستیم