8 آذر، آغاز مذاکرات برای رفع تحریم‌ها

گروه سیاسی/ تهران اعلام کرد که هیأت مذاکره کننده خود را هشتم آذرماه به منظور آغاز مذاکره با نمایندگان کشورهای 1+4 راهی وین خواهد کرد. این خبر را علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه و مسئول پیگیری پرونده هسته‌ای ایران چهارشنبه شب گذشته اعلام کرد. او در توئیتی نوشت: «در پی تماس تلفنی «انریکه مورا» مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین برگزار می‌شود.»
مقام‌های ایران و کشورهای طرف برجام بعد از اعلام آمادگی امریکا برای بازگشت به برجام شش دور مذاکره در شهر وین با هدف ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای برگزار کردند که این گفت‌وگوها در پایان دور ششم به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. پیگیری پرونده این مذاکرات در دولت سیزدهم همچنان به وزارت خارجه واگذار شد و علی باقری به عنوان نماینده مذاکره کننده کشورمان رایزنی‌های مقدماتی را در تهران با «انریکه مورا»معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز کرد که این رایزنی‌ها در بروکسل دنبال شد. باقری پس از بروکسل به مسکو سفر کرد و سپس از تهران با مقام‌های دیپلماتیک چین هم پیرامون برجام به رایزنی پرداخت. در پی این گفت‌وگوها بود که او چند روز پیش اعلام کرد هیأت ایرانی در تاریخ هشتم آذرماه در وین حضور خواهد یافت تا مذاکرات جمعی با 1+4 ازسر گرفته شود.
این مذاکرات در حالی آغاز خواهد شد که برنامه‌های هسته‌ای کشور در ماه‌های گذشته روندی رو به پیشرفت داشته است. چنان که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جدیدترین توضیحات خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلوگرم عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است. پیش‌تر مجلس در واکنش به عدم تحقق منافع برجامی کشورمان، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را به تصویب رسانده بود که بر مبنای آن برخی تعهدات هسته‌ای ایران کاهش و درصد غنی‌سازی اورانیوم افزایش یافت. از جمله مواردی که دولت در این طرح به آن ملزم شد، ازسرگیری تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد است که پیش از توافق هسته‌ای مورد نگرانی جامعه جهانی قرار داشت.
با اعلام تاریخ بازگشت هیأت ایرانی به وین، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا ضمن اشاره به اینکه واشنگتن در دور هفتم مذاکرات حاضر خواهد شد، اعلام کرد چنانچه ایران جدی باشد، رسیدن به توافق سریع بر سر برجام در هفتمین دور مذاکرات وین امکانپذیر است. «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه امریکا هم گفت که این کشور از آغاز مجدد مذاکرات وین حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای تصریح کرد که کمیسیون مشترک به نیابت از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توسط «انریکه مورا» نمایندگی خواهد شد. به بیان اتحادیه اروپا مقام‌های شرکت کننده در این مذاکرات به رایزنی‌ها درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی حصول اطمینان از اجرای مؤثر و کامل توافق ادامه خواهند داد. همچنین وزارت خارجه چین هم در واکنش به قطعی شدن زمان آغاز مذاکرات اعلام کرد که این کشور در همکاری مشترک با روسیه در نظر دارد به احیای برجام کمک کند.


یک روز بعد از قطعی شدن تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر مدعی شد فعالیت در ایران برای بازرسان سازمان تحت امر او دشوار شده است. طرح همین موضع باعث شد که«آن-کلر لوژاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شود که این کشور هنوز هم می‌تواند در نشست آتی شورای حکام، به همراه شرکای خود علیه ایران دست به اقدام بزند. نشست بعدی شورای حکام قرار است در اواسط ماه جاری میلادی (نوامبر) و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.