افزایش امیدها به بورس با رشد 42 هزار واحدی شاخص در یک روز

بورس اوراق بهادار تهران که تا اوائل هفته گذشته با روند نزولی مواجه بود و برهمین اساس انتقادات زیادی را هم برانگیخته بود دیروز (شنبه)مانند اواخر هفته گذشته، روند رو به رشدی را طی کرد و با افزایش 42 هزار و 222 واحد به رقم یک میلیون و 440 هزار و 638 و احد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با افزایش 11 هزار و 912 واحد به رقم 386 هزار و 254 واحد رسید.
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 754 هزار میلیارد تومان رسید.
روز شنبه همه شاخص‌های بورس سبز شدند که حاکی از افزایش همه شاخص‌ها داشت بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی با رشد سه درصدی همراه شدند.


این درحالی است که شاخص کل بورس در 10 روز نخست آبان ماه نزدیک به 100 هزار واحد ریخته بود و همین موضوع موجب گلایه فعالان بازار شد. سهامداران معتقد بودند دخالت‌هایی خارج از روند عادی بورس زمینه این وضعیت فرسایشی را بوجود آورده است. اما از اواسط هفته گذشته که وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه پای کار آمد، روند نزولی تغییر کرد و رنگ سبز به رخسار بازار برگشت که تا دیروز ادامه داشت.
این اقدام حمایتی دولت سیزدهم نسبت به خواسته سهامداران برای جلوگیری از تخریب بازار توسط عوامل بیرونی، علاوه‌بر اینکه در دولت قبل کمتر مشاهده می‌شد، اتفاقی بود که سهامداران را به آینده بورس امیدوار کرد.
گفته می‌شود احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، افزایش نرخ ارز و برخی اتفاقات سیاسی از دلایل دیگر رشد شاخص بورس بوده
است.
چند توصیه به سهامداران
البته سهامداران باید نسبت به سبزی این روزهای شاخص با احتیاط برخورد کنند چرا که بازار سرمایه به طور ماهوی با ریسک همراه است و عوامل مختلفی می‌تواند سمت عرضه بازار را تقویت کند. یکی از این موارد، عرضه اوراق دولتی است که قرار است از سر گرفته شود. بانک مرکزی دیروز اطلاعیه حراج 10 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی در روز سه‌شنبه همین هفته را منتشر کرد.
احتمالا با عرضه این اوراق، بازار متعادل‌تر خواهد شد و از صعود و نزول‌های هیجانی که چندان مورد تمایل کارشناسان نیست فاصله خواهد گرفت.
در همین حال خبرگزاری فارس نیز در توصیه‌ای به سهامداران حقیقی نوشت:‌ با توجه به اینکه عمده معامله‌گران در فرابورس افراد حقیقی با سرمایه‌های اندک و خرد هستند بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران حقیقی از خرید مستقیم سهام شرکت‌ها خودداری کنند و به جای آن با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود در صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در این بازار حاضر شوند.
همچنین بهتر است افراد تازه‌کار از طریق خرید سهام شرکت‌های عرضه اولیه و سپس سهام شرکت‌های هلدینگ چند رشته‌ای که معمولا بین 70 تا 80 شرکت زیرمجموعه دارند وارد شوند تا ریسک آنها بین شرکت‌های مختلف پخش شود و از نوسانات بازار قدری در امان بمانند.
به هر حال بازار سرمایه با حضور 58 میلیون ایرانی معادل 70 درصد جمعیت به یک بازار بزرگی تبدیل شده است و می‌طلبد که دولت قوانین مرتبط با بازار را متناسب با این حضور گسترده تنظیم کند چرا که این بازار زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری مردم و تزریق پول به اقتصاد کشور است. همچنین دولت می‌تواند برای تأمین مالی شرکت‌های خود از این بازار استفاده
کند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش امیدها به بورس با رشد 42 هزار واحدی شاخص در یک روز ما و باربران آمریکا (یادداشت روز) اخبار ویژه آمریکا در یمن باید با پیروزی کامل انصارالله کنار بیاید 8 سال بی‌توجهی به سامانه هوشمند سوخت زمینه‌ای برای حمله سایبری بود اسارت دو افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دست یک گروه ناشناس رویارویی با ایران سخت است ایرانی‌ها به هر چه بخواهند می‌رسند محاکمه 99 متهم حقیقی، حقوقی و برخی از مدیران دولتی به اتهام قاچاق 6800 دستگاه خودرو رئیس‌جمهور: پرداخت مطالبات کادر درمان کشور با اولویت انجام شود گزینه نظامی علیه ایران منتفی است و تیغ تحریم‌ها کُند شده است امیرعبداللهیان: ایران و آذربایجان با درایت از سوءتفاهمات عبور کردند آغاز مذاکرات پاکستان و ایران درباره توافقنامه تجارت آزاد جریان اصلاحات دچار سرگردانی و بی‌برنامگی است افزایش امیدها به بورس با رشد 42 هزار واحدی شاخص در یک روز افزایش امیدها به بورس با رشد 42 هزار واحدی شاخص در یک روز