رئیس جمهوری: هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هشدار درباره انتصابات فامیلی و واکنش رئیسی

امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت به بحث‌های منتشر شده درباره انتصابات در دولت واکنش نشان داد.
به گزارش فرارو، انتصابات فامیلی و جناحی در دولت جدید و دیگر نهادها همچنان خبرساز است و یکی از بحث‌های جدی محافل سیاسی و رسانه‌ای است.
در آخرین مورد آن انتصاب غیرقانونی در وزارت نفت بود. انتصاب پیام کهتری به عنوان مدیرکل وزارتی وزارت نفت خبرساز شد و اعتراضاتی را به دنبال داشت. کهتری از نزدیکان سعید جلیلی است. در حکم او حقوق 32 میلیون تومانی ثبت شده است. انتصابات فامیلی هم همچنان بحث برانگیز است، آقازاده‌ها و دامادها و نزدیکان مقامات و افراد با نفوذ یکی پس از دیگری پست‌های مدیریتی می‌گیرند. اخبار و شایعات در این رابطه از علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی تا حسین عامریان سرپرست جدید موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و رحیمی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما را در بر می‌گیرد.
پیشتر نیز انتصاب داماد علیرضا زاکانی به عنوان دستیار او جنجال بزرگی به پا کرد. علیرضا زاکانی روز گذشته نیز مرتضی امیری اسفندقه را به عنوان دستیار ویژه در حوزه شهر و ادبیات فارسی منصوب کرد.


اسفندقه شاعری مشهور در محافل اصولگراست. این انتصاب نیز سروصدای زیادی به پاکرد.
باید گفت که حساسیت افکار عمومی بر روی این انتصابات بالا رفته است. رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصولگرا در این رابطه به دولت هشدار داده‌اند.
روز گذشته نیز احمدی بیغش نماینده اصولگرای شازند در صحن علنی مجلس نسبت به انتصابات در دولت به تندی انتقاد کرد و گفت: «انتصابات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه دولت هم تقریبا دادِ همه دلسوزان را در آورده است، نفوذ برخی افراد در وزارتخانه‌ها برای انتصابات تا حدی است که تقریبا وزیر یا وزرای مربوطه به بی‌اثرترین فرد در این انتصابات تبدیل شده‌اند.» او از تکیه دولت به دانشگاه امام صادق در انتصابات خود نیز اعتراض کرد و نوشت: «اتکای افراطی به مجموعه‌ای محدود از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در سطوح مدیریتی کلان کشور، حتی نام این امام عزیز و معصوم را نیز در جامعه تحت الشعاع قرار داده است، دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است، به یک عزیز دردانه خاص که باید همه اتفاقات، انتصابات و استناد‌ها به ایشان ختم شود. این همان پدیده پرهزینه‌ای است که در هر دولت وجود داشته و در نهایت به پاشنه آشیل تمام عیار تبدیل می‌شوند که دیدیم در گذشته این طور بود.» در همین حال غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای مجمع تشخیص نیز درباره انتصابات فامیلی هشدار داد.
او گفت: «حقیقت این است که در انتصابات فامیلی به فرض اینکه رعایت شایسته سالاری صورت گیرد شبهه ناک است. شبهه آن این است که همین شایسته سالاری و همین شایستگی‌ها را ممکن است فرد دیگری هم داشته باشد.» او در پاسخ به این سوال که تا چه حد این گونه انتصاب‌های فامیلی رانت آور است؟ و چه زیان‌هایی برای کشور دارد؟ تاکید کرد: انتصاب‌های فامیلی یک رانت است. یعنی کسی که فامیل و خویشاوند یک مسئول است، انتصابش در پُست‌هایی که به نحوی توسط او می تواند رقم بخورد یک رانت است در نتیجه باید از چنین رانت‌هایی خودداری شود
مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که توصیه شما به دولت آقای رئیسی در این خصوص چیست؟ آیا از خویشاوندان شخص شما هم در دولت جدید پُست گرفته‌اند؟ عنوان کرد: «به آقای رئیسی توصیه می کنم از چنین انتصاب‌های حاشیه داری در دولت پرهیز کنند. نکته دیگر اینکه، هیچ یک از فامیل‌های بنده در این تغییر و تحولات مسئولیتی پیدا نکرده‌اند و بنده برای هیچ یک از بستگانم واسطه نشدم. اگر مواردی هم در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه فلانی خویشاوند مصباحی مقدم است، دروغ محض است. آنها چنان به طور قاطع، این گونه دروغ‌ها را مطرح می‌کنند که مثلا فرد خودش هم باورش می شود ولی حقیقت ندارد و کذب محض است. من از خویشاوندانم کسی را به مسولیت نرسانده‌ام»
واکنش رئیسی
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری امروز به انتقادات و هشدارها درباره انتصابات در دولت واکنش نشان داد.
او صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد به نوعی شرط ضمن رای مردم به این دولت بوده است، گفت: حتماً باید نسبت به احتمال بروز فساد حساس باشیم و به هیچ وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه بسترها و زمینه‌های فساد کم و بیش در همه دستگاه ها وجود دارد، افزود: «یکی از زمینه‌های بروز فساد، موضوع بکارگیری نیروی انسانی است، لذا در جذب نیرو باید صرفاً بر کارآمدی و صلاحیت‌های قانونی و شرعی تمرکز کرد و به همکاران خودمان نیز تاکید کنیم که از بکارگیری افراد به صرف آشنایی و رفاقت و بدون توجه به شایستگی‌ها خودداری کنند.» رئیسی خطاب به اعضای هیات دولت تاکید کرد که باید به شدت مراقبت و صیانت نمود تا در زیرمجموعه شما هیچ فسادی رخ ندهد. رئیس جمهوری با اشاره به بحث‌های اخیر پیرامون انتصابات گفت: «در جاهایی که فضاسازی نسبت به انتصابات رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها صحیح نیست، از عملکرد خودتان دفاع کنید، اما توجه داشته باشید که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفاً یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است، باید سریعاً اصلاح کنید.» رئیسی با تاکید بر ضرورت اخذ نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف پیش از بکارگیری افراد، خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری از اصول اساسی دولت در عمل است. اما آنجا که کار خود را درست انجام داده‌ایم نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار بگیریم. رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر فسادی در مجموعه دولت محرز شد اول مسئولان با فرد خاطی برخورد کنند و سپس او را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی نمایند، گفت: «بنده هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند.» رئیسی اضافه کرد: بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاکدست و ضد فساد انتخاب کنم. پاکدستی افراد دور این میز را تاکنون احراز کرده‌ام و در ادامه کار نیز باید نظارت و مراقبت لازم را به عمل آوریم.
او تاکید کرد: «در دولت سیزدهم برای اولین بار در انتصابات سطوح عالی علاوه بر استعلام از مراجع اطلاعاتی، از مراجع نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز استعلام افراد اخذ می‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
برای حل ۴۰ درصد آلودگی هوا نیاز به ۳۳ هزار میلیارد تومان است شرایط آخرالزمانی آلودگی هوا در انتظار تهران علیرضا صدقی نشانه‌های احتضار اجتماعی آیا نظارت بر وی‌.او.دی‌ها به وزارت ارشاد بازمی‌گردد؟ داستان طولانی شبکه نمایش خانگی تهران به جای برجام بر تقویت نفوذ خود در منطقه تمرکز می‌کند؟ ایران و عربستان در مسیر کاهش تنش نمایندگان با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» مخالفت کردند مخالفت مجلس با یک طرح جنجالی «ابتکار» سناریوهای مختلف اقتصادی را در صورت به نتیجه نرسیدن برجام بررسی کرد آینده اقتصاد ایران بدون توافق هسته‌ای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی شکست عملیات سرقت آمریکایی در دریای عمان قالیباف بیان کرد تذکر رهبر انقلاب به مجلس درباره رسانه‌ای شدن یک موضوع رئیس جمهوری: هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هشدار درباره انتصابات فامیلی و واکنش رئیسی دادستان کل کشور: قوه قضائیه از سرمایه گذاران، صاحبان صنایع و تولید کنندگان حمایت می‌کند واکنش نمایندگان به شکست آمریکا در دزدی دریایی نفت ایران وزارت اطلاعات : آمریکا منطقه را با خفت و خواری ترک می‌کند سردار جلالی: اکنون با جنگ هیبریدی روبه‌رو هستیم